Ismét módosult a kamarai törvény
Ismét módosult a kamarai
törvény
Immáron a negyedik kormányzati
ciklusban foglalkozik az országgyűlés a kamarai törvénnyel.
Ezúttal a testület 2003. decemberében
módosította a gazdasági kamarákról szóló törvényt. A hosszas előkészítő
munka helyenként nem nélkülözte a kemény vitát, ütközést. A gazdasági önkormányzatok
több lehetőséget, nagyobb teret akartak biztosítani a vállalkozások érdekében
kifejtett tevékenységnek, de csak részben voltak sikeresek. Most három
fő területen sikerült eredményt elérni: bővültek a kamarák közfeladatai,
a vállalkozások igényeihez jobban igazodik a kamarai szervezeti rendszer
és nagyobb lett a kamarák pénzügyi forrásainak lehetősége.
A közfeladatok bővülése
A törvénymódosítás a kamarák
részére biztosítja a gazdaságstratégiai döntések előkészítésében
és a vállalkozások EU-felkészítésben a részvételt, nagyobb beleszólást
ad a szabványosítás, a minőségügy és az iparjogvédelem területén.
Bővültek a kamarák jogosítványai a tisztességtelen piaci magatartás
elleni fellépés esetében.
Nagyon fontos, hogy a törvénymódosítás
kiegészítő szabályokkal számos, a szakképzési rendszer fejlesztését
célzó feladatot ad a kamarák kezébe. Így például 16 szakma gondozását veszi
át első ütemben a kamara az államtól, az érdekelt ágazat vállalkozásaival
együtt meghatározva a piac által megkövetelt szinteket az adott szakmában.
Általánossá válik a tanulószerződési rendszer intézménye, ahol a kamara
előtt köttetik meg a vállalkozó és a tanuló között a megállapodás.
Szervezeti és választási változások
A törvénymódosítás a kamarai
rendszer évtizedes kezdeményezésének eleget téve kiterjeszti az önkormányzati
autonómiát a belső szervezeti rend meghatározásában, így a kamarák a tagok
igényeinek megfelelően az eddigieknél szabadabban alakíthatják ki belső
szervezetüket. A kereskedelmi és iparkamarákon belül eltörölték a szakmai
osztályokat, a testületi munka és a választási folyamatok a tagozatokban
zajlanak. Továbbra is megmarad a három kötelező tagozat (ipar, kereskedelem,
kézműipari), de a tagok legalább 10%-a kezdeményezésére további tagozatok
alakíthatók. (Emlékeztetőül: a soproní kamarában már 2000-ben felmerült,
hogy negyedikként alakuljon meg a szolgáltatási tagozat.) Továbbra is működhetnek
a jól bevált szakmai klubok.
Ez év őszén lejár a 2000. évi
rendkívüli választásokon megválasztott kamaraí küldöttek és tisztségviselők
mandátuma. Addig még ki kell alakítani a tagok igénye alapján az új
belső szervezetí rendet (legkésőbb március végéig), majd módosítani
kell az alapszabályt, az önkormányzati és a választási szabályzatot
(belső egyeztetések után az elnökség előterjesztésére a küldöttgyűlés fogadja
el legkésőbb júniusig).
Pénzügyi források
A közfeladatok esetében a
kamarák gazdasági társaságokat alapíthatnak, és az állami költségvetés
egyes fejezeteiben meghatározott források állnak a kamarák rendelkezésére
(pl. a szakképzés segítésével kapcsolatban).
K.J.
|