Gyõr-Moson-Sopron Megyei Közgyûlés Európai Uniós csatlakozással összefüggõ jogharmonizációs tevékenysége
A megyei közgyûlés napirendjén: a Gyõr-Moson-Sopron
Megyei Közgyûlés Európai Uniós csatlakozással összefüggõ jogharmonizációs
tevékenysége
Az Európai Unióhoz történõ csatlakozásra való felkészülés
folyamatának egyik alapvetõ feladata a hazai jogrendszernek a közösségi
joghoz történõ közelítése, a jogharmonizáció. A jogharmonizáció elsõsorban
a központi joganyag Európai Uniós jogszabályoknak való megfeleltetését
jelenti, de ezzel összefüggésben feladatok jelentkeznek a helyi önkormányzati
jogalkotás számára is.
Magyarország jogharmonizációs tevékenysége a jogharmonizációs
programról és a program végrehajtásával összefüggõ feladatokról szóló 2072/2003.
(IV.9.) Kormány határozat alapján történik.
A helyi önkormányzatok szervezetére és mûködésére
vonatkozó közvetlen európai közösségi jogi rendelkezések nincsenek. Viszont
az önkormányzatok több vonatkozásban is érintettek az uniós elvárások helyi
végrehajtása illetve végrehajtatása során. A feladat- és hatáskörökbõl
adódóan a közösségi jogszabályok közvetve, illetve közvetlenül befolyásolják
és meghatározzák a helyi önkormányzatok tevékenységét azáltal, hogy az
önkormányzati szabályozási hatáskörbe tartozó területeken jogharmonizációs
kötelezettségeket keletkeztethetnek, vagy önkormányzati hatáskörbe tartozó
feladatok ellátására vonatkozó kötelezõ érvényû elõírásokat tartalmazhatnak.
Feladatként jelentkezik a helyi önkormányzati rendeletek
közösségi jogi szempontból történõ áttekintése.
Az önkormányzatoknak jogalkotói minõségükben el
kell különíteni az Európai Unióhoz való csatlakozást megelõzõ felkészülést,
illetve a taggá válást követõen jelentkezõ követelményeket.
A csatlakozást megelõzõen a helyi önkormányzatoknak
a közösségi irányelv végrehajtására alkotott belsõ nemzeti jogszabályokhoz
kell igazítaniuk rendeleteiket.
Az önkormányzati rendeletek szintjén a másodlagos
jogalkotás terén merülhet fel a közösségi joggal összhangban álló jogalkotás
igénye.
A másodlagos jogalkotásra törvényi felhatalmazás
alapján akkor kerül sor, ha a törvényben foglaltak realizálása a helyi
szabályok segítségével hatékonyabban végezhetõ el.
Azokat a helyi rendelkezéseket, amelyek a jelenleg
már harmonizált központi belsõ jogszabályokkal nincsenek összhangban, az
átvilágítást követõen hatályon kívül kell helyezni, vagy módosítani kell.
Azokat az önkormányzati rendeleteket viszont, amelyek
a belsõ joggal összhangban vannak, de a közösségi joggal nem, és még a
hazai jog változtatása is várható, csak akkor célszerû módosítani, ha a
központi jogszabályok zöme már harmonizált.
A megyei közgyûlés 2003 decemberi ülésén döntött
arról, hogy a Megyei Önkormányzati Hivatalon belül jogharmonizációs munkacsoportot
hoz létre. A jogharmonizációs tevékenység irányítója a megyei fõjegyzõ.
Döntött a testület arról is, hogy hatályos rendeleteit a jogharmonizációs
program alapján át kell világítani, és a központi jogszabályok harmonizálását
követõen szükség szerint a rendeleteket módosításra a közgyûlés elé terjeszti.
Minderre a testület a 2004. április.30-i határidõt jelölte meg.
Az április 23-i közgyûlés napirendi pontjai
között szerepel „az egyes közgyûlési rendeletek hatályon kívül helyezése
illetve módosítása, továbbá a megyei közgyûlés és szervei, valamint intézményei
közbeszerzéseirõl szóló szabályzat megalkotásáról rendelkezõ határozat
elfogadása”c. elõterjesztés is, mely többek között az alábbiakat tartalmazza:
„A munkacsoport az elmúlt idõszakban elemezte a közösségi jog hatását
a helyi rendeletalkotásra abból a szempontból, hogy az önkormányzatok mennyiben
felelnek meg a közösségi jog által támasztott követelményeknek. Valamennyi
hatályos rendeletet felülvizsgálat tárgyává tette annak érdekében, hogy
megfelel-e a közösségi jogalkotás szabályainak és alapelveinek. Ezt követõen
meghatározta azt a szûkebb jogszabályi kört, amely elsõdlegesen érintett
lehet a jogharmonizációs munka szempontjából. Ebbe a csoportba tartoznak
azok a rendeletek, amelyek a közbeszerzésekrõl, a lakás- és helyiségbérletekrõl,
egyes közüzemi szolgáltatások igénybevételérõl címek és díjak adományozásáról,
a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekvédelmi ellátásokról
és térítési díjakról, valamint a közmûvelõdési szakmai szolgáltatások ellátásáról
és igénybevételérõl rendelkeznek; tehát széles állampolgári kör számára
határoznak meg normatív rendelkezéseket, illetve a közpénzek felhasználásával
függenek össze. A felülvizsgálat során már konkrétan meg tudta kezdeni
azt a munkát, amely a jogharmonizációs tevékenység szempontjából ténylegesen
érintett jogszabályok deregulációs feladatát képezi. Ennek keretében egyes
közgyûlési rendeletek hatályon kívül helyezésére, illetve módosítására
kerül sor (A megyei közgyûlés és szervei, valamint intézményei közbeszerzéseirõl
szóló 12/1997. (X.3.) rendelet; a kitüntetõ cím és kitüntetõ díjak alapításáról
és adományozásáról szóló 7/1999. (V.7.) rendelet; Gyõr-Moson-Sopron Megye
Szolgálatáért Díj alapításáról és adományozásáról szóló 2/2002. (III.1.)
rendelet; A beruházások, felújítások rendjérõl szóló 11/1997. (X.3.) rendelet)”
P. Z.
|