CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Közélet

2004. április 27., kedd 00:53


Elfogadták a megyei önkormányzat 2003. évi zárszámadását

22 igen, 12 nem és 4 tartózkodás

Elfogadták a megyei önkormányzat 2003. évi zárszámadását

A megyei közgyűlés április 23-i ülésének napirendjei között szerepelt a „Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat 2003. évi gazdálkodásának beszámolója, illetve a pénzmaradvány elszámolásáról, felosztásáról” szóló előterjesztés. A pénteki ülésen némi vita után 22 igen, 12 nem és 4 tartózkodás mellett a képviselők elfogadták a zárszámadási rendeletet.

Az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. tv. 82. §-a alapján a zárszámadási rendelet-tervezetet, valamint a külön törvény szerinti könyvvizsgálói záradékkal ellátott egyszerűsített tartalmú – a helyi önkormányzat és intézményei adatait összevontan tartalmazó – éves pénzforgalmi jelentést, könyvviteli mérleget, pénzmaradvány kimutatást és eredménykimutatást a költségvetési évet követő négy hónapon belül kell a közgyűlés elé terjeszteni.

Az Államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságait a 249/2000. (XII.24.) Kormányrendelet határozza meg.

A 217/1998. (XII.30.) Kormányrendelet 66. § (4) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a közgyűlés a megyei önkormányzat és intézményei pénzmaradványát a zárszámadási rendeletével egyidőben hagyja jóvá.
A fenti jogszabályi előírások értelmében dr. szakács Imre, a megyei közgyűlés elnöke a 2003. évi gazdálkodásról készült költségvetési beszámolót és a pénzmaradvány elszámolást együttesen terjesztette Győr-Moson-Sopron Megye Közgyűlése elé.
 
Az önkormányzati feladatellátás általános értékelése

A megyei önkormányzat gazdálkodásának feltételrendszere 2003. évben nem változott. Költségvetése elsősorban a központi költségvetés függvényében – meghatározott keretek között – került megállapításra.

A feladatellátás tekintetében a központi támogatások szerepe meghatározó. A bevételek körében nagyságrendjük lényeges, ugyanis a saját bevételek növelésére továbbra sincs jogszabály adta lehetőség.

2003. évben az önkormányzat működésének finanszírozására hitelt nem vettünk igénybe.

Nagyságrendileg jelentős bevételt és többletbevételt a központi támogatásokon kívül az illetékbevétel eredményezett, melynek köszönhetően az eredeti költségvetésbe szükségszerűen betervezett folyószámla és működési célú hitel igénybevételére nem került sor.

A legfontosabb célkitűzés a pénzügyi stabilitás folyamatos biztosítása volt, amit a 2003. évi költségvetési koncepcióban megfogalmazott irányelvek és a költségvetési rendeletben meghatározottak következetes végrehajtásával meg tudtunk valósítani oly mértékben, hogy a 2004. évi költségvetési rendeletünkben az ez évi feladatok ellátása érdekében 270.000 E Ft szabad pénzmaradványt állíthattunk be. Ezen kívül 100.000 E Ft-tal csökkenthető a 2004. évi működés finanszírozására tervezett hitel a 2003. évi pénzmaradvány elszámolás eredményeként.

Továbbra is alapelvként érvényesült az önkormányzati és hatásköri, valamint az ágazati törvények által előírt kötelező feladatok ellátása, amelyet a meglévő intézményhálózat működtetésén keresztül értünk el. Mindezek mellett a szociális intézmények jogszabályban előírt tárgyi és személyi feltételeinek biztosítása folyamatos problémát jelentett. A tárgyi feltételek javításában történt ugyan előrelépés az elmúlt év során az intézményi rekonstrukciós program keretében, de a személyi és képesítési feltételek jogszabályi előírások szerinti biztosítása folyamatosan jelentős problémát okoz az intézményeinkben. A legnagyobb feladat továbbra is a szociális intézmények – Dr. Piróth Endre Mentálhigiénés Otthon Táplánypuszta, Értelmi Fogyatékosok Rehabilitációs Intézménye Koroncó-Zöldmajor, Idősek Otthona Jobaháza, Felnőttkorú Fogyatékosok Otthona Pásztori, Egyesített Szociális Intézmény Nagylózs, Fogyatékos Gyermekek Otthona Sopron – (kivétel a soproni Lakóotthon) és kettő gyógyítva- nevelő intézmény – Doborjáni Ferenc Speciális Oktatási és Nevelési Intézmény, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Intézmény és Gyermekotthon – végleges működési engedélyének megszerzése, amelynek határidejét a Megyei Közigazgatási Hivatal 2008. december 31-ig meghosszabbította. A megyei önkormányzat – anyagi erőforrásait számba véve és a pályázati lehetőségeket kihasználva még 2001. évben – szociális intézményhálózatának folyamatos felújítását tűzte ki célul. Ennek keretében átadásra került 2003. évben Koroncón – a zsúfoltság megszüntetésére – egy 22 férőhelyes szállásépület, az Egyesített Szociális Intézmény (Nagylózs) csáfordjánosfai telephelyén 16 férőhelyes új épület, ahol már az akadálymentes közlekedés is megvalósult. Ezen kívül a soproni Tómalom utcai Fogyatékos Gyermekek Otthonában is létesült egy 8 férőhelyes különálló lakóotthon.

A Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat intézményeinek számát tekintve, 2003. évben változás nem történt. Így az önkormányzat fenntartásába 27 intézmény tartozott, melyből 22 önálló, 5 intézmény pedig részben önálló költségvetési szervként látta el faladatait.

A személyi juttatások tervezése és végrehajtása úgy a köztisztviselők és a közalkalmazottak esetében a költségvetési törvényben valamint a köztisztviselők és közalkalmazottak jogállásáról szóló törvényekben meghatározottak szerint történt.

A köztisztviselői illetményalap az előző évhez képest változatlan maradt (36.550 E Ft), ugyanis az meghaladta a törvényben előírt (33.000 E Ft) mértéket.

A közalkalmazottak esetében a megyei önkormányzat saját forrásból biztosította a 2002. szeptember 1-i illetményemelés 2003. évi szintezését.
 

A 2003. évi költségvetés módosítása a közgyűlés éves munkatervében foglaltaknak és a jogszabályi előírásoknak figyelembe vételével az alábbiak szerint történt:

Első alkalommal a 10/2003. (X.3.) rendeletével döntött a közgyűlés a költségvetés eredeti bevételi és kiadási előirányzatának 1.709.497 E Ft-tal történő megemeléséről, majd a 14/2003. (XII.31.) rendeletével 597.574 E Ft-tal módosította az előirányzatokat. Harmadik alkalommal pedig az 1/2004. (III.18.) rendeletével további 800.379 E Ft előirányzat növekedést hagyott jóvá a testület.
A 2003. évi költségvetésben a teljesített bevételek összege volt 18.749.838 E Ft, ami a módosított előirányzat 98,9%-ának felel meg.
A megyei önkormányzat és intézményei kiadási előirányzatának teljesítése 17.566.671 E Ft volt, ami a módosított előirányzat 92,7%-ának felel meg.

A megyei önkormányzat 2003. évi pénzmaradványának elszámolása

Az Államháztartás működési rendjéről szóló többszörösen módosított 217/1998. (XII.30.) Kormányrendelet 66. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a költségvetési szervek pénzmaradványát a zárszámadási rendelettel egyidejűleg kell jóváhagyni.

A megyei önkormányzat 2003. évi jóváhagyásra javasolt pénzmaradványa 1.164.709 E Ft. Ebből az intézményeknél képződött maradvány 505.780 E Ft, amit 72.662 E Ft-os befizetési kötelezettség terhel, az Önkormányzati Hivatal pénzmaradványa 731.591 E Ft.

1. Az intézmények jóváhagyásra javasolt pénzmaradványának meghatározása

Az intézmények pénzmaradvány-elszámolásának szabályait a megyei önkormányzat 2003. évi költségvetését szabályozó 3/2003. (III.17.) rendelete 9. § (11) bekezdése tartalmazza.

Az intézmények 2003. évi beszámolóját és annak részét képező pénzmaradvány-elszámolást az Önkormányzati Hivatal felülvizsgálta és a fenti rendelet előírásainak figyelembevételével került sor a jóváhagyásra javasolt pénzmaradvány összegeinek meghatározására.

2.  Az Önkormányzati Hivatalnál kezelt központosított előirányzatok maradványa 731.591 E Ft.
A fenti cím alatt megjelenő maradványok a megyei önkormányzat központosított költségvetési előirányzataival történő gazdálkodás eredményeként keletkeztek.

3.  Az Önkormányzati Hivatal központosított előirányzatainak pénzmaradványához kapcsolódó kötelezettségek

A pénzmaradványból lekötött előirányzat összege 611.755 E Ft, melynek 32%-a (196.254 E Ft) a 2003. évről áthúzódó, pénzügyileg a következő évben realizálódó feladatok teljesítésének fedezetéül szolgál.

A lekötött előirányzat az áthúzódó fizetési kötelezettségeken túl magába foglalja – korábbi közgyűlési határozatok alapján – a szociális intézményektől elvont összeg (térítési díj többletének 20%-a) céltartalékba helyezését (2.351 E Ft), a 2004. évi eredeti költségvetésbe bevételként betervezett pénzmaradványt (270.000 E Ft), a 2004. évi költségvetésbe tervezett működési célú hitel kiváltására fordítandó összeget (100.000 E Ft).

P.Z.