CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Nyugati Kapu

2000. május 25., csütörtök 00:00


Régi taxik, kemény csaták

Ki törõdik a vállalkozók és az utasok érdekeivel?

Régi taxik, kemény csaták
Ki törõdik a vállalkozók és az utasok érdekeivel?

A nyáron megélénkül az idegenforgalom Sopronban. Ez az idõszak a taxisoknak is kedvez, ám idén mégsem teljes az örömük a személyszállítóknak. A városban mûködõ két legnagyobb taxis szervezet képviselõivel, Szekeres Ferenccel, a Lõvér Taxi Szövetkezet elnökével és Moharosi Lászlóval, az ÁB taxi megbízott vezetõjével beszélgettünk.

- A problémánk gyökere az - mondja Szekeres Ferenc, - hogy Sopronban majdnem száz taxis dolgozik, de csúcsidõben is csak hetven autóra van szükség. Ezek az adatok mutatják, hogy nagy piaci verseny alakult ki a taxisok között. Ez még nem lenne gond, de több vállalkozó tisztességtelenül próbál fuvart szerezni magának. A két legnagyobb személyszállító szervezet 80 taxist foglalkoztat, s mi a dolgozóinktól megköveteljük, hogy minden elõírást betartva végezzék munkájukat. Vonatkozik ez az érvényes engedélyek beszerzésére, a pontos könyvelésre, adózásra, a gépkocsik mûszaki állapotának ellenõrzésére. Ha valamelyik soförre panasz érkezik, fegyelmi eljárást indítunk ellene. Azok közül, akik nem tagjai egyik szervezetnek sem - önálló vállalkozóként végzik a személyszállítást Sopronban -, ezeknek a feltételeknek nem tesznek eleget. Vannak olyan taxisok, akik vagy a piaci ár alatt dolgoznak, vagy felette, mindkét esetben károsítva a többiek érdekeit. Egy Pécsrõl Sopronba települt taxis például több helyen is hirdetve szolgáltatását, önköltségi ár alatt szállítja az utasokat. Miért éri meg neki ez a tevékenység? Valószínû, sõt bizonyítékaink vannak rá, azért, mert több szabályt megsértve végzi szolgáltatását.

Mi jelenleg 190 Ft/km-ben állapítottuk meg azt az optimális díjat, amivel dolgozunk, de mivel a taxizás - a jelenleg érvényes szabályok értelmében - szabadáras, több vállalkozó jóval ezen ár felett szállít. Ez azért gond, mert azok az utasok, akiket ilyen módon szállítottak, a jövõben meggondolják, hogy igénybe vegyék -e szolgáltatásainkat. Új jelenség, hogy néhány vállalkozó az autójára kihelyezte a Sopron Taxi, vagy a Soproni Taxi matricát. E mögött a matrica mögött azonban nincs semmiféle szervezõdés, így az utasok megtévesztését szolgálja. Az önkormányzat az idén hozott egy rendeletet a Sopron név használatáról, amely engedélyhez kötött. Ezeknek a taxisoknak nincs ilyen engedélyük. Nem értem, hogy az önkormányzat miért nem lép fel ellenük.

- Amióta taxizom, még ilyen állapotok nem voltak a városban - veszi át a szót Moharosi László. - Nem lehetett hallani tisztességtelen versenyrõl, sem erõszakról, mint például Budapesten. Most azonban azoknak a munkája van veszélyben, akik tisztességesen szeretnének taxizni. A személyszállítók között több a kényszervállalkozó, akiknek nincs más munkalehetõségük, mivel idõsek, s éveken, évtizedeken keresztül ezt a tevékenységet végezték. A jelenlegi helyzetet úgy próbáljuk túlélni, hogy feléljük a tartalékainkat. Nincs pénz az autók lecserélésére, bontott alkatrészeket építünk az autókba, vagy a szerelési munkákat is mi végezzük.

- Több levelet írtunk a megyei kamararának - feladata lenne az érdekképviselet és a tisztességes verseny betartatása -, hogy intézkedjenek, de eddig nem tettek semmit a soproni taxisok és az utazóközönség érdekében - folytatja Szekeres Ferenc. A megoldás az lenne, ha az önkormányzat és a kamarák fellépnének, mert nekünk nincsenek eszközeink javítani a helyzeten. Az lenne az ideális, ha az önkormányzat rendeletben szabályozná a városban engedéllyel mûködõ taxisok számát. 1993-ban volt már egy ilyen kezdeményezés, de akkor - számunkra érthetetlen okok miatt - az Alkotmánybíróság elutasította a rendeletet. Egy másik lépés az volna, ha helyi szinten meg lehetne állapítani - egyeztetések során -, hogy milyen díjtartifák mellett dolgozhatnak a taxisok a városban.

Merényi Zoltán