Fertő-menti parasztház vasúti jelzőkkel
Fertő-menti parasztház vasúti jelzőkkel
Huszonegy országból 245 lámpa: technikatörténet, hagyományőrzés,
szakmaszeretet
Az, aki Fertő-menti kirándulásra indul, Fertőszéplakon
mindenképpen lassítson.
A Soproni út 13. szám alatti jellegzetesen Fertő-menti
paraszttház nem csak azért méltó megtekintésre, mert megújultan ugyan,
de a régi hagyományok éltetőjeként várja látogatóit, hanem azért is, mert
,,tisztaszobájában" egy igen különleges gyűjtemény látható.
Európában – de talán a világon is – egyedülálló
vasúti lámpagyűjtemény, vasúti jelzők, – és amint az a helyszínen való
alaposabb körülnézést követően kiderül, – további különleges ritkaságok
láthatók Haragovics József portáján.
|
Haragovics József, a soproni GySEV-es osztályvezetőből,
Fertőszéplakon múzeumvezetővé változik
|
Vasúti jelzők, lámpák
A 245 darab lámpa huszonnégy éve tartó gyűjtőmunka
eredménye, amelyek teljes mértékben ,,belakják" a tisztaszobát, egyébként
meg ez utóbbi közepén az asztalt harnmadosztályú kocsipadok veszik körbe:
igazi ,,fapados"-ból származnak.
Haragovics József Győrben vasútgépész szakon végezte
tanulmányait, jelenleg a GySEV Vontatási Főnökségének vezetője, akinek
különleges gyűjtőmunkája még Dombóváron kezdődött, akkor, amikor a szemétben
meglátott egy kidobott vasúti lámpát.
Azóta az 1867-ben alapított Klonupper és Tsa. lámpájától
további, cégek, országok, típusok szerint szerint osztályozva és kiállítva,
több vasúti lámpa-kuriózumot is megtalál a látogató a gyűjteményben.
Szakavatott tárlatvezetőként mutatja be a tulajdonos
egyenként a technikatörténeti ritkaságokat, amelyek még magukon hordozzák
az emberi találékonyság, és szükség teremtette újítási megoldások teljes
tárházát.
Az egyik legrégebbi darab az 1890-ből származó sarokzárjelző,
de látható itt a partraszálláskor Európába került 1930-ban gyártott The
Pyle National Company Chicago U.S.A. feliratú lámpa is.
1900-ból Németországban gyártott ,,igazi" zseblámpát
is mutat Haragovics József, amely tényleg zsebbe való, csiszolt optika
segíti a szerkezetet abban, hogy a meggyújtott gyertya fényerősségét a
többszörösére növelje, amelynek praktikusan kialakított helye is pontosan
megvan.
A 30-as évekbeli mobiltelefon fénnyel közvetített
morsejelek alapján működött, az 1955-ből származó Szovjetúnióbn gyártott
multifunkcionális lámpa pedig vízmelegítés mellett, elektromos áram fejlesztésére
is alkalmas volt.
Formájukat tekintve csaknem azonosak, ám a sárgarézből,
vasból, majd alumíniumból, vagy éppen bakelitből készült lámpák anyaga
enged következtetni a korra, és az éppen jellemző gazdasági helyzetre,
mint ahogyan a földrajzilag egymáshoz közel fekvő vasútaknál a ,,dizájn"
is nagy hasonlóságot mutat.
A magyar, a német, és a többi náció összesen 21 ország
– Mongóliától az Egyesült Államokig, és Svédországtól Törökországig – vasúti
lámpáit, jelzőit bemutató gyűjteménynek francia-sarka is van, és olyan
teljesen újnak, ám mégis réginek látszó darabjai, amelyekről kiderül, hogy
,,rekonstukciók", azaz a BKV Szentendrei Múzeumának készített darabok.
Tájak-Korok-Múzeumok is jegyzi
Haragovics József úgy tudja, hogy rajta kívül vasúti
lámpák gyűjtésével csak egy augsburgi gyűjtő foglalkozik. A maga vasúti
lámpa-múzeumának pedig már ,,messze földön" híre van. a Tájak-Korok-Múzeumok
Egyesület is jegyzi a gyűjteményt, amelynek legalább ezer látogatója is
volt már – érdekes módon nem a közvetlenül közeli Sopronból, hanem az ország
keleti feléből – , és amely mellett az eredeti formájában újjáépített,
1910-ben épült házat, illetve annak környezetét és néprajzi gyűjteményét
is szívesen végigmutatja a tulajdonos, akin látszik, hogy igen nagy örömét
leli abban, hogy közkinccsé teheti a nem mindennapi értékeket.
T.É.
|