Rovat: Soproni Ünnepi Hetek
2004. jĂşlius 03., szombat 20:46
A holnap régi zene-csillagai
Elhiszik, hogy az első pillanat csaknem véglegesen meghatározó?
A hangszeres előadók közül- a fellépés sorrendjében azokat sorolom fel, akik már most is zenészek, valamilyen módon egyéniségek, s akikre (annyira divatos most,a foci EB idején) fogadást mernék kötni, hogy nevüket, ha nem törik ketté pályájuk, még sokat halljuk a hangversenytermek környékén. Az első egy furulya-duó egyik tagja, Oonagh Lee, aki a játékával nemcsak a hangszertudásának, de az alkalmazkodó kamarajátéknak is kiváló tanúságát adta. Lehet, hogy szólóban még jobban élveztük volna az előadást. A második a fellépés sorrendjében Barcza Beáta (Haydn F-dúr szonáta I.tétele), aki kiváló technikával és tudatos játékával hívta fel magára a figyelmet. Ha kicsit "megöregszik" és úrrá tud lenni a "harci láz okozta tempóválasztási botlásokon", híres fortepianista lehet. A sor harmadik tagja Csűry Tamás Dániel, aki kedves, fiatalos őszinteségével, tanárához való ragaszkodásával ugyanúgy szimpatikus, mint játékának (Telemann szonáta két tétele) érettségével. Csaknem profi előadást hallhattunk tőle: zenélt minden sejtjével; ez az, amit nem lehet megtanulni, de még tartós éréssel fel lehet emelni a csillagokig. Maki Honda-Rousseau Clementi-darabot adott elő. Fortepiano játéka - nomen est omen - nevéhez hasonlóan több szempontból is kettős érzést teremtett. Úgy tűnt, hogy a darab első ütemeinek értelmezésével, a fortepiano-ra alkalmazásával vannak problémái mindamellett, hogy érett, minden részletében kidolgozott, tudatos, önálló és egyéni ízű tolmácsolásnak lehettünk hallgatói. A másik, a hangzásvilágban érezhető kettősség valószínű, hogy magában a darabban rejlett: ennek megoldása nehezen képzelhető el a hangszer adta lehetőségek mellett ezen a szinten, de biztos vagyok benne, hogy a fiatal, láthatóan energikus és rendkívül tudatos előadó addig nem nyugszik, amíg ezt meg nem oldja. Hogy Malcolm Bilson őszintén mondhatta azt, amit a bevezetőben leírtunk arra bizonyíték a hangverseny "ötödik zenésze", az ugyancsak fortepianista Gábor-Nagy Dóra, aki a saját székén a hallgatóság első sorában vele végig "együtt játszó" mester utasításait szemmel láthatóan és füllel hallhatóan (Mozart K.311-es szonátájának rondó tételét) hangversenyéretten és - teljesen megérdemelten -, hatalmas sikerrel vitte a hallgatóság elé. Nehogy azt gondolja bárki is, hogy a művészpálya minden buktatójával már fiatalon találkozó társaságból akadt volna valaki aki nem szépen játszott volna, de élményszerűen, magával ragadóan ma ez az öt művészpalánta muzsikált. Én úgy gondolom, hogy ez nagyon jó arány, s ha önálló szellemiségben is felnőnek ehhez a szép feladathoz, közülük fognak kikerülni azok, aki a stafétabotot továbbadják: hagyománytiszteletre, de ugyanakkor kreativitásra biztatva a majd őket követő kor zeneművészeit. - DI - |