CyberPress.Sopron

(http://www.cyberpress.hu/)

Rovat: Borváros

2004. jĂşlius 17., szombat 11:39


„A határ-menti borvidékek együttműködési lehetőségei” - zárókonferencia

 


 „A határ-menti borvidékek együttműködési lehetőségei” -zárókonferencia

A határmenti borvidékek lehetséges együttműködési területei a közös termékfejlesztés, a közös termékellenőrzés, a közös marketing, a harmonizált értékesítés, és a közös  intézményi háttér között a közös marketing, azaz a marketing-kommunikáció, értékesítési politika és a borturizmus.

A határ-menti borvidékek együttműködési lehetőségeit vizsgáló közös magyar-osztrák  egyéves közös munka zárásaként tartottak konferenciát a Hotel Sopronban a hétvégén.
  A soproni székhelyű Bormarketing Műhely Kht. és partnere a rusti székhelyű Osztrák Borakadémia közös, a Phare CBC Kisprojekt Alapból nyert pályázata révén valósult meg a program, amely során  elkészült az együttműködés lehetséges irányairól szóló tanulmány.

A borvidékek értékelése
A borvidékek értékelése fejezetben a Soproni és Burgenlandi borvidékek egyediségét vizsgálva, a tanulmány a meghatározó jelleget jelölte meg: a más borvidékhez képest a Kékfrankos fajta a legmeghatározóbb.
A hasonlóságok és különbségek, egy mélyebb elemzést szükségessé tevő ténye mellett, a szakemberek rámutattak arra, hogy a hasonlóság megítélése inkább az együttműködés és az összetartozás szándékát mutatja.

A borágazatok megítélésében fontos szerepet játszik a technológiai fejlesztések megítélése, a beruházások mértéke, amely területen a magyar borászok a tőkehiányt érzik és hangsúlyozzák. Ugyanakkor a nemzetközi példák a borszektorban elengedhetetlenül fontos szellemi ráfordítások szükségességét is mutatják.  A marketing és márkaépítés területén kétségtelenül előbbre tartanak a határ túlsó oldalán.

Az EU integráció megítélése mindkét részről pozitív, és a már jól ismert okoból levezetően a magyarok számára reménykeltőbb, azonban az EU-támogatások terén már jelentős különbséget regisztrál a tanulmány, amely részben a fejlesztések és a szerkezetváltásban fellelhető különbségekre vezethető  vissza.

Együttműködési lehetőségek
A konferencia során és a tanulmányban a szakemberek rámutattak arra, hogy az együttműködés két alapvető tényezőn múlik. Ezek: azoknak a gyenge pontoknak a felismerése, amelyben az együttműködés segíthet, illetve a partner azon erősségeinek a felismerése, amelyekben neki lehetősége van segíteni.
A hosszú távú együttműködés lehetséges stratégiájaként a soproni és burgenlandi borászok előtt négy, egymástól különböző együtműködési modell áll, amelyek szakmai tartalmuk szerint a kövekezőképen jellemezhetők:
1. Teljes integráció a szőlő, a bortermelés, és ezek gazdasági, valamint kereskedelmi területén; 2. Borászati és kereskedelmi integráció; 3. Kereskedelmi integráció; 4. Integráció-mentes modell.

A határmenti borvidékek lehetséges együttműködési területei között a közös termékfejlesztés, a közös termékellenőrzés, a közös marketing, a harmonizált értékesítés, és a közös  intézményi háttér között a közös marketing, azaz a marketing-kommunikáció, értékesítési politika, és a borturizmus területén való együttműködés lehetőségeinek fontosságát hangsúlyozták a résztvevők.
A zárókonferencia anyaga a projekt befejezéseként megjelentetett   „A határ-menti borvidékek együttműködési lehetőségei” címmel kiadványban is összefoglalja a a közös program eredményeit.

T.É:



Kapcsolódó cikkek
a BorVáros rovatban, a konferencia részletes programja az alábbi helyen olvasható:
„A határ-menti borvidékek együttműködése”  zárókonferencia Sopronban