A környezetkultúra kérdései a lelkipásztor szemével
De ennek az életnek a szenvedései véleményem szerint
nem mérhetők az eljövendő dicsőséghez, amely majd megnyilvánul rajtunk.
Maga a természet sóvárogva várja Isten fiainak megnyilvánulását. A természet
ugyanis mulandóságnak van alávetve, nem mert akarja, hanem amiatt, aki
abban a reményben vetette alá, hogy a mulandóság szolgai állapotából majd
felszabadul az Isten fiainak dicsőséges szabadságára. Tudjuk ugyanis, hogy
az egész természet (együtt) sóhajtozik és vajúdik mindmáig. De nemcsak
az, hanem mi magunk is, akik bensőnkben hordozzuk a Lélek zsengéjét, sóhajtozunk,
és várjuk a fogadott fiúságot, testünk megváltását. (Róm 8,18-23)
Bevezető
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Az élet kultúrájáért
címmel körlevelet adott ki 2003-ban a bioetika néhány kérdéséről. A természettudományok,
különösen a biológia és az orvostudomány XX. századi fejlődése, illetve
annak eredményei olyan új erkölcsi kérdéseket vetettek fel, amelyekre régebben
még gondolni sem lehetett. Ezért Egyházunk a szakteológusok kutatásaira
támaszkodva feladatának tartja, hogy ezekre a kérdésekre a kinyilatkoztatás
fényében megfelelő választ keressen, hogy eligazítást adjon a hívőknek,
hogy a felmerült kérdésekre hitüknek megfelelő választ tudjanak adni. A
MKPK körlevele is ezzel a szándékkal készült.
Ezek, a mai korban felvetődő közé a kérdések közé tartoznak
a környezetkultúra által felvetett kérdések is. Most a teljesség igénye
nélkül szeretnék ilyen kérdésekről szólni, ahogy egy gyakorló lelkipásztor
találkozik ilyenekkel.
A keresztény felfogás alapja
A teremtésről szóló bibliai üzenet egyértelműen tanítja,
hogy az ember nem korlátlan ura a világnak, hanem csak felelős vagyonkezelője.
Tudomásul kell venni, hogy felelősek vagyunk a világért.
A világ Ura Isten, a mi Mennyei Atyánk, aki a világot
megtervezte, létrehozta és a fejlődés útján elindította. Az Ő akaratából
van az egész világ, s ebben a világban minden úgy fejlődik, ahogy azt Ő
előre megtervezte. Az Isten akaratának, törvényeinek minden engedelmeskedik.
Övé az egész világ, Ő a világ Ura, Teremtője.
Isten a világot az emberekre bízta, hogy azt megismerje,
építse és szépítse. Isten az embereket “munkatársává” fogadta, rájuk bízta,
hogy kutassanak, alkossanak és vegyék hatalmukba a földet, az egész anyagvilágot.
Így tegyék még teljesebbé Isten művét.
A környezet szennyezése szomorú tapasztalat
A mindennapi életben egyre többször botlunk környezetszennyezési
problémákba: – városi emberek megtapasztalják mi a szmog; – egyre több
az illegális szemétlerakó; – folyó és tengervízszennyezés, halpusztulás;
– bányák meddő és salak lerakói; – elhagyott gyártelepek; – veszélyes üzemek
balesetei; – káros égéstermékek… nem is szólva a legnagyobb, a háborúk
okozta környezetszennyezésről: a harci gépek és a robbanásokkal jár légkörszennyeződések,
a lerombolt épületek romjai, a tönkretett tájak…
A tudósok figyelmeztetnek a veszélyekre, az éghajlat változás,
a tengervízszint emelkedés…
A különböző zöld mozgalmak tiltakoznak bányák megnyitása,
atom és vízierőművek építése ellen…
Baj van, valamit tenni kellene
Az emberek érzékelik a problémákat, de sokszor nem tudjuk
kinek van igaza, mert egymásnak ellent mondó véleményekkel, egymás ellen
fellépő zöld mozgalmakkal találkozhatunk. Állást kellene foglalnunk, de
nem tudjuk, kinek adjunk igazat, kinek higgyünk?
Mindenki fél a hulladék lerakótól, szemét égetőműtől…
pedig valahol ezeket is el kell helyezni… Nem bíznak a “technika” biztonságában,
egyrészt a baleset veszélye miatt, másrészt azok gazembersége miatt, akik
csak ígérték a megfelelő “technikát”…
Mi nagyobb kár pl. az elkerülő út szennyező hatása, vagy
a városban maradó nagyobb forgalom?
Kérdés, hogy mint múzeumot mindent meg kell őrizni, vagy
tudomásul vehetjük-e növények, állatfajok kipusztulását? Ha van fejlődés,
akkor ez szükségszerű…
De ugyanígy kérdés, hogy a tudomány és a technika fejlődésével
együtt járó környezeti problémákat hogyan kezeljük, vagy mondjunk le a
fejlődésről, menjünk vissza a fára?
A sokkal nagyobb baj az erkölcsi környezetszennyezés
A mai világ már felismerte a környezetszennyezés veszélyeit,
de megfeledkezik az erkölcsi környezetszennyezés veszélyeiről. Pedig ha
végig gondoljuk, azt is beláthatjuk, hogy a mindennapi életben megtapasztalható
erkölcstelenség még több kárt okoz, még nagyobb veszélyt jelent az emberiség
életére, mint a környezetszennyezés.
Csak néhány példa. Magyarországon 100 házasságkötésre
50 válás jut. Kinek jó ez? Egyedül a válóperes ügyvédeknek. Ha az emberek
tiszteletben tartanák azt az alapvető erkölcsi követelményt: “Légy hű házastársadhoz!”
és az ezzel kapcsolatos erkölcsi követelményeket, - akkor nem lenne annyi
válás, nem lenne akkor gond a lakáskérdés, nem lenne annyi hajléktalan
és állami gondozásra szoruló gyerek…
Ha az emberek becsületesek lennének, akkor nem lenne annyi
betörés és sikkasztás, nem lenne szükség drága zárakra, biztonsági és riasztó
berendezésre, nem lennének olyan nagyok a biztosítási díjak, feleslegessé
válna a sok biztonsági őr, akik roppant drágán látják el az egykori portások
feladatait…
És még nem szóltunk az erőszak, a kábítószerek következményeiről…
Ki a felelős? Kik tudnának a bajokon segíteni?
Felelősek a mindenütt szemetelő emberek, a falra firkálók,
a rongálók…
Felelős beosztásban lévő döntéshozó emberek lelkiismeretessége.
A legtöbbször épp azok nem vállalják a megfelelő környezetvédelmi berendezések
alkalmazását, akik a legjobban szennyezik a környezetet, mert az nekik
nem kifizetődő, ők az ellenérdekeltek.
Az egyes emberek felelőssége mellett szólni kell az egyes
cégek felelősségéről, a multinacionális vállalatok felelősségéről. Itt
azonban mindenki másra hárítja a felelősséget, igazi felelős, akinek lelkiismerete
van, “nem található”, pedig személy szerint felelősek a döntéshozók, a
különböző szinteken.
Hasonló probléma az államok, a törvényhozók és a kormányok
felelőssége, akár a háborúk kérdéséről van szó, akár a fegyvergyártás és
fegyverkereskedelem kérdéseiről.
A mai világban terjedő szabadelvű világfelfogás úgy látszik
nem ismeri az erkölcsi felelősség fogalmát, csak a törvény előtti felelősségről
akar tudomást venni. Úgy látszik a “laikus” állam fogalma vezet el a mai
világban tapasztalható “kollektív” felelőtlenséghez.
Ha a hírközlő eszközök erkölcsi környezetszennyezéséről
beszélünk, akkor sokan nemcsak tiltakoznak, hanem még azzal vádolnak, hogy
korlátozni akarjuk a szólás szabadságot, a hírközlés szabadságát… Pedig
felelősségük egyértelmű közvéleményformáló, társadalmi hatásuk következtében.
Mi köze van mindehhez a vallásnak?
Sokak szerint semmi: “az egyház ne szóljon bele a törvényhozás
kérdéseibe”! Valóban ne szóljunk bele? Ha a problémák gyökerét nézzük,
akkor kiderül, hogy a megoldásra váró feladatok megoldása nem gazdasági
vagy törvényhozási kérdés, hanem lelkiismereti, erkölcsi kérdés. Sem a
gazdasági, sem a környezetvédelmi problémák nem oldhatók meg erkölcsi megújulás
nélkül. Erkölcsi megújulást pedig nem tudok elképzelni, vallási megújulás
nélkül.
A neveléstörténelem egyértelmű tanulsága, hogy a hatékony
nevelés alapja mindig a vallás volt. A vallástól független laikus erkölcs
fogalma európai találmány, de csak addig működött ténylegesen, ameddig
a társadalomban tovább élt a tízparancsolatra épült erkölcsi hagyomány.
Mára ez a hagyomány erejét vesztette, és naponta megtapasztaljuk, hogy
vallásos hit nélkül nincs erkölcsi tartás. Amikor a törvényhozás legalizálja
a bűnt: a prostitúciót, az abortuszt, az eutanáziát, az egyneműek házasságát,
akkor már aligha lehet erkölcsös világról beszélni. Ilyen társadalmi környezetben
hiú reménység a hatalom jelenlegi birtokosaitól hatékony megoldást várni.
A környezetvédelmi problémák megoldásához, a gazdasági
élet fellendüléshez nem elégséges a jó gazdaságpolitika, hanem szükséges
hozzá a megfelelő erkölcsi háttér is: a mindennapi életben, a közéletben
nem lehet figyelmen kívül hagyni az alapvető erkölcsi elveket és az embertársi
szeretet követelményeit.
Ebből következik továbbá az is, hogy a felnövő fiatalok
erkölcsös nevelése minden országnak gazdasági érdeke. Az emberek erkölcsössége
nem magánügy, hanem közérdek. Erkölcsi megújulásra van szükség ahhoz is,
hogy a jogot és az erkölcsöt ne lehessen egymással szembe állítani. Az
un. kiskapukat azzal lehetne bezárni, ha pl. a törvény kimondaná: minden
károkozás büntetendő, nemcsak a törvény által külön definiált esetek.
Az erkölcsi megújuláshoz ezért komoly nevelőmunkára van
szükség. Egyrészt tisztázni kellene az alapvető erkölcsi elveket. Mi keresztények
azt valljuk, hogy minden embernek van lelkiismerete, amely a legalapvetőbb
erkölcsi kérdésekben eligazít, pl. ne ölj, ne lopj, mondj igazat, légy
hű házastársadhoz, amit nem akarsz, hogy veled tegyenek, te se tedd másoknak…
Pl. minden modern készülékhez mellékelnek kezelési útmutatót, ami a készülék
tervezője fogalmaz meg. Hasonlóképpen valljuk, hogy az ember Isten akaratából
él a földön, és az általa adott erkölcsi útmutató nagyon is megfelel emberi
természetünknek. Természetesen lehet Isten törvényei nélkül is becsületesen
élni - egy darabig -, de ha bármi baj van, megtalálhatjuk annak okát: nem
tartottuk be “a kezelési útmutatót”.
Komoly nevelőmunkára van szükség másrészt azért, mert
minden embernek van lelki-ismerete, - amely arra készteti, hogy a jót megtegye
és a rosszat elkerülje, ha pedig mégis elkövette, akkor azt tegye jóvá
-, ennek ellenére mindnyájan megtapasztalhatjuk, hogy a jó ismerete még
senkit sem tesz jóvá. A megismert jó megvalósítására rá is kell nevelni
az embereket. Ezért nem elég, ha a nevelő csak tanít - ismerteket közöl,
hanem nevelnie is kell. A nevelés nélküli oktatás potenciális gengszterképzés,
környezetet szennyező emberek kibocsátása.
Az erkölcsi megújulás szükségessége egyértelmű. Nekünk
keresztényeknek a feladatunk, hogy erre is felhívjuk embertársaink figyelmét,
hogy végre rendszabályokat hozzanak az erkölcstelenség terjesztőivel szemben.
Ahogy be lehet tiltani a cigaretta reklámokat és meg lehet védeni a nem
dohányzókat a dohányzás ártalmaitól, úgy jogunk van ahhoz, hogy megvédjük
magunkat azoktól, akik a vélemény és szólásszabadság nevében gátlástalanul
terjesztik az erkölcstelenséget és megrontják a társadalom életét. Olyan
politikusokra van szükség, akik vállalják az erkölcsi követelményeket.
Az erkölcsi megújulásra nemzetközi szinten is szükség
lenne, mert a legostobább kiadások közé tartoznak a fegyverekre fordított
összegek. Ha ezeknek csak egy töredékét is jótékonysági akciókra, építkezésekre,
fejlesztésekre, a szegényebb népek megsegítésére fordítanák, akkor a népek
barátságban élhetnének és nem kellene egymással szemben háborúskodniuk.
Ha az emberek gerincesebbek lennének, akkor a diktátorok sem tudnának érvényesülni,
mert minden diktátornak addig terjed a hatalma, amíg az alattvalóinak az
engedelmessége.
Befejezés: A világnak Megváltóra van szüksége
Tudjuk mi a jó, mit kellene tenni, de mégsem tesszük.
A jó ismerete még nem tesz jóvá, ahhoz hogy a jót meg is tegyük több kell,
megfelelő késztetés: szeretet. Erkölcsi megújulás aligha lehetséges keresztény
istenhit nélkül.
Tudom ugyanis, hogy semmi jó nem lakik bennem, azaz
a testemben, mert készen vagyok ugyan akarni a jót, de arra, hogy tegyem
is, nem vagyok képes. Hiszen nem a jót teszem, amit akarok, hanem a rosszat,
amit nem akarok… Így ezt a törvényt látom: bár a jót szeretném tenni,
a rosszra vagyok készen. A belső ember szerint az Isten törvényében lelem
örömöm, de tagjaimban más törvényt észlelek, s ez küzd értelmem törvénye
ellen, és a tagjaimban levő bűn törvényének rabjává tesz. Én nyomorult!
Ki vált meg e halálra szánt testtől? Hála az Istennek Urunk, Jézus Krisztus
által! (Róm 7,18-25)
A megváltás műve úgy valósul meg bennünk, hogy hiszünk
Jézus Krisztusban, és tanítása szerint élünk. Erre akarjuk elvezetni tanítványainkat
a hitoktatásban, hogy felnőve a társadalom felelős tagjai legyenek. Akiknek
pedig az lesz a feladata, hogy a közösséget szolgálja, az legyen keresztény
politikus. A keresztény politikus hivatása az, hogy az evangélium szellemében
építse a társadalom életét. Isten terve szerint a hatalom és a tekintély
célja az egyén és a közösség szolgálata. A keresztény embernek kötelessége
részt venni a közösség szolgálatában a politikai és közéletben. A politikai
hatalmat az erkölcsi törvények szerint kell gyakorolni az emberek javára.
Az állam feladata a közjó szolgálata. A közjó magában foglalja: 1. az alapvető
személyi jogok tiszteletét; 2. a lelki és anyagi javak fejlődését; 3. a
közösségek szabadságát és védelmét.
(Dr. Rédly Elemér előadása Sopronban, Környezetkultúra
címmel megrendezett konferencián, 2004. szeptember 17-én)
2004. szeptember 19., vasárnap 21:05
|