CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Isten a van-ban gondolkodik

Lk 16.19-31 Volt egy gazdag ember. Bíborban és patyolatban járt, és mindennap nagy lakomát rendezett. Volt egy Lázár nevű koldus is, ez ott feküdt a kapuja előtt, tele fekéllyel. Örült volna, ha jóllakhat abból, ami a gazdag ember asztaláról hulladékként lekerült. De csak a kutyák jöttek és nyalogatták a sebeit. Történt, hogy a koldus meghalt, és az angyalok Ábrahám kebelére vitték. Meghalt a gazdag ember is, és eltemették. Amikor a pokolban kínjai közt feltekintett, meglátta messziről Ábrahámot és kebelén Lázárt. Felkiáltott: Atyám, Ábrahám! Könyörülj rajtam! Küldd el Lázárt, hogy ujja hegyét vízbe mártva hűsítse nyelvemet. Iszonyúan gyötrődöm ezekben a lángokban. Fiam - felelte Ábrahám -, emlékezzél csak vissza, hogy milyen jó dolgod volt életedben, Lázárnak meg hogy kijutott a rosszból. Most tehát neki itt vigasztalásban van része, a te osztályrészed pedig a gyötrelem. Ráadásul köztünk és köztetek nagy szakadék tátong, hogy akik innét át akarnának menni hozzátok, ne tudjanak, se onnét ne tudjon hozzánk átjönni senki. Akkor arra kérlek, atyám - mondta újra -, küldd el legalább az atyai házba. Van még öt testvérem, hadd figyelmeztesse őket, nehogy ők is ide jussanak a gyötrelmek helyére. Ábrahám ezt felelte: Van Mózesük és vannak prófétáik. Azokra hallgassanak. De az erősködött: Nem hallgatnak, atyám, Ábrahám! De ha a halottak közül megy el valakit, bűnbánatot tartanak. Ő azonban így felelt: Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, ha a halottak közül támad fel valaki, annak sem hisznek.”


Ritkán kapnak határozók ekkora szerepet nyelvünkben, mint ennek a történetnek az időhatározói. Ezek a mondatrészek uralják a létigével és azzal a történetet, hogy kegyetlen és következetes emberi idősorrendiségbe rakják az eseményeket, ezzel teremtve valós és átvitt módon újonnan értelmezhető viszonyokat.
Csak kapkodjuk a fejünket, ahogyan repkednek a volt, az akkor, a van, a most az újszövetségi szövegben. Mintha a sokidejűség mégis egyidőben, egyszerre zajlana. Mintha a kinyilatkoztatás tudatosan mosná el az időkülönbségeket, miután definiálta és hangsúlyozta létüket, hogy észrevegyük az idők egységét, s benne Isten folyamatosságát, aki a VAN-ban meghatározza a mi folyamatosságunkat is cselekvésben, hitben, kötelességben.
Amikor a jelenről beszél a történet, ahol összetorlódnak az emberi múlt, jelen és jövő szereplői, akarva-akaratlanul "hozzá rímel" bennünk a 2Kor 6.2 szövege és annak értelmezése: "Nos, most van a kellő idő, most van az üdvösség napja!"
A történet szereplői - és természetesen az evangélium hallgatói - csupán "ízelítőt kapnak" abból, hogyan állnak egymás mellé, "kiegyenlítve" a teljes élet dolgai.
Megér egy gondolatot, hogy - kép a képben - a testvérek figyelmeztetésére született példabeszéd véghezviszi-e mindazt, amiért a gazdag könyörgött, mint ahogyan életünk központi kérdése az, hogy a megváltás ténye és üzenete miképpen épül be a mindennapjainkba.
A látványosan leomló híd sokszor kap központi dramaturgiai szerepet a művészek - elsősorban a vizuális művészet - alkotásaiban. "Felhívó" szerepét akkor tölti be, ha olyan lehetőség szakad meg a partok közötti folyamatosságban, amelynek szükségét a szereplők valamelyike drámai módon kénytelen nélkülözni. Nos, a "jézusi dramaturgia" sokszorosan felér egy-egy filmjelenettel, rézkarccal, s elsősorban a barokk ember, a sokmozgásos alkotások szereplőinek megtorpanása ragadt talán meg legjobban bennünk művészettörténeti barangolásainkban.
Ez a Lukács-evangéliumban "megbúvó" apokaliptikus kép megerősítő üzenet azoknak, akik vállalták annak kockázatát, hogy a meg nem jelenő halottak ellenére most van itt az idő, s egy - talán utolsó - felhívás azoknak is, akik Lázár és a gazdag késői sorsutódai a Földön.
- DI -



2004. szeptember 24., péntek 16:25


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület