Statisztikailag kimutatott tény, hogy a diákszállást igénylő hallgatók kilencvenegy százalékának van papíron helye. Hogyan lehet mégis, hogy mindenki helyszűkéről panaszkodik? >>Soproni Sufni
Egyetemista romantika vagy egészségtelen nyomortanya?
avagy, Mi a helyzet a hazai kollégiumokkal?
Ma Magyarországon előfordul, hogy egy
börtönbüntetését töltő
elítélt jobb elhelyezést kap, mint a tanulmányait végző egyetemista,
főiskolai hallgató. Persze az előbbi eset kivételnek számít, de a
helyzet sehol sem megoldott. Csupán egy pár kérdés a sok közül:
statisztikailag kimutatott tény, hogy a diákszállást igénylő hallgatók
kilencvenegy százalékának van papíron helye. Hogyan lehet mégis, hogy
mindenki helyszűkéről panaszkodik? Hogyan lehetséges, hogy míg egy
kollégiumi férőhely havi fenntartása több, mint tizenegyezer forint,
addig a szállóból kiszorult hallgató ennek a töredékét kapja lakhatási
támogatásként? Miként lehetséges, hogy míg sokan a kollégiumi díjat
sem képesek megfizetni, társaik hotelben készülnek az élet
megpróbáltatásaira.........
Szegeden csaknem harmincezer
hallgatót számlálnak az ottani felsőoktatási intézmények, a József
Attila Tudományegyetem viszont csak ezerhétszáz kollégiumi férőhellyel
rendelkezik. A városnak komoly bevételei származnak az ott tartózkodó
diákseregből, az oktatás komoly gazdasági húzóágazattá nőtte ki magát.
Az ugyanott található Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Egyetemen
viszont üres helyekkel rendelkezik: a jobb módú családok többsége
kifizeti az albérletet a csemetéknek. Debrecenben komoly
hagyományai vannak a diákszállásoknak, sokféle is található belőlük.
Elgondolkodtató, hogy a Benczúr utcai kollégiumban mindössze 2700
forint a havi koleszdíj, igaz, vannak nyolcágyas szobák is. Szerintem
nálunk vállból találni lehetne nyolc olyan diákot, aki ennyiért együtt
lakna. A felvételi arány a KLTE (Debrecen) kollégiumaiba ötven
százalékos. Ez az arány átlagosnak mondható, igaz, vannak helyek, pl.
Pesten, ahol inkább a szociális helyzet a mérvadó, mégis a legtöbb
egyetemista kap kollégiumot.
Magyarországon 544
diákotthonban 78 548 tanuló kap ellátást. A közoktatásban minden
ötödik jelentkező nem jut kollégiumi férőhelyhez, ugyanakkor
kihasználatlan szobák is vannak. Ennek az az oka, hogy egyenlőtlen az
intézmények területi eloszlása. Az egy főre jutó normatív támogatás
idén 157 ezer forint. Ebből azért tudnának egyet s mást csinálni a
hallgatók. Az Oktatási Minisztérium vezetőinek értékelése
szerint terveikhez képest lassabban haladnak a kollégiumi hálózat
anyagi és pedagógiai helyzetének javításával. Ezért idén felgyorsítják
a leromlott kollégiumok anyagi és szakmai helyzetének rendezését.
Nemcsak szakmailag, hanem társadalompolitikailag is fontos a megfelelő
színvonalú szálláshelyek kialakítása. A kollégiumok segíthetik elő az
esélyteremtést, a földrajzi, családi és szociális hátrányok
leküzdését. Eddig az elmélet. A gyakorlat az - akár itt Sopronban,
akár máshol -, hogy a szakma és a kollégium kifejezésnek köze sincs
egymáshoz. Eltekintve egynéhány - valódi - szakkollégiumtól, az ilyen
helyeket értelmesebb lenne simán diákszállónak hívni, ahol az egyetlen
összetartó erő a bentlakók között az esetleges "kulturális" programok
jelenléte. Sokan nincsenek tisztában a felsőoktatási kollégium valódi
rendeltetésével: a diákok egyfajta szórakozási központnak tekintik,
ahol az éjféli nótázás a lépcsőfordulóban teljesen normális; a
kollégiumi vezetés pedig egyfajta pénzforrásnak, ahová állami
támogatás, fejpénz, pályázatok és egyéni díjak folynak be. A lényeg -
jó példa erre az angol kollégiumi rendszer - az lenne, hogy a
kollégium egy többé-kevésbé zárt rendszert alkosson, mint
társadalmilag, mint szakmailag.
Az ideális kollégiumban az
önkormányzat valódi érdekképviselet, színvonalas szakmai, kulturális
programokat szervez, és nem csak egy pénzbehajtó szerv. Az igazgatóság
nem a gazdasági, hanem a hallgatóság érdekeit tartja szem előtt. És a
hallgatóság mindent megtesz azért, hogy kialakuljon egy működő,
hatékony közösségi szellem, ami aztán érezteti majd a hatását később
az életben is. Angliában (megint ott, nincs mit tenni), állások,
kinevezések függnek attól, hogy ki melyik kollégiumban lakott, egyedi
kézfogási, köszönési technikák teszik még bonyolultabbá a szokásjogok
szövevényes hálóját. A hazai kollégiumok a hetvenes években
lezajlott összevonások után váltak egy-egy oktatási intézmény "hátsó
udvarává", amely nem kedvezett sem az anyagi, sem a szakmai helyzet
javulásának. Annak ellenére, hogy a központi költségvetésből
normatívát kap a kollégiumi vezetés, tehát minél több diák lakja az
intézményt, annál nagyobb a támogatás, a fizikai körülmények nem
változnak. Elméletileg a nevelőtanárok végzettségét, pedagógusi
rátermettségét is rendelet szabályozza, sok kollégiumban viszont ez is
sokadrangú kérdés.
A minisztérium tervei között szerepel
egy olyan szervezet létrehozása is, amely a kollégiumi rendszer
átalakításával foglalkozna. A szállások felszereltségének javítása
érdekében a tárca pontosítani szeretné az úgynevezett eszköz és
felszerelés jegyzéket. Rögzíteni kívánják a szálláshelyekre vonatkozó
szabványokat, hogy a kollégiumi kihasználtságot pontosan meg lehessen
határozni. A kollégiumok felújítására állítólag a pénzek már el vannak
különítve, ennek jelentős hányadát képezik a hallgatói
tevékenységeket, kulturális programokat támogató összegek. Sajnos így
helyből elég nehéz elképzelni, hogy odamegy a hallgató
programszervezési szándékkal, és majd adnak is neki ebből a pénzből.
Inkább örüljünk, hogy maximalizálták a kollégiumi díjat. Persze
lehetőség van rá, hogy kiegészítő díjakat szedjenek, ami persze
burkolt díjemelés. Igaz, hogy a nagy részét a hallgatókra meg
eszközbeszerzésre költik a kollégiumok, de gondolom sokan elcserélnék
a vadiúj WC ülőkét egy kellemes klubhelységre. A diákszervezetek már
évek óta sürgetik a a kollégiumok jogi szabályozásának és
finanszírozásának megoldását. Jelenleg is az egyetemek vezetőitől
függ, hogy mennyi pénzt juttatnak kollégiumaiknak.
Akik
jelenleg egyetemisták, nem nagyon reménykedhetnek abban, hogy amíg itt
vannak, megoldódnak a szállásproblémák. A Magyar Nemzet véleménye
azért elgondolkodtató: "...ma az ország börtöneiben nagyobb hely jut
egy ottlakónak, mint egy átlagos magyarországi kollégiumban egy-egy
diáknak.
Haulik Áron
1999. június 11., péntek 00:00
|