Mediawave'99, a hullámok elültek
Akkor kell beinteni, amikor még
éppen el lehet viselni őket, ezeket az értetlen
és
fantáziátlan szerencsétleneket, amikor
még
nem muszáj ámokot futni, és
őrjöngve
rugdosni, amikor még nem zárul be a kör, akkor
kell
elmenekülni, kirontani a városból, a
maradék
hűvös gondolatokkal, elhagyni Győr felé, ha
már
történetesen pont van egy fesztivál, pont most, a
Mediawave.
Siker és ámulat, este
tíz
körül, csütörtökön este, mindössze
négyórányi
stoppolás és egy észbontóan nagy
kitérő,
egy félreértés után, agyamban még
Répcelak,
meg Simaság képei, bazi fáradtan. A
városban
pedig hatalmas pörgés, fények, hangok, a Rába mozi
lépcsőjén
tömeges állapotok, az épületben
szintén,
regisztráció, regeneráció, tonik
és
cigaretta, egymás után, aztán
kétségbeesett
kutatás a programok közt. Szórványos
gondolatok
az éjszaka eltöltéséről, vágy
egy
ágy után, telefonok, kézfejen gyűlő
számok,
aztán egyszer csak megvan. Tudom hova kell mennem, kit kell
keressek,
SZIF Kollégium,
este
tizenegykor kapuzárás, reggel ötig; vasszigor. A
bejutás
kulcsa egy gyenge kis akrobatikus mutatvány mintegy 6-8
méter
magasban.
Tutez, mindig szerettem volna ilyet csinálni, csak
sosem
volt miért. Hát majd most.
A koncertek már régen
mennek,
csupa ismeretlen arc, Sopron álértelmiségi
underground
elitje egy cseppet sem képviselteti magát, ki tudja
miért,
hiányzó hiányérzet, jó ez
így.
A hajdani zsinagóga kertjében megint
tömeg,
népzene és konszolidált arcok,
főképpen.
Érkezéskor egyből Grencsó Kollektíva, jó mulatság, férfimunka.
Odabenn egy
letűnt világ széteső emlékei, lenyűgöző tér, és linóleum a
padlón.
Még
naiv vagyok és lelkes, azt hiszem, hogy itt csak jó
történhet
velem, válogatás nélkül, erről
később
kiderül, hogy ebben a formájában azért nem
igaz.
Otto Lehner Grencsóék után például érdekes színfolt,
merthogy
vak, és tangóharmonikán játszik,
de
mégsem olyan, ami darabokra szedi szét tudatomat,
és
úgy is hagyja. Nem, kellemesnek ugyan kellemes, és
kuriózumnak
is biztosan kuriózum, de semmi több, csak egy vak
tangóharmonikás,
de hát világtalan zenészt már
láttunk,
köszönjük szépen. Igazándiból
ennek
a fesztiválnak nem a zene az a vonulata, ami miatt nem
kihagyható.
Iva Bittova már teljesen más kategória, ő
meg
tud lepni, amiket véghez visz azzal a csodálatos
szájával,
meg a hangszálaival, amit mások jobb híjján
verbális
kommunikáicóra használnak. Azt legfeljebb
közelíteni
lehet, leírni teljes egészében nem, merthogy
prüttyög,
meg bebőbebőzik, csetteg, és énekel is. Meg kasztanyettezne is, ha
lehetne, de azt talán már ő sem.
Teljesen hirig nő, egyik pillanatban kislányos arccal penget valami
kitudja
mit az ölében, de csak azért, hogy utána
megőrüljön
egy cseppet, és így tovább. Ő, meg a Pop
Iván
szombat délután azok akik tényleg ki tudtak
borítani,
esetleg még egy kicsit az Anima is, de hát ez
már
nem új dolog. Amúgy meg az utóbb
említettek
képesek voltak háromnegyed óra után
megköszönni,
és lelépni, szóval ez nem volt szép
tőlük.
És voltak még
fotók
is, de azok annyira megint csak nem jöttek be,
például
a Kovács Zita-féle a Rába moziban, vagy a
'Bűn
a művészetben' a Xantus Múzeumban, de az meg
kizárólag
a dokumentációra ment rá, mindazonáltal
nem volt rossz. És még volt több
is,
kevésbé izgalmasak, valahogyan volt egy
érzés,
ami nem hagyott nyugtot, hogy azért ez nem a csúcs, remélem, na
mindegy.
Hagyjuk a zenét, hagyjuk a
fotókat,
nem érettük voltak ott a népek, hanem a filmek,
azok
nem okoztak csalódást. Valami furcsa ok miatt folyton
rossz
irányba vetődtem, pedig folyamatosan harminc
százaléknyi
esélyem volt arra, hogy az adott
időintervallum legjobb
filmjét
lássam, lévén három vetítőterem, de hát nem. De még így is,
három
nap alatt több olyan darabot láttam, mely
méltóbb
a túlélésre, hogy megőrizzem
emlékezetemben,
sokkal, sokkal többet, mint amennyit az egész
elmúlt
évben, pedig nem az én
érdeklődésemmel,
avagy lelkesedésemmel volt baj, egyáltalán nem.
Még
így is, olyanok hatoltak keresztül retinámon, mint
a
Hazám Milos Radovictól, aki egyébként a
legjobb
rendezői díjat is elvitte, de nem ezért fontos
ő.
Sokkal érdekesebb és fontosabb az a tény, hogy
úgy
tűnik erre az arcra azért érdemes odafigyelni,
az
Örökség c. remekműve óta neve
hallatán
pavlovi reflexként ugrik vigyor az arcomra, és nem
véletlenül.
Avagy az animációs filmek közül, az Egy
újabb
nap, ami hazai termék, számítógép
animált
csoda, egy gondterhes reggelről, amikor a ruha felölti
gazdáját.
A Pact, az abszurd kis játékfilm
kategóriában,
és még lehetne sorolni elég sokat, szinte az
összest,
kivéve a Viagra dokumentumfilmeket, mert azok egyszerűen
szarok
voltak, de legalábbis unalmasak.
SOL
MediaWave'99 díjlista
Közönségdíj: Maria V. HELAND(GER):
LÁNCDOHÁNYOS
Az előzsűri abszurd kis játékfilm
díja:
Scott PATTERSON (AUS): PACT
Az előzsűri animációs díja:
Mike BOOTH (GBR): LITTLE DARK POET
Az előzsűri ifjúsági díja:
Bogumil GODFREJOV (POL): NEWFILM
Legjobb kísérleti film díja:
Andrey KUDINENKO (BLS): VALENTIN VINOGRADOV'S DREAMS
Legjobb zeneszerző dija:
Dominik SCHERRER: BŐRÉRT POKOL
Legjobb elsőfilmes díja:
Dave AINLEY (GBR): SZAPPAN
Legjobb szinészi alakítás díja:
Nyakó Júlia, CS. NAGY Sándor (HUN): LAMM
Legjobb forgatókönyv díja:
Peter BROSENS -
Dorjkhandyn TURMUNKH (BEL-MONG): KUTYÁK ÁLLAMA
Legjobb ifjúsági dokumentumfilm:
KEREKES Péter (HUN): LEGENDÁK
LADOMÍRRÓL
Legjobb ifjúsági animációs film:
Robert MORGAN (GBR): FÉRFI A FÉNYKÉP BAL
ALSÓ
SARKÁBAN
Legjobb animációs film:
TÓTH Pál (HUN): EGY ÚJABB NAP
Legjobb dokumentumfilm:
Frances CALVERT(GER): CRACKS IN THE MASK
Legjobb operatőr díja:
Sorin DRAGOI (ROM/GER): THE LAST VENETIANS
Legjobb fikciós film:
Menhaj HUDA (GBR): JUMP BOY/UGORJ FIÚ
Tomas BERINA (CZE): END OF SEASON/SZEZONVÉG
Legjobb rendező díja:
Milos RADOVIC (YUG): MY COUNTRY/HAZÁM
A fesztivál fődíja:
Marat MAGAMBETOV- Sergei LOZNISTA (KIR/GER): LIFE,
AUTUMN/ÉLET,
ŐSZ
Mediawave'99
1999. május 03., hétfő 00:00
|