Semmitmondás -8mm
Talán ez az a film, amiről
egyáltalán nem
lenne érdemes írni, ami rémálom kritikus
szemmel
nézve. Nem elég jó ahhoz, hogy
ódákat/órákat
lehessen zengeni, de nem annyira rossz, hogy
lelkiismeretfurdalás
nélkül lehessen mélyre alázni. Hát
nem.
Ez a film valahol ott egyensúlyoz az érdemes és
az
érdemtelen produkciók határán, és
egyrészt
megcéloz egy fontos, vagy legalább fontosnak
tűnő
témát, ami szimpatikus, másrészt pedig nem
sikerül neki, nem annyira.
Pedig a probléma tényleg jó, van egy
magánnyomozó
pacák, kisstílű ügyekkel, aki egyszer csak- a
filmleírások általában így szoktak
kezdődni-
egyszer csak belekeveredik egy
igazán
komoly ügybe. Egy
meglehetősen
gazdag hapek hagyatékának rendezésekor
előbukkan
egy filmszalag (innen a 8mm, gyengébbek
kedvéért),
egy nemgyenge házimozival, egy igazi ölős
szado-mazoval.
A megrettent és igazság tudására
áhítozó
nej zsippzsupp felbérli a főszereplőt (gondoljunk
bele, mi történne ha valamely
mellékszereplővel
tenné ezt, és tökre nem derülne ki a
lényeg
a film végén), aki nyomába ered a
bűnténynek,
nyomoz, a sötétség mind mélyebb és
mélyebb
bugyraiba hatolva. És végül. Persze, tudjuk,
sejtettük,
az elejétől fogva, ennek kell történnie,
mondhatnánk
azt is, hogy a szereplők kiszolgáltatottal,
akaratgyengék
és determináltak, arra ami a rendező
fejében
megfogant, de ez így szokott lenni. Győz.
Dehát ennyi, és itt vége is a filmnek, fel
kell
állni a székből, ki kell jönni a
teremből,
esetleg bosszankodni, egy
parányit. Vagy lehet gondolkodni, de
nem
nagyon. Azon, hogy vajon van-e ennek az egésznek
jelentősége,
vagy hogy éled-é bensőmben megrendültség a
látottaktól.
Nem sok. Nem nagy meglepetés, hogy kultúránk vagy annak hiánya
kitermelte, a valóságos látszatot. A visszatérést a tényleges vérhez,
a hihetetlen trükkfelvételek után a hihetetlen realitáshoz. Sokkal
inkább
meglepett az a kérdés, hogy vajon
valóságban
létezik-e a snuff, az ölős házimozi, vagy
csak
legenda. És az is biztosnak tűnik, hogy ha még
nincs,
akkor lesz, egyre érik az igény erre,
főképpen
ha tekintjük a szinte kizárólagosan Mortal Combat- és Quake-klónokon
szocializálódó
ifjúságot. Talán ez a film is, ugyanúgy,
ahogyan
elrettent, és felhivja a figyelmet ezekre a
jelenségekre,
úgy talán valami hasonló divatot is kreál,
hasonlóképpen a Született gyilkosokhoz. A
pozitív
hős, aki kitör a megszokásból, ha
máshogyan
nem is, legalább azzal, hogy nem elégszik meg Walker, a
texasi
kopó, vagy a Szupercsoport humánus megoldásaival.
Azzal hogy enged az önbíráskodásnak
és
maga tesz pontot a gonoszra, egy remek megafrázissal
élve
ezáltal ugyanolyanná válik mint azok. Nem,
bekattant
magánnyomozónk, egy rövid lelki tusa után
igazságot
szolgáltat. Talán létrehozza az új
tipusú
hőst, és ezzel tulajdonképpen rossz
példát
mutat, a mozinézők modellkereső hadának.
De
nem, hatása viszont nem lesz, így veszélye sem,
ahhoz
nem elég jó, így marad az ami, egy
szépreményű
ám sikertelen próbálkozás, két
óra
nyolc percnyi majdnemsemmitmondás.
Rendező: Joel Schumacher
Szereplők: Nicholas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini
SOL
1999. június 03., csütörtök 00:00
|