CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Közélet  

A 2005. évi költségvetési törvényjavaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat szemszögéből

,,Tovább a vagyonfelélés és leépítés útján"
A 2005. évi költségvetési törvényjavaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat szemszögéből

A jövő évi költségvetési törvényjavaslat arra mutat, hogy 2005 sem lesz az önkormányzatok éve - mondta Szakács Imre, a Győr-Moson-Sopron megyei önkormányzat fideszes elnöke ma Győrött, ahol Firtl Mátyás alelnökkel közös sajtótájékoztatón közölte, hogy amennyiben a parlament a kormány javaslatát elfogadja, azaz a normatívák lényegesen nem nőnek, akkor a Győr megyei önkormányzat működési hiánya jövőre 873 millió forintra rúg.

Firtl Mátyás és Szakács Imre

Szakács Imre kifejtette: 2002-ben a Medgyessy-kormány „Több pénzt az önkormányzatoknak” szlogennel jelölte önkormányzati politikáját.
2003-ban, ezzel ellentétben nehéz helyzetbe hozta az önkormányzatokat azzal, hogy a közalkalmazotti béremelés központi finanszírozását nem biztosította az önkormányzati szférának. Általában hiánnyal küszködő, a fejlesztéseket visszafogó és a meglévő vagyont felélő gazdálkodásra kényszerítve mind a települési, mind a megyei önkormányzatokat.

A Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat esetében ez 2003-ban 170 millió, 2004-ben 263 millió forint hiányt eredményezett a költségvetés eredeti előirányzataiban. Ennek következményeként nemhogy fejlesztésekre nem kerülhetett sor, de a közszféra béremeléséhez szükséges fedezet sem állt rendelkezésünkre - mondta az elnök.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentése szerint: „A Pénzügyminisztérium felmérése szerint az önkormányzatok 26%-a tudta végrehajtani a 2004. évi 6%-os béremelést / központi forrás hiányában /, 74%-uk számára a bértábla kétévi béremelést tartalmazó módosítása jelentős forráshiányt okozhat.”

A Gyurcsány-kormány a törvényben előírt szeptember 30-i határidő letelte után egy héttel, október 7-én benyújtotta a Parlamentnek a 2005. évi költségvetési törvényjavaslatát, amely sajnos, nem változtat a 2003-2004. évi trenden.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentése szerint: „A helyszíni ellenőrzés szeptember 30-i lezárásáig a 2005. évi költségvetési törvényjavaslat előirányzatainak megalapozásához szükséges közoktatási, szociális, gyermekvédelmi, illetve a címzett és céltámogatásról szóló törvények tervezett módosításaira vonatkozó törvényjavaslatok nem álltak rendelkezésünkre, valamint a többcélú kistérségi társulásokról szóló törvényjavaslat ismételt benyújtására nem került sor.”
„Ez évben a költségvetési törvényjavaslat normaszövegéből, illetve törvényi mellékletéből hiányoznak egyes törvényerőre emelendő javaslati összegek (pl. a köztisztviselők illetményalapja, közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja, kiegészítő támogatások stb. ). Ez a törvényjavaslat megalapozottságát rontja.”
„A törvényjavaslat benyújtásának időpontjáig, a támogatások fajlagos összegének meghatározásához szükséges információk nem álltak rendelkezésre, amely a tervezésben jelentős kockázati tényező.”
Mivel a Parlament csak december 20-a körül szavaz a költségvetési törvényről, a fentiek azt jelentik az önkormányzatok számára, hogy egyrészt kénytelen-kelletlen törvénysértővé válnak, mert az Államháztartási törvényben előírt november 30-i határidőig nem tudják elfogadni a 2005. évi költségvetési rendeletük koncepcióját,
másrészt pedig – konkrét számadatok híján – megalapozatlan koncepciót lesznek kénytelenek elfogadni.

„Az önkormányzatok bérkiadásához a normatív hozzájárulások, a támogatások fajlagos összegeinek javasolt emelésével a központi költségvetés 37,8 milliárd forinttal járul hozzá, amely a Pénzügyminisztérium számításai szerint, …… a közalkalmazottak esetében, így mintegy 1,5 %-os növekményre a közigazgatásban pedig a teljes béremelés és a 13. havi illetmény visszapótlására a forrást helyi szervezési intézkedésekkel kell megteremteni. A szükségessé váló létszámcsökkentés egyszeri kiadásaira a 2004. évinél 19,3 milliárd forinttal nagyobb összegű támogatást tartalmaz a javaslat.”
Ez tehát az önkormányzatok részére azt jelenti, hogy a központi költségvetés nem finanszírozza meg a Gyurcsány-kormány propagandája által emlegetett 6%-os közalkalmazotti béremelést, viszont az idei, rekord összegű „leépítési támogatás” összegét is felülmúlva arra kényszeríti a fenntartót, hogy jelentős létszámleépítést hajtson végre, ha érvényre akarja juttatni a kormányzati elképzeléseket.
Az elnök a sajtó rendelkezésére bocsátotta a közszféra keresetnövekedését és a központi forrásból biztosított fedezetének alakulásának adatait.

Mindezekkel egyidejűleg ,,7 milliárd forinttal, 29,2%-al csökken a megyei önkormányzatok szja részesedése. ….. Az illetéktörvény tervezett módosításainak eredményeként a megyei önkormányzatoknál a PM számításai szerint 3,7 milliárd forint többletbevétel várható, amely csak részben ellensúlyozza az szja csökkentését.”
Ez azt jelenti a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat számára, hogy ha nem a Kormány elképzelése szerint növekszik az illetékbevétel – az illetékbevételre az önkormányzatnak nincs semmiféle ráhatása – akkor több mint fél milliárd forintos bevételcsökkenéssel kell számolnia az idei évihez képest. Belátható, hogy ez egy 9 milliárd körüli költségvetési főösszeggel kalkulálva kezelhetetlen állapotot eredményez.

A Megyei Önkormányzat hiánya (a bevételkiesés és a személyi juttatásokhoz kapcsolódó többletkiadás eredményeként), amennyiben a Parlament a Kormány javaslatát fogadja el, azaz a normatívák lényegesen nem nőnek, 873 millió Ft-ra növekszik.

Firtl Mátyás alelnök a szociális és gyermekvédelmi ágazat jövő évi helyzetéről kijelentette: a jövő évi költségvetés a szociális és gyermekvédelmi területet is drasztikusan sújtja.
Firtl Mátyás Ferge Zsuzsa szociológust, a Szociális Szakmai Szövetség nevében tett kijelentését idézte: ,, a költségvetési megszorítások, s ezek nyomán a szociális törvény takarékosságra irányuló módosításai olyan mértékűek, hogy súlyosan veszélyeztetik a kormányzat által központinak tekintett, EU-kötelezettségként is vállalt szegénység és kirekesztés elleni küzdelmet.".
A megyei önkormányzat az elmúlt években mindig hangsúlyt fektetett a szociális ágazatra és a gyermekvédelemre. Viszont ha a költségvetésben a normatívák növekedése sem tapasztalható, még az inflációnövekedés mértékét sem érik utol a költségvetési számok, ez az intézmények működését negatív módon befolyásolja, tekintettel arra, azért is, mert előző években a megyei önkormányzat az ágazatot közel 25-30 százalékkal támogatta normatíván felül. Az idei költségvetési hiány ezt az ágazatot visszasüllyesztheti ugyanarra a szintre, amint amilyenen évekkel ezelőtt volt, annál is inkább, mert a kormányzat a rekonstrukciós programot is leállította - mondta Firtl Mátyás.
P.Z.
(Fotó: www.gymsmo.hu)



2004. november 03., szerda 22:59


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület