A 2005. évi költségvetési törvényjavaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat szemszögéből
,,Tovább a vagyonfelélés és leépítés útján"
A 2005. évi költségvetési törvényjavaslat a Győr-Moson-Sopron Megyei
Önkormányzat szemszögéből
A jövő évi költségvetési törvényjavaslat arra mutat, hogy 2005 sem lesz
az önkormányzatok éve - mondta Szakács Imre, a Győr-Moson-Sopron megyei
önkormányzat fideszes elnöke ma Győrött, ahol Firtl Mátyás alelnökkel közös
sajtótájékoztatón közölte, hogy amennyiben a parlament a kormány javaslatát
elfogadja, azaz a normatívák lényegesen nem nőnek, akkor a Győr megyei
önkormányzat működési hiánya jövőre 873 millió forintra rúg.
Firtl Mátyás és Szakács Imre
Szakács Imre kifejtette: 2002-ben a Medgyessy-kormány „Több pénzt az
önkormányzatoknak” szlogennel jelölte önkormányzati politikáját.
2003-ban, ezzel ellentétben nehéz helyzetbe hozta az önkormányzatokat
azzal, hogy a közalkalmazotti béremelés központi finanszírozását nem biztosította
az önkormányzati szférának. Általában hiánnyal küszködő, a fejlesztéseket
visszafogó és a meglévő vagyont felélő gazdálkodásra kényszerítve mind
a települési, mind a megyei önkormányzatokat.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat esetében ez 2003-ban 170 millió,
2004-ben 263 millió forint hiányt eredményezett a költségvetés eredeti
előirányzataiban. Ennek következményeként nemhogy fejlesztésekre nem kerülhetett
sor, de a közszféra béremeléséhez szükséges fedezet sem állt rendelkezésünkre
- mondta az elnök.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentése szerint: „A Pénzügyminisztérium
felmérése szerint az önkormányzatok 26%-a tudta végrehajtani a 2004. évi
6%-os béremelést / központi forrás hiányában /, 74%-uk számára a bértábla
kétévi béremelést tartalmazó módosítása jelentős forráshiányt okozhat.”
A Gyurcsány-kormány a törvényben előírt szeptember 30-i határidő letelte
után egy héttel, október 7-én benyújtotta a Parlamentnek a 2005. évi költségvetési
törvényjavaslatát, amely sajnos, nem változtat a 2003-2004. évi trenden.
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentése szerint: „A helyszíni ellenőrzés
szeptember 30-i lezárásáig a 2005. évi költségvetési törvényjavaslat előirányzatainak
megalapozásához szükséges közoktatási, szociális, gyermekvédelmi, illetve
a címzett és céltámogatásról szóló törvények tervezett módosításaira vonatkozó
törvényjavaslatok nem álltak rendelkezésünkre, valamint a többcélú kistérségi
társulásokról szóló törvényjavaslat ismételt benyújtására nem került sor.”
„Ez évben a költségvetési törvényjavaslat normaszövegéből, illetve
törvényi mellékletéből hiányoznak egyes törvényerőre emelendő javaslati
összegek (pl. a köztisztviselők illetményalapja, közalkalmazottak illetménypótlék
számítási alapja, kiegészítő támogatások stb. ). Ez a törvényjavaslat megalapozottságát
rontja.”
„A törvényjavaslat benyújtásának időpontjáig, a támogatások fajlagos
összegének meghatározásához szükséges információk nem álltak rendelkezésre,
amely a tervezésben jelentős kockázati tényező.”
Mivel a Parlament csak december 20-a körül szavaz a költségvetési törvényről,
a fentiek azt jelentik az önkormányzatok számára, hogy egyrészt kénytelen-kelletlen
törvénysértővé válnak, mert az Államháztartási törvényben előírt november
30-i határidőig nem tudják elfogadni a 2005. évi költségvetési rendeletük
koncepcióját,
másrészt pedig – konkrét számadatok híján – megalapozatlan koncepciót
lesznek kénytelenek elfogadni.
„Az önkormányzatok bérkiadásához a normatív hozzájárulások, a támogatások
fajlagos összegeinek javasolt emelésével a központi költségvetés 37,8 milliárd
forinttal járul hozzá, amely a Pénzügyminisztérium számításai szerint,
…… a közalkalmazottak esetében, így mintegy 1,5 %-os növekményre a közigazgatásban
pedig a teljes béremelés és a 13. havi illetmény visszapótlására a forrást
helyi szervezési intézkedésekkel kell megteremteni. A szükségessé váló
létszámcsökkentés egyszeri kiadásaira a 2004. évinél 19,3 milliárd forinttal
nagyobb összegű támogatást tartalmaz a javaslat.”
Ez tehát az önkormányzatok részére azt jelenti, hogy a központi költségvetés
nem finanszírozza meg a Gyurcsány-kormány propagandája által emlegetett
6%-os közalkalmazotti béremelést, viszont az idei, rekord összegű „leépítési
támogatás” összegét is felülmúlva arra kényszeríti a fenntartót, hogy jelentős
létszámleépítést hajtson végre, ha érvényre akarja juttatni a kormányzati
elképzeléseket.
Az elnök a sajtó rendelkezésére bocsátotta a közszféra keresetnövekedését
és a központi forrásból biztosított fedezetének alakulásának adatait.
Mindezekkel egyidejűleg ,,7 milliárd forinttal, 29,2%-al csökken a megyei
önkormányzatok szja részesedése. ….. Az illetéktörvény tervezett módosításainak
eredményeként a megyei önkormányzatoknál a PM számításai szerint 3,7 milliárd
forint többletbevétel várható, amely csak részben ellensúlyozza az szja
csökkentését.”
Ez azt jelenti a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat számára, hogy
ha nem a Kormány elképzelése szerint növekszik az illetékbevétel – az illetékbevételre
az önkormányzatnak nincs semmiféle ráhatása – akkor több mint fél milliárd
forintos bevételcsökkenéssel kell számolnia az idei évihez képest. Belátható,
hogy ez egy 9 milliárd körüli költségvetési főösszeggel kalkulálva kezelhetetlen
állapotot eredményez.
A Megyei Önkormányzat hiánya (a bevételkiesés és a személyi juttatásokhoz
kapcsolódó többletkiadás eredményeként), amennyiben a Parlament a Kormány
javaslatát fogadja el, azaz a normatívák lényegesen nem nőnek, 873 millió
Ft-ra növekszik.
Firtl Mátyás alelnök a szociális és gyermekvédelmi ágazat jövő évi helyzetéről
kijelentette: a jövő évi költségvetés a szociális és gyermekvédelmi területet
is drasztikusan sújtja.
Firtl Mátyás Ferge Zsuzsa szociológust, a Szociális Szakmai Szövetség
nevében tett kijelentését idézte: ,, a költségvetési megszorítások, s ezek
nyomán a szociális törvény takarékosságra irányuló módosításai olyan mértékűek,
hogy súlyosan veszélyeztetik a kormányzat által központinak tekintett,
EU-kötelezettségként is vállalt szegénység és kirekesztés elleni
küzdelmet.".
A megyei önkormányzat az elmúlt években mindig hangsúlyt fektetett
a szociális ágazatra és a gyermekvédelemre. Viszont ha a költségvetésben
a normatívák növekedése sem tapasztalható, még az inflációnövekedés mértékét
sem érik utol a költségvetési számok, ez az intézmények működését negatív
módon befolyásolja, tekintettel arra, azért is, mert előző években a megyei
önkormányzat az ágazatot közel 25-30 százalékkal támogatta normatíván felül.
Az idei költségvetési hiány ezt az ágazatot visszasüllyesztheti ugyanarra
a szintre, amint amilyenen évekkel ezelőtt volt, annál is inkább, mert
a kormányzat a rekonstrukciós programot is leállította - mondta Firtl Mátyás.
P.Z.
(Fotó: www.gymsmo.hu)
2004. november 03., szerda 22:59
|