CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Szellemi infláció nélkül

Lk 20.27-38 Elé járultak néhányan a szadduceusok közül, akik azt tartják, hogy nincs feltámadás, és megkérdezték tőle: „Mester! Mózes meghagyta nekünk: Ha valakinek meghal a testvére s asszonyt hagy maga után, gyermeket azonban nem, akkor a testvér vegye el az özvegyet, és támasszon utódot testvérének. Volt hét testvér. Az első megnősült, aztán meghalt utód nélkül. Az asszonyt elvette a második, aztán a harmadik, majd sorra mind a hét. De mind úgy halt meg, hogy nem maradt utód utána. Végül az asszony is meghalt. A feltámadáskor vajon kié lesz az asszony? Hisz mind a hétnek felesége volt.” Jézus ezt válaszolta nekik: „A világ fiai nősülnek és férjhez mennek. Akik pedig méltók rá, hogy eljussanak a másik világba és a halálból való feltámadásra, nem nősülnek, s nem is mennek férjhez. Hiszen már meg se halhatnak többé, mert az angyalokhoz hasonlítanak, és az Istennek a fiai, mert a feltámadás fiai. Arról, hogy a halottak feltámadnak, már Mózes is beszélt a csipkebokorról szóló részben, ahol az Urat Ábrahám Istenének, Izsák Istenének és Jákob Istenének nevezi. Az Isten nem a holtaké, hanem az élőké, hiszen mindenki neki él.”


Építhetünk csodálatos adatbázisokat és adatbáziskezelőket, nyilvántarthatjuk benne a Föld összes lakóját, a nehézség elenyésző minden adathalmazban ahhoz képest, ami a házasságok változékonyságának nyilvántartását illeti.
Az emberek, amikor stabilitásról beszélnek, szinte soha nem értenek mást alatta, mint gazdaságit: ha az megremeg, ha néhány százalékot változik a megjósolthoz képest, krachok, vagyon-és egzisztenciavesztések sorozata követi, nemritkán öngyilkosságok egymásutániságával. Pedig az igazi, az abszolút megbízhatóság, a megrendíthetetlenség - a hívő ember és a tanítás szerint - elsősorban az Isten-ember és az ember-embernek Isten által garantált viszonyaiban-kapcsolataiban keresendő.
Az persze megint más kérdés, hogy a stabilitás sokak számára valami szellemi-testi görcs rögzítette, időtlen és kővé merevedett, következmények nélkül elföldelhető kényszermagatartást jelent. Ez talán még a gazdaságban sem jó, de a stabilitás igazi tartalmát, annak megfékezhetetlen, a kölcsönös érdeklődés fenntartotta dinamizmusát teljesen kihagyják a számításból.
Jézus az emberi kettősséget a "világ fiai-Isten fiai" dualitás hangsúlyozásával emeli ki. Jelzi ezzel azt, tudomása van arról, hogy a Teremtő eredeti szándékai módosultak a teremtményben, s az Istennek odaszánt élet a világnak odaszánttá vált. Az üdvösségre vezetőnek szánt házastársi kapcsolat családi és anyagi igények, s még ki tudja mennyi sekélyes, emberinek sem nevezhető ideiglenes "odavágódás" lehetőségévé alacsonyult. Elfelejtette a többdimenziójú, vektoriális történés résztvevője, hogy Isten meghívottként van jelen a stabilitás garanciái között. Ad abszurdum a kapcsolat csak alkalommá vált arra, hogy kisértésbe eshessen az oda tartozó. Valaki ezt a "megkeresett" szituációt úgy jellemezte egyszer utódjának: fiam, te vagy impotens vagy, vagy hülye.
A hit tárgyáról aligha lehet vitatkozni. Akinek nem élő az istene, annak halott a hite is, és bizonyos értelemben véglegesen halandó-jelöltté válik maga is. Vajon a végső bizalom, amibe belefér minden földi, nem keresett megkísértettség is, kiterjed-e arra, hogy az élők Istene gondoskodik mindenkiről, s a legjobb fogalmát beteljesíti szertartások nélkül és a feleslegessé váló kapcsolatok lényegi tulajdonságainak megőrzésével, ha az a minden mindenben fogalmába mind szándék, mind a valóság tekintetében beletartozik?
- DI -



2004. november 05., péntek 16:06


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület