„Vissza kell találnunk a történelmünkhöz…”
Sopronba látogatott Koltay Gábor és a Trianon
December 3-án Sopronban is megtekinthették az érdeklődők
a Trianon című filmet, amely a 84 évvel ezelőtt, 1920. június 4-én aláírt,
Magyarország számára az I. világháborút lezáró békediktátum következményeit
mutatja be. Ez alkalomból a városba látogatott a film rendezője, Koltay
Gábor, aki a forgalmazás nehézségei mellett Trianon máig tartó hatásairól
is beszélgetett az est házigazdájával, Nemes Andrással.
A Soproni Múzeum igazgatója bevezetőjében kiemelte, hogy
a Kádár-rendszerben szóba sem kerülhetett Trianon az iskolákban, a tankönyvek
is hallgattak róla, és otthon is csak suttogva, félve beszéltek a történelmi
Magyarország 2/3-t a szomszédos nemzetállamokhoz csatoló békéről. Hozzátette:
talán ennek köszönhető, hogy a középkorú, illetve a fiatalabb korosztály
keveset tud a 84 évvel ezelőtt történtekről.
Koltay Gábor köszöntőjében elmondta, neveltetése miatt
gyermekkorában sem volt számára ismeretlen Trianon. Édesanyja történelemtanárként,
míg édesapja pénzügyi tisztviselőként egyaránt őszintén beszélt a témáról.
Felidézte 1972-t, amikor megjelent Nemeskürty István Rekviem egy hadseregért,
a Donnál súlyos vereséget elszenvedő második magyar hadsereg katasztrófáját
feldolgozó könyve. Ezt édesapja megvéve, a családnak kötelező irodalommá
tette, mert „…ez az ember – Nemeskürty István – végre igazságot szolgáltatott
a mi generációnknak.” Koltay úgy vélte, Rákosi Mátyás azzal a kijelentésével,
hogy 9 millió fasisztával nagyon nehéz építeni a szocializmust, megalázta
a magyar nemzetet, és zsigerekig beleplántálta a kisebbrendűségi érzést.
Hozzátette: Gyilasz – jugoszláv kommunista politikus, Tito egykori harcostársa
– emlékirataiban olvasta, hogy Sztálin a szovjet befolyási övezetben két
ország gerincét kívánta megtörni. Az egyik Lengyelország volt, a másik
Magyarország. Koltay Gábor szerint, a magyarok gerincének megtörése
kiválóan sikerült, és ezt nyögi mind a mai napig ez a nemzet, ez a mai
nyomorúság egyik oka.
Élete meghatározó napjának tartja 1983. augusztus 20-át,
amikor bemutatták a Bródy – Szörényi szerzőpáros István a király című rockoperáját.
Csodának tarja mind a mai napig az eseményt, hiszen ahogy ő fogalmazott,
az egy másik Magyarország volt. Soha nem felejti a kifeszített piros-fehér-zöld
zászlót, a magyar koronát, és a síró embereket, akik nem akartak hazamenni
az előadás végeztével. Felismerte, hogy nekünk magyaroknak vissza kell
találnunk a történelmünkhöz, amelytől tudatosan el lettünk vágva. „Felismertem,
a célt, amely az volt, hogy a magyar társadalom talajtalan legyen, hogy
kisebbrendűségi érzése legyen, hogy az öntudatát elvegyék, hogy ne legyen
se történelemtudata, se történelem ismerete.” – hangsúlyozta bevezetőjében.
Koltay annak a véleményének is hangot adott miszerint
ma egy kisebbrendűségi érzésbe kényszeríttet, agymosott tömeg él Magyarországon.
Hozzátette, ezt támasztja alá egy általa, 100 egyetemista bevonásával készített
reprezentatív felmérésének lesújtó végeredménye. „A 2/3-os számot még tudják.
De annak ellenére nem tudnak többet Trianonról, hogy a magyar ember átlagban
napi négy órát néz tévét, tehát gyakorlatilag ömlik az információ.” – hívta
fel a visszásságra az egybegyűltek figyelmét. Feltette a kérdést: így hogyan
alakulhat ki egy egészséges magyar tudat, hogyan jöhet létre a nemzettudat,
hogyan ébred így öntudatra a magyar társadalom, hogyan tudja így megfogalmazni
bárki is a világban a magyar érdekeket, illetve milyen formában lehet valamit
is kezdeni a rendszerváltozás adta lehetőségekkel? Koltay Gábor úgy vélte
nem találtunk vissza a gyökereinkhez, és tizenöt éve ugyanúgy folyik az
agymosás a mai magyar médiában. „Ennek az agymosásnak az egyik kiváló dokumentuma
a Temetetlen halott című, Nagy Imre életének utolsó éveit bemutató játékfilm,
amelynek kezdő képsorai azt örökítik meg, ahogyan a belügyesek a tárgyalásról
készült filmet égetik el.” Koltay Gábor felhívta arra az egybegyűltek figyelmét,
hogy az ominózus szalagok még ma is léteznek, nem is egy példányban, tehát
hazugság, amit a film képileg állít. Hozzátette a filmeknek az a sorsa,
hogy levetítik őket, ha nem előbb, akkor utóbb, és ez a sors vár a tárgyalásról
készült filmre is.
„Kinek az érdeke, hogy a rendszerváltás tizenötödik évében
a közszolgálati magyar televízióban nem jöhet le egy tizennégyszer egy
órás Trianonról szóló film?” – tette fel a kérdést a rendező. Úgy
vélte, hogy politikai erők állnak a háttérben.
Befejezésként egy történelemszemlélet kialakítása mellett
érvelt, amelyre fel lehet építeni a magyarság nemzettudatát. „Ahogy Nemeskürty
tanár úr mondta: Mi már réges-rég nem vagyunk nemzet, csak használjuk ezt
a fogalmat. Mi ország lakosok vagyunk, élünk egymás mellett, és naponta
utáljuk egymást, nincs az a nemzeti sorskérdés, amiben egyet tudnánk érteni.
Tele vagyunk félelemmel.”
December 5-éről szólva egy történetet mesélt el a beszélgetés
zárásaként, amelyben egy a Magyarigazolványát büszkén kezében tartó erdélyi
idős hölgy elmondta, ő nem akar, és nem is fog elköltözni Erdélyből, de
az igazolvány azt jelenti számára, hogy ott fönn Pesten nem felejtik el.
Sopron, 2004. december 4.
StD
|