Történelmi minimumra csökkenhet a születések száma
www.radio.hu
Valószínűleg történelmi minimumra csökkent a születések száma tavaly
Magyarországon - derült ki a tavalyi első tíz hónap adataiból. Ugyanakkor
csökkent a halálozások száma. Mennyien vagyunk akkor?
- A múlt évben hogyan alakult Magyarország lakosainak száma?
- Kedvezőnek kell tekinteni a halálozások számának a csökkenését, mintegy
3800 fővel kevesebben haltak meg, mint 2003 azonos időszakában - közölte
Kamarás Ferenc, a Központi Statisztikai Hivatal főtanácsadója. Ezen belül
ki kell emelni a csecsemőhalálozást, ami úgy tűnik, hogy az eddig mért
legalacsonyabb szintre fog esni az elmúlt évi adatok alapján, ezer élve
születésre mindössze 6-6,5 csecsemő halott jutott. Kedvezőtlen jelenség
az, hogy a születések száma is tovább mérséklődött, 950 gyermekkel született
kevesebb, mint 2003 azonos időszakában.
- Ez mit jelent akkor, tehát hányan vagyunk most, és a bevándorlás mennyiben
módosította az adatokat?
- Többen halnak meg változatlanul, mint ahány gyermek születik. 30
ezer 500 fővel csökkent a népesség lélekszáma, ezt viszont módosítja a
vándorlás egyenlege, ami változatlanul pozitív, vagyis többen jönnek be
az országba, mint ahányan elhagyják, és ennek az egyenlegnek a következtében
a népesség lélekszáma ténylegesen nem 30 ezer 500-zal, hanem 18 ezer fővel
lett kevesebb. Ez azt jelenti, hogy mintegy tíz millió 99 ezer főre becsüljük
a népesség lélekszámát az elmúlt év október végén.
Kádár Dóra
Esélytelennek tartják az új alkotmány tervét
Index
Kárpáti Márton
Petrétei József igazságügy-miniszter a hétvégén jelentette be, hogy
új alkotmányt dolgozna ki az év végére. Tölgyessy Péter szerint a miniszter
csak a sajtóba akar bekerülni, Bárándy Péter pedig úgy gondolja, helyes
a felvetés, de reménytelen a kísérlet. Halmai Gábor szerint racionális,
de irrális az ötlet.
Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerosének!Küldje el ezt a cikket
barátjának, ismer?sének!
Nyomtatható változatNyomtatható változat
hirdetés
Szili is új alkotmányt akart
Az igazságügy-miniszter nem áll egyedül az új alkotmány igényével.
Korábban Szili Katalin is felvetette, hogy szükség lenne egy új alaptörvényre.
A Pécsről származó házelnök 2003 decemberében felkért öt jogász szaktekintélyt
arra, hogy készítsenek leltárt, hibajegyzéket, problématérképet a jelenleg
hatályos, 1949-ben elkészített és azóta számtalanszor módosított alkotmánnyal
kapcsolatban. A felkért szakértők közt ott volt a szintén pécsi Petrétei
József is.
Petrétei József igazságügy-miniszter a hétvégén jelentette be, hogy
új alkotmányt dolgozna ki jövőre. Elképzelése szerint a megújult közjogi
rendszerben nem lennének kétharmados törvények, az alkotmányos berendezkedés
alapjai nem változnak, föl sem merül például a kétkamarás törvényhozás,
vagy a közvetlen elnökválasztás bevezetése. Sokkal inkább egy alkotmánykonszolidációról
van szó: a rendszerváltás óta eltelt 15 év tapasztalatainak, az alkotmánybírósági
gyakorlatnak és az EU-normáknak, különösen az alapjogi chartának az alaptörvénybe
építéséről.
A miniszter szerint a hatékony kormányzás elve indokolja a kétharmados
törvények kiiktatást, ami viszont csak akkor lehetséges, ha a valóban minősített
rendelkezéseket beemelik az alkotmányba.
Nem új szabályokra, jobb csapatra van szükség
Az illetékes is kételkedik
Az új alkotmány kidolgozásával megbízott miniszteri biztos is kételkedik
abban, hogy munkájukat, az új alaptörvényt megszavazza majd a politika.
Somogyvári István, az Igazságügyi Minisztérium miniszteri biztosa az MTV
Este című műsorában elmondta, nincsenek illúziói, de “jóhiszeműen kell
hozzáállni a munkához”. Közölte, nem az a cél, hogy ebben a parlamenti
ciklusban új alkotmánya legyen az országnak, hanem, hogy legyen egy olyan
tervezet, amely alapján el lehet majd indulni.
Tölgyessy Péter jogász, a Fidesz parlamenti képviselője az Indexnek
elmondta, hogy a végletesen kiélezett hazai közéleti küzdelem feltételei
közt szemernyi esélyt sem lát egy új alkotmány elfogadására. "Az igazságügyi
tárca vezetőjének a kezdeményezése akarva, nem akarva nem más, mint az
ünnepek utáni hírhiányos időszakban bedobott ötlet, amellyel az új miniszter
egy időre sokat szerepelhet az eseményre vágyó sajtóban" - mondta. A rendszerváltáskor
megalkotott jogi berendezkedés egyik "szerzője" kifejtette, hogy nincsen
olyan ellenzéki párt nálunk, amely lemondana a kétharmados törvények intézményéről.
Ez utóbbiak egyébként is az alapjogokra és az alapintézményekre vonatkoznak,
tőlük még nyugodtan lehet kormányozni.
"A magyar alkotmány alapszerkezete bevált. Az alaptörvény szövege kétségkívül
több ponton javítható lenne. Ám ez legalább ennyire elmondható az amerikai,
az osztrák, vagy az olasz alkotmányról is" - mondta Tölgyessy, aki szerint
láthatóan egy olyan országban kellemes élni, ahol minél régebbi az alaptörvény.
"Ahhoz, hogy jobb legyen a magyar politika működése, a magyar futballhoz
hasonlóan, nem a szabályokon kéne változtatni, hanem végre jobb csapatokat
kellene a pályára küldeni" - fogalmazott.
Reménytelen kísérlet
Bárándy Péter, az előző igazságügy-miniszter az Indexnek elmondta,
utódja felvetése helyes törekvés, "de momentán ez meglehetősen reménytelen
kísérletnek tűnik". "A kétharmados törvények körül rendet kell tenni" -
mondta, hozzátéve, a rendszerváltás terméke, hogy sok ilyen jogszabály
van. Bárándy közölte, a rendszerváltás idején a sok félelem indikálta a
sok kétharmados többséggel szabályozott tartalmat, de ezek a félelmek mára
alaptalanok lettek, emiatt szerinte mindenképpen rendezni és főként csökkenteni
kellene az ilyen szabályokat. Az előző igazságügy-miniszter közölte, hogy
az ő hivatali idejében is voltak a mostanihoz hasonló elképzelések, de
ezek akkor sem és most sem tűnnek aktuálisnak.
Racionális, de irreális elképzelés
Halmai Gábor alkotmányjogász az Indexnek elmondta, az elképzelés racionális,
de irreális. "Ha az igazságügy-miniszter úgy gondolja, hogy ezeket a kérdéseket
egy új alkotmányban kell rendezni, akkor ezzel egyet lehet érteni" - mondta,
hozzátéve, más kérdés, hogy van-e ennek realitása. Halmai úgy vélte, Petrétei
ötlete akkor lenne jó, ha az esetlegesen az alkotmányba bekerülő kétharmados
törvények a jelenleginél részletesebben lennének szabályozva az alaptörvényben.
"Konszolidált demokráciákban nincsenek kétharmados törvények" - mondta,
megjegyezve, a jelenlegi magyar rendszer nem normális. Rámutatott, hogy
a jelenleg szinte lehetetlen kétharmados törvényeket hozni, vagy változtatni.
Szerinte a kormányoknak lehetővé kell tenni a törvények megváltoztatását,
és az alapvető jogokat az alkotmányban kell garantálni.
SZDSZ: alaptalan a felvetés
Horn Gábor, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára, SZDSZ-es
képviselő az Indexnek elmondta, semmi alapját nem látják Petrétei felvetésének.
Vélekedése szerint a kétharmados törvények beillesztése egy új alkotmányba
nem oldaná meg azt a problémát, hogy a minősített (kétharmados) többséget
igénylő ügyekben nincs konszenzus a pártok között. "Nem látjuk szükségesnek
az új alkotmányt" - tette hozzá.
Répássy Róbert, a Fidesz frakcióvezető-helyettese korábban az Indexnek
kijelentette, nincs realitása új alkotmány elfogadásának, mert ehhez politikai
kompromisszumra lenne szükség. Szerinte értelmezhetetlen felvetés a kétharmados
törvények megszüntetésének ötlete. Nem érti, hogyha 15 évig jó volt, akkor,
most miért vetnék el, amikor ezek a törvények, így például a választójogi
törvény az alkotmányos rend védelmét szolgálják. Esélytelennek tartják
az új alkotmány tervét.
Szétesett a Centrum párt
Népszabadság • Cs. I.
Szétesett a Kupa Mihály nevével fémjelzett Centrum: a Harmadik Oldal
Magyarországért (HOM), a Magyar Demokrata Néppárt (MDNP) és a Zöld Demokraták
ugyanis 2004. december 31-vel kiléptek a pártszövetségb?l. Err?l a három
szervezet elnöke, Gyenesei István, Szabó József és Droppa György karácsony
el?tt levélben tájékoztatta a Centrum elnökét - tudtuk meg.
A kilépők a Kupa Mihálynak címzett levélben - mely lapunkhoz is eljutott
- döntésüket azzal indokolták, hogy a Centrum már nem a szövetség logóján
szereplő "felkelő nap" pártja: az alapítókat kiszorították, s pazarló gazdálkodás
folyik. "Ez a Centrum már nem az a Centrum" - mondta az egyik alapító atya.
A három szervezet távozása azért is rendítheti meg alapjaiban a Centrumot,
mert a HOM, az MDNP és a zöldek a 2001 novemberében aláírt alapító megállapodásra
hivatkozva azt kérik: a pártszövetség vagyonából és a költségvetési támogatásából
adják át nekik a rájuk eső részt. A Centrum a 2002-es választásokon elért
3,9 százalékos eredmény után évi 70 milliós állami támogatásra jogosult.
Kupa Mihály lapunknak mindössze annyit mondott: nem kapott semmilyen levelet,
nem kíván nyilatkozni.
A Centrum 2001 novemberében alakult két parlamenten kívüli jobboldali
párt, a KDNP és az MDNP, valamint a HOM és a Zöld Demokraták részvételével.
Az alapítók Kupa Mihályt választották elnöknek, a párt vezetésében helyet
kapott Pusztai Erzsébet (MDNP), Bartók Tivadar (KDNP), Gyenesei István
(HOM) és Droppa György (Zöld Demokraták) is.
A Centrum a 2002-es parlamenti választásokon rövid múltjához képest
jó eredményt ért el, 3,9 százalékot kapott. Ezzel sok elemző szerint a
Fidesz–MDF szövetséget gyengítette, miután feltételezhetően kereszténydemokrata,
mérsékelten konzervatív választók is szavaztak rá. De a pártszövetségben
már a 2002-es második választási forduló után konfliktust okozott, hogy
Kupa Mihály körzetében visszalépett az MSZP-jelö
lt javára. Pusztai Erzsébet tiltakozott, s az MDNP azóta lebegtette
részvételét a formációban.
A KDNP ki is lépett a formációból, amikor a Fidesz-ellenes Bartók Tivadar
helyett (az azóta elhunyt) Varga László Fidesz-képviselő lett a KDNP elnöke.
A 2002-es önkormányzati választásokon a Centrum “leszerepelt”, azt követően
lemondásokról, belharcokról, perekről szóltak a hírek. Kupa Mihály viszont
néhány hete úgy nyilatkozott: a Centrum aktivizálódik.
Lapunk úgy tudja, hogy a Centrumból most kilépő MDNP, a HOM és a zöldek
legszívesebben Dávid Ibolyával, illetve az MDF-fel tárgyalnának a jövőbeni
együttműködésről.
Időközi választások: a Fidesz fölényét jelezték a szavazások
Magyar Nemzet
A novemberi szécsényi és soproni időközi parlamenti képviselő-választás
mellett további száz időközi önkormányzati voksolást tartottak 2004-ben
Magyarországon. Összesen 61 település választott magának új polgármestert
halálozás, lemondás, összeférhetetlenség, a tisztség megszűnése vagy a
képviselő-testület önfeloszlatása miatt. Fővárosi kerületekben, valamint
megyei jogú városokban helyi képviselőket választottak, itt egyetlen kivétellel
ellenzéki jelölt nyert.
Összesen száz önkormányzatban írtak ki időközi választásokat a múlt
évben – derül ki az Országos Választási Iroda honlapján közzétett adatokból.
Huszonöt helyhatóságban oszlatta fel magát a képviselő-testület, tizenöt
helyen halálozás, lemondás, illetve összeférhetetlenség miatt új képviselőt
kellett választaniuk a szavazóknak. Harminchat községben időközi polgármester-választást
írtak ki, ami azt jelenti, hogy a képviselő-testületek önfeloszlatásával
összesen 61 helyhatóságban új polgármester-választás történt 2004-ben.
Szinen és Hegyhátszentjakabon megszűnt a polgármesteri tisztség. Kabán
képviselőkre és a helyhatóság vezetőjére is szavazniuk kellett a polgároknak,
a településen azonban február 22-én meg kellett ismételni a polgármester-választást
a Hajdú-Bihar Megyei Bíróság döntése értelmében. A kisebb településeken
rendszerint független jelöltek mérkőztek meg egymással, ezért ezek a szavazások
pártpolitikai következtetések levonására nemigen alkalmasak. Más a helyzet
a városok vagy éppen Budapest esetében.
Egyéni választókerületi önkormányzati képviselő-választást tizenöt körzetben
tartottak, ezek között volt olyan, amelyet a fővárosban vagy megyei jogú
városokban tartottak. Budapest hatodik kerületében szoros versenyben kormánypárti
jelölt győzött: az MSZP, az SZDSZ és a Centrum párt közös jelöltje, Apostol
Éva a szavazatok 46,65 százalékát kapta meg, míg a Fidesz–MKDSZ aspiránsára
43,03 százalék voksolt. Figyelemre méltó, hogy ha az MDF felsorakozott
volna a nagyobb ellenzéki párt jelöltje mögé, akkor jobboldali győzelem
született volna. A fórum 4,9 százalékot kapott. Ezt leszámítva azonban
a jelentősebb települések választókerületeiben – Kaposváron, Szombathelyen
és Budapest két körzetében – rendre jobboldali győzelem született. Az MDF
a vasi megyeszékhelyen és a főváros XVIII. kerületének 18. választókerületében
a Fidesz vezette koalíció jelöltjét támogatta.
Érdekes adat, hogy viszonylag nagyszámú cigány kisebbségi önkormányzatban
kellett időközi választást kiírni; erre tizenhét helyen került sor, mert
lemondás miatt működésképtelenné vált a testület, vagy mert feloszlatta
magát az önkormányzat. Az időközi helyhatósági választások mellett két
választókörzetben, a Nógrád megyei Szécsényben és Sopronban időközi országgyűlési
választásokat kellett tartani, mert a körzetek képviselői (a fideszes Surján
László és Szájer József) európai parlamenti mandátumot szereztek, és Brüsszelbe
távoztak. Egyik körzetben sem sikerült egyfordulós voksolással dönteni
a megüresedett országgyűlési hely sorsáról, sőt Sopron hosszabb időre képviselő
nélkül maradt. Az érvénytelen első körben a leadott voksok 53,65 százalékát
begyűjtő fideszes Firtl Mátyás ugyanis hiába szerzett 88,89 százalékot
a második fordulóban, az is érvénytelen lett. Itt az MSZP-s Kránitz László
körül forrongott a levegő: választási csalás gyanújába keveredett, amiért
visszalépett az indulástól. A második fordulóban hajszál híján maradt el
a részvétel az előírt 25 százaléktól, a választásra jogosultak 24,2 százaléka
járult az urnákhoz.
Szécsényben Nagy Andor (Fidesz) magabiztosan, a voksok 69,54 százalékával
megnyerte az időközi választás második fordulóját, a részvétel 30,42 százalékos
volt. A politikus legjelentősebb vetélytársára, a kormánypártok által támogatott
Borenszki Ervinre a megjelent választók mindössze 24,41 százaléka szavazott.
Idén is voksolunk. Az Országos Választási Iroda 2005-re egyelőre 13
időközi helyhatósági választást írt ki. Tápiószele képviselő-testületét
az Országgyűlés feloszlatta, további hét esetben ezt a helyhatóság maga
tette meg. A polgármester lemondása miatt négy önkormányzat szavazóinak
kell településvezetőt választaniuk az előbbi nyolc község polgárain kívül.
Szarvason egy képviselő elhalálozása miatt lesz időközi választás.
Török László
Kijátszható a minimálbér kifizetése
Népszava
A teljes munkaidőben foglalkoztatottak minimálbére január elsejétől
53 ezerről 57 ezer forintra nőtt, a legkisebb fizetés azonban ebben az
évben sem lesz garantált bér - írja a Népszava.
Elterjedt gyakorlat, hogy a dolgozókat teljesítménybéresként alkalmazzák,
a 100 százalékot azonban lehetetlen elérni - mondta Hernádvölgyi Andrea.
A Ruházatipari Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint bár a hivatalos
adatok alapján az ágazatban alkalmazottak 80 százaléka dolgozik minimálbérért,
a valóságban ez az arány hamis. Tavaly 47-51 ezer forint bruttó fizetésért
dolgozott a mintegy 60 ezer munkavállaló többsége.
Az elmaradottabb régiókban, ahol nem ritka, hogy az asszony a családfenntartó,
nettó 35-40 ezer forintért is elvállalják a munkát, hiszen abból legalább
a rezsiköltséget fedezik.
2005. január 04., kedd 14:19