CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Isten Báránya

Jn 1,29-34 Másnap, amikor látta, hogy Jézus feléje tart, így szólt: „Nézzétek, az Isten Báránya! Ő veszi el a világ bűneit. Róla mondtam: A nyomomba lép valaki, aki nagyobb nálam, mert előbb volt, mint én. Én sem ismertem, de azért jöttem vízzel keresztelni, hogy megismertessem Izraellel.” Ezután János tanúsította: „Láttam a Lelket, amint galamb alakjában leszállt rá a mennyből, s rajta is maradt. Magam sem ismertem, de aki vízzel keresztelni küldött, azt mondta: Akire látod, hogy leszáll a Lélek s rajta is marad, az majd Szentlélekkel fog keresztelni. Láttam és tanúskodom róla, hogy ő az Isten Fia.”

A világháború alatt nyilvánosan kevesen tanúskodtak a zsidók holocaustjáról, '56-ot követően itthon csak szűk-, esetleg családi körben esett szó a történtekről, de mindent elsöprő ellenállókkal sem igen lehetett találkozni a kommunista-jelölt országokban egészen a váltást közvetlen megelőző időkig, amilyeneknek - mondjuk, úgy általában, a hitben - a tanúságtevőket elképzeljük.
Igen. Már csak ilyen a tanúskodás anatómiája, élettana és pszichológiája! A tanúk nem feltétlenül öngyilkosjelöltek, és a tanúskodás népszerűsége, az emlékezés hatékonysága egyenesen arányos a "tárgy" népszerűségével, a várható díjazással és a velejáró pozitív nyilvánossággal.
János idejében (és még közel 313-ig, a "edictum Mediolanense"-ig) körülbelül egyetlen szóval lehet azonosítani a Krisztusról tanúságtevőket. Ők voltak a vértanúk. Aztán a tömeges, kisebb kockázatú tanúságok idején (sokak utólagos véleménye szerint) talán fel is higult a hitvallók tömege, ennek következményeit, tanulságát igazán akkor lehetett levonni, amikor ismét "divatjamúlttá" lett a kereszténység, amikor ismét a régi jelző illette - véresen vagy vértelenül - a tanúságtevők csoportját. Sem Jézus, sem a Szentháromságos Egy Isten soha nem volt - nagyon világias kifejezéssel élve - "extrovertált", nem tartoztak az "azonnali visszaigazolók" csoportjába. Jézus a világ egy eldugott zugában áll be a tömegbe, egy, a római hódítás jelentéktelen provinciájában hal kínhalált, s körülötte, követői körül zajló eseményekre és körülményekre sem az a jellemző, hogy a tanúskodások közvetlen fokozói, kiváltói lennének a dominánsak, inkább eltűnnek a jelöltek a negatív tanulságok szükségszerű levonása után, mint szürke szamár a ködben. (Megér egy misét utánagondolni: ma hogyan is zajlanak ugyanezen dolgok?)
Tulajdonképpen nem is lehet azon csodálkozni, hogy "Isten Szenvedő Szolgájával" az "Ebed Jahve"-val az Isten Bárányával kevesen dicsekszenek. Már az ószövetségi szövegektől kezdve kérdéses, hogy egyáltalán lehet-e a Jeremiás és Izaiás szövegeket Krisztusra vonatkoztatni, lehet-e a megbotránkoztató világi-emberi gyengeséget, kiszolgáltatottságot a minden hittől mentek prédájául dobni. Mond-e valamit az erősek és erőszakosak korában, a mindenáron sikerorientáltak társadalmában egy ilyen - mit tagadjuk, mai mércével - sikertelen élet?
A kérdés pedig ma talán még aktuálisabb, amikor a mindkét oldalról "féltett" hívő "tömegbázist" sokan gyengülni látják. De még akik egy ellenkező irányú trendet is vélnek felfedezni a religiózus mozgásokban, azok számára is probléma a tendencia adequat, hiteles és ugyanakkor vonzó megjelentetése. Ez ugyanis a modern kor "feed back"-jében az alapok azonnali és radikális kiszélesedését is jelenthetné!
És mi ma a válasz a címbeli szóösszetételre, mint kérdésre, mint megoldandó feladatra, mint szükségszerűségre, mint olyan valamire, amelyre nincs igazán más megnyugtató válaszunk?
A legtöbben abban a tévhitben élnek, hogy a bűn csupán hülyeség, s mint ilyen, mindenkire magára tartozik. Ezzel együtt ha bizonyos határon túl felhalmozódik mások butasága, értsd, ha túl sok a mások bűne, amiért vezekelni kell, akkor az ugyanaz a kategória, és ugyanúgy, egyetlen vállrándítással meg kell szabadulni tőle.
Az Isten Báránya kifejezés azonban nem ezt a gondolkodást takarja. Kifejezi azt, hogy van létezés, mely a fogalmat már mintaként, elsőként fedi, és ugyanolyan nem felesleges mindenki más követő báránysága sem, mert Isten - az újszövetségi történet szerint - egészen másképpen gondolja ugyanazt! A bűn önálló és egészen más dimenzió, minden mástól különböző entitás, kötelező érvényű vonzatokkal, s a "bárányság" fogalma adott esetben a keresztig tart!
- DI -



2005. január 14., péntek 12:34


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület