Az Educatio Press friss híreiből
A felsőoktatási törvény tervezete hamarosan a Parlament elé kerülhet
Az elmúlt évek egyik legjelentősebb reformjának nevezte Gyurcsány Ferenc
miniszterelnök a felsőoktatási reformot. A törvénytervezet hamarosan a
Parlament elé kerülhet.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Magyar Bálint oktatási miniszter
ma az Oktatási Minisztériumban zárt ajtók mögött vitatták meg az oktatásal
kapcsolatos ügyeket. A beszélgetést követő tájékoztatón bejelentették:
hamarosan a kormány, majd a Parlament elé kerül a felsőoktatási törvény
tervezete, amely a szakmai szervezetek egyetértése mellett született meg.
Ezt Magyar Bálint is megerősítette, mondván, végre sikerült megteremteni
a szakmai konszenzust. Az elmúlt évtizedek mulasztásait is pótolja az a
fejlesztés, amely hamarosan elindul a felsőoktatási intézményekben. Várhatóan
már 2006-ban elkezdődik az infrastruktúra fejlesztése, elsősorban a kollégiumi
férőhelyek számának növelése a főiskolákon és az egyetemeken.
Gyurcsány Ferenc azt is elmondta: fontosnak tartja, hogy Magyarország
ismét a legfejlettebb országok között legyen az oktatás terén. Ugyanakkor
nagy hangsúlyt helyeznek arra is, hogy a tanár-diák viszony átalakuljon,
ezt pedig azzal is elő lehet segíteni, ha az iskolákban a készségek fejlesztésére
és nem a biflázásra helyezik a hangsúlyt.
A miniszterelnök szerint minden esély megvan arra, hogy leküzdhessük
a társadalmi különbségeket és egyre versenyképesebbé váljon az ország.
Magyar Bálint arról beszélt, hogy a pedagógia eszköztárát át kell alakítani
úgy, hogy azok módosulása, mindenekelőtt az informatikai eszközök használata
mellett a módszerek is változzanak. Jelenleg fejlesztés alatt vannak különféle
digitális tananyagok és moduláris rendszerek, amelyek a szakképzési és
a felnőttképzési rendszer átalakulását segítik elő. Az elmúlt időben a
kutatás és a fejlesztés terén is megtörtént a rendszerváltás, jelentette
ki az oktatási miniszter, hozzátéve, hogy most már minden feltétel adott
ahhoz, hogy modern eszközök és módszerek segítségével végezhessék a kutatók
a munkájukat.
Kérdésre válaszolva a miniszter elmondta: 1996 óta készülnek a kétszintű
érettségi rendszerére, az érintetteket pedig megfelelően tájékoztatták.
Mint ismert, az emelt szintű vizsga egyúttal felvételi is a felsőoktatási
intézményekbe, ugyanakkor emeli az érettségi vizsga rangját is. (Educatio
Press)
Diákigazolvány, kétszintű érettségi, felsőoktatási törvény
A diákigazolványról, a kétszintű érettségiről és a felsőoktatási törvény
tervezetéről is beszélt Magyar Bálint a Magyar Televízióban.
A kormány elfogadta a diákigazolványról szóló kormányrendeletet, melyről
az oktatási miniszter elmondta, tulajdonképpen két rendeletet egyszerűsít,
és elsősorban technikai változást jelent a kártyákat illetően. A felsőoktatási
intézményekben intelligens, chippel ellátott kártyát kap minden diák, a
közoktatásban pedig a kártya nem lesz ugyan intelligens, ám egy úgynevezett
elekronikus hurokkal, az utazás folyamán bérlet helyett használhatják a
tanulók a kártyát, például a MÁV, vagy a BKV járatain. A miniszter szerint
ez nem nagy beruházás, ugyanis az ellenőrnél lévő leovasó értéke 5-10 ezer
Ft körül mozog, a ráfordított költség gyorsan megtérül.
A kétszintű érettségi kapcsán Magyar Bálint pozitívan értékelte, hogy
a 96.000 érettségiző közül egyharmaduk az emelt szintet választaná. Véleménye
szerint ez a vizsga nem olyan idegen az egyetemi léttől sem, és nem utolsó
sorban így összemérhetőbbek az érettségik, és kiderül, hogy ténylegesen
mi a különbség az iskolák között.
A szakminiszter elmondta, a felsőoktatási törvény tervezetét a felsőoktatási
intézmények túlnyomó többsége támogatta, a felsőoktatási szakmai szervezetek
mellett, mint a Magyar Rektori Konferencia, a Főiskolai Főigazgatói Konferencia,
a Magyar Akkreditációs Bizottság, a Felsőoktatási Tudományos Tanács, a
Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája, a Felsőoktatási Tudományos
Tanács. Az oktatási miniszter tájékoztatott, a miniszterelnök is azt szeretné,
ha a tervezetet februárban a kormány elfogadná, és a Parlament elé kerülne
a tavaszi ülésszakban. A miniszter kiemelte, így többmilliárd forintos
beruházások valósulnának meg, 10.000 új kollégiumi férőhellyel, illetve
18.000 kollégiumi hely felújítása is lehetővé válik.
(Educatio Press)
Pécsi győzelem - visszaáll a menetrend
Legalábbis, ami az esti, Pécsről Budapestre tartó InterCityt illeti,
a MÁV visszaállítja az eddigi menetrendet. Dr. Lénárd László, a PTE rektora,
és Kresák Gergely, az egyetemi hallgatói önkormányzat vezetője nem hiába
sürgette a kihasználatlanságra hivatkozva eltörölt járat visszaállítását.
A Magyar Állam Vasutak 2004. december 12-től megszünetette a Pécsről
Budapestre közlekedő 18.35-kor induló Intercity járatot. A változtatás
miatt 17 óra után nem lehetett vonattal Pécsről a fővárosba jutni. Mivel
az eltörölt járat igen kedvezőtlenül érintette a Pécsi Tudományegyetem
oktatóit és hallgatóit (a diákoknak ugyanis több, mint a fele nem pécsi
lakos, az oktatók közül pedig sokan tanítanak más felsőoktatási intézményekben
is), dr. Lénárd László rektor levélben kérte a MÁV illetékeseit a helyzet
rendezésére. (a rektor levele ezen a linken olvasható: www.pte.hu/rektori/Faliujsagra/MAV.htm
) Kresák Gergely, az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat elnöke válaszlépésként
azt is kilátásba helyezte, hogy a hallgatók utazási igényeit kiszolgálva
- demonstrációs céllal - saját, egyetemi vonatot indítanak a kérdéses időpontokban
a fővárosba.
Kedvezőtlen válasz érkezett: a MÁV arra hivatkozott, hogy a megszüntetett
járatok nem voltak gazdaságosak, a más vonalon átlagos 60%-os kihasználtság
helyett csak 40%-ot "teljesített" (a vasúttársaság válaszlevele a következő
linken olvasható: www.pte.hu/rektori/Faliujsagra/vasutvalasz.htm ) - a
menetrenddel kapcsolatos tárgyalásra viszont a Pécsi Tudományegyetem képviselőit
is meghívták. A megbeszélés 2005. január 25-én délután zajlott, melyen
a PTE képviselői mellett részt vett Mándoki Zoltán, a MÁV vezérigazgatója,
dr. Toller László, Pécs polgármestere, valamint dr. Kékes Ferenc a Baranya
Megyei Közgyűlés elnöke.
Az egyeztetésen úttörő döntés született: a két önkormányzat évi 20
millió Forinttal támogatja a MÁV-ot, a vasúttársaság pedig visszaállítja
a korábbi menetrendet. A szerződés határozatlan időre szól, a január 25-eit
várhatóan további tárgyalások követik. A döntés egyelőre csak a Pécsről
Budapestre tartó InterCityt érinti, a Zengő IC így február 7-től ismét
este 18.37-kor indul a pécsi pályaudvarról és a budapesti Déli Pályaudvarra
érkezik.
(Educatio Press)
Tanítási szünet is lehet a hó miatt
Az Oktatási Minisztérium közleményben hívja fel a figyelmet a várható
időjárás ismeretében, hogy az iskolák vezetője, fenntartója, illetve a
főjegyző oktatási szünetet rendelhet el.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint 2005. január
26-án (holnap), valamint a hét második felében országszerte jelentős havazás
várható.
A minisztérium éppen ezért felhívja a figyelmet, hogy "...a nevelési-oktatási
intézmény vezetője rendkívüli szünetet rendelhet el, ha rendkívüli időjárás,
járvány, természeti csapás vagy más elháríthatatlan ok miatt a nevelési-oktatási
intézmény működtetése nem biztosítható, vagy az intézkedés elmaradása jelentős
veszéllyel, illetve helyrehozhatatlan kárral járna. Intézkedéséhez be kell
szerezni a fenntartó egyetértését, illetve, ha ez nem lehetséges, a fenntartót
haladéktalanul értesítenie kell".
Illetőleg "a főjegyző az oktatási miniszter egyidejű értesítésével
rendkívüli szünetet rendel el, ha rendkívüli időjárás, járvány, természeti
csapás vagy más elháríthatatlan ok miatt a megye, főváros területén a nevelési-oktatási
intézmények működtetése nem lehetséges. A főjegyző a döntéséhez - kivéve,
ha a késlekedés jelentős veszéllyel vagy helyrehozhatatlan kárral járna
- beszerzi az érdekelt önkormányzatok jegyzőinek véleményét. Ha a vélemény
beszerzésére nem volt lehetőség, a főjegyző az intézkedéséről azonnal értesíti
az érdekelt önkormányzatok jegyzőit".
Szüdi János, közigazgatási államtitkár levelében arra kéri a címzett
jegyzőket, hogy amennyiben az időjárási helyzet szerint szükségesnek ítéli,
úgy fenti jogszabályoknak megfelelően segítse elő a rendkívüli iskolai
szünet elrendelésére vonatkozó lépések megtételét az illetékességi területén
működő közoktatási intézményekben.
Előfordulhat, hogy a havazás miatt a tanulók nem tudnak eljutni az
iskolába, illetőleg, hogy a tanulókat szüleik nem engedik el az iskolába.
Indokolt, hogy az ilyen okból történő távolmaradást igazolt távollétnek
fogadja el az iskola.
(Educatio Press)
Hétvégi érettségi tréningek indulnak
2005-01-26 11:20 - Központ - Közélet, Közoktatás, Programok
Azok a fiatalok, akik nem tudtak részt venni a tájékoztató rendezvényeken,
ingyenesen megrendelhetik a Kétszintű Érettségi Katalógust, vagy érettségi
tréninghétvégéken gyakorolhatnak a megmérettetésre.
A felsőoktatási jelentkezések határideje előtt, a Központi Érettségi
Nyílt Napon a kétszintű matúra szaktárgyi változásairól tájékozódhattak
a résztvevők. Azok a diákok, akik nem tudtak részt venni a rendezvényen,
nem maradnak információ nélkül. Minden 2005-ben érettségiző diák ingyenesen
rendelheti meg a legfontosabb változásokat tartalmazó Kétszintű Érettségi
Katalógust a Felvételi Információs Szolgálattól (FISZ). Februártól pedig
újdonság, hogy hétvégenként közép- és emelt szintű érettségi tréningek
segítik a felkészülést. A 12-es és már érettségizett diákok a tréningeken
próbaérettségi feladatsorokon tesztelhetik tudásukat, és szóbeli analízisek
segítségével sajátíthatják el, hogyan érdemes felépíteniük feleletüket.
További információ a 06 1 473-0769-es telefonszámon, az info@fisz.hu e-mail
címen és a www.fisz.hu portálon kapható.
(forrás: FISZ)
(Educatio Press)
Nyári egyetemi felvételi
Az elhúzódó akkreditáció miatt előfordulhat, hogy a hallgatójelöltek
legkorábban csak a nyári szünetben tehetnek felvételi vizsgát Szlovákiában.
Főként a pedagógiai irányultságú tanulmányi programok oktatásához szükséges
minisztériumi engedélyek hiányoznak. A nehézséget az okozza, hogy a 2002-ben
elfogadott felsőoktatási törvény alapján a 2005/2006-os tanév kezdetéig
valamennyi programot újra kell akkreditáltatni - írja a szlovákiai Új Szó.
A kormány tanácsadó testületeként működő Akkreditációs Bizottság eddig
a benyújtott 3000-ből 1700 tanulmányi programot véleményezett és terjesztett
az oktatási tárca vezetője elé.
Martin Fronc a testület véleménye alapján dönt az engedélyezésről.
Pavol Návrat, a bizottság elnöke közölte, mindent megtesznek, hogy idejében
elbírálják a dokumentumokat. A folyamat azonban elhúzódhat, mivel számos
tanulmányi programnak nem megfelelően készítették el az akkreditációs anyagát,
így azokat pótlásra, átdolgozásra vissza kell küldeniük.
A pozsonyi Comenius Egyetem Pedagógiai Karának eddig egyetlen pedagógiai
tanulmányi programja sem szerezte meg a szükséges miniszteri engedélyt.
Oto Majzlan dékán azonban bízik benne, legkésőbb március 30-áig megkapják
az akkreditációt. Ha mégsem, kitolják a jelentkezési határidőt és a felvételi
vizsgák időpontját. A fakultás vezetője állítja, időben terjesztették a
testület elé a szükséges dokumentumokat.
Daniel Kluvanec, a Szlovák Rektori Konferencia alelnöke szerint a felvételi
vizsgák időpontja akár júliusig is eltolódhat. A középiskolák idei végzősei
hátrányos helyzetbe kerültek, mivel jelenleg - a jelentkezési határidő
közeledtével - még nem tudhatják, mely szakokat választhatják, azaz mely
programok szerezték meg a működési engedélyt. Kluvanec az oktatási tárcát
bírálja, amiért nem tette világossá a játékszabályokat, vagyis az utolsó
pillanatban is változtatott az akkreditációval kapcsolatos feltételeken.
László Béla, a nyitrai Konstantin Egyetem Közép-európai Tanulmányok
Karának dékánja szerint az akkreditáció során jelen esetben nem a tanulmányi
szakok tartalmi vonatkozásairól van szó, hanem az oktatásszervezés formális
kérdéseiről: "A szükséges dokumentációkat idejében benyújtottuk az illetékes
testületnek, amely a beterjesztett adatok óriási mennyisége miatt csak
lassabb ütemben képes elbírálni az egyes kérelmeket." László Béla úgy véli,
mivel nem az egyetemek tehetnek arról, hogy késik az akkreditáció, méltányos
volna velük szemben, ha időben, vagyis az eredeti ütemtervnek megfelelően
hirdethetnék meg a felvételi vizsgák időpontját. A dékán jelezte, nem tervezik
sem a jelentkezési határidő, sem a vizsgaidőpont kitolását.
(forrás: Új Szó)
Idei keretmegállapodás a város és főiskola között Egerben
2005-01-26 13:47 - Eger - Felsőoktatás, Közélet
Immár hagyomány, hogy Eger Megyei Jogú Város Önkormányzata és az Eszterházy
Károly Főiskola vezetői a polgármester Dr. Nagy Imre és a rektor Dr. Hauser
Zoltán vezetésével minden év elején áttekintik az önkormányzat és a főiskola
kapcsolatát és az aktuális évre vonatkozóan az elvégzendő feladatokat keretmegállapodásban
rögzítik.
Az előző évben elhatározott találkozók folytatásaként az önkormányzat
és a főiskola kapcsolatát érintő idei megbeszélést január 26-án, szerdán
tartották a főiskola Líceum épületének I. em. 206-os Konferenciatermében.
A megbeszélés során - a 2004. évi eredmények értékelése után - a felek
érintették az oktatás és tudományos kutatás elért magas színvonalának fenntartási
lehetőségeit, a főiskola infrastruktúra fejlesztésének kérdéseit, a pedagógus
továbbképzést, valamint a szakképzésben való főiskolai szerepvállalást.
Továbbá áttekintették a pályázati tevékenység, a sport, a kultúra és a
művészetek területén történő együttműködés lehetőségeit. Kiemelt jelentőséget
kapott a tárgyalás alkalmával a közös fellépés az EU kulturális fővárosa
cím elnyerése érdekében.(Educatio Press)
Campus - egyetemista híradó
A Magyar Televízió Campus című műsora várja a műsorkészítés iránt érdeklődő,
felsőoktatásban tanuló fiatalok jelentkezését.
Az egyetemista híradó kéthetente szombaton délelőtt 10 órakor jelentkezik
a Tudásakadémia Junior műsorán belül. Ebben egyetemista fiatalok tudósításokat
készítenek az őket foglalkoztató témákban, az őket érintő eseményekről.
Ezeket a 3-4 perces bejátszókat, híreket ők maguk veszik fel, vágják meg,
amiben az adás rendezőjétől segítséget kapnak. Jelenleg főként kommunikációs
szakos hallgatók vesznek részt a műsorok készítésében, de ez nem feltétel,
bárki jelentkezhet, akár Budapestről, akár vidékről, akit érdekel a televíziózás,
és szeretne gyakorlatot szerezni a Magyar Televíziónál. Az érdeklődők a
tudas@mtv.hu címre küldhetnek e-mailt. (Educatio Press)
Országszerte elkülönítik a szegény diákokat
A magyar iskolarendszer nemhogy esélyt teremtene a szegényebb, rosszabb
körülmények közé született gyerekeknek, hogy felzárkózzanak, inkább még
tovább erősíti a társadalmi egyenlőtlenségeket. A Közgazdasági Szemle tanulmánya
szerint az iskolázott szülők gyerekei egyre kevésbé keverednek a hátrányos
helyzetű családokból érkező tanulókkal, az utóbbiak alacsonyabb színvonalú
oktatásban részesülnek, és ez meg is határozza későbbi lehetőségeiket -
olvasható az Origo portálon.
Magyarország azon kevés országok közé tartozik a világon, ahol a szülők
bármely iskolába beirathatják a gyermekeiket, és az iskolák a saját körzetükben
lakók ellátási kötelezettségén túl teljesen szabadon válogathatnak a jelentkezők
között. Ennek egyik következménye a tanulmány szerint az iskolák színvonala
közötti különbségek növekedése: az iskolázott szülők gyermekei jobb oktatásban
részesülnek, mint a hátrányos helyzetű családból származóak - állapítja
meg az általános iskolai szegregációról készült tanulmány.
Bár az iskolák versenyeznek a gyerekekért a túlélésük miatt, a jobb
iskolák még így is megengedhetik maguknak, hogy a jobb helyzetű diákok
közül válogassanak. Abban az iskolában, ahol vegyesen vannak jó és rosszabb
képességű tanulók, ott ügyelnek arra, hogy lehetőleg ne kerüljenek egy
osztályba, mert akkor a középosztálybeli szülők jobbképességű gyerekeinek
nem lesz elég vonzó az iskola - véli a tanulmány egyik szerzője, Kertesi
Gábor a Közgazdaságtudományi Intézet főmunkatársa.
A "természetes" szegregáció mellett nem ritka, hogy az iskolafenntartó
direkt, adminisztratív módon különíti el más intézményekbe a kedvezőtlen
háttérből jövő kisdiákokat. Ennek egyik leghírhedtebb esete a jászladányi
önkormányzatnak az iskolamegosztása döntése, ahol etnikai színezete is
volt a sajnos nem példa nélküli esetnek.
Akárhogy is jön létre a szegregált oktatás, a hátrányos helyzetű tanulók
gyengébb oktatásban részesülnek, aminek az egyik oka, hogy oktatásuk jóval
nehezebb és kevesebb sikerélményt jelent a tanároknak, és több figyelmet
is igényelnének. Magyarországon pedig nem kompenzálják a pedagógusokat,
ha hátrányos helyzetű diákokat tanítanak, így a jobb tanárok a jobb iskolákba
mennek - áll a tanulmányban, amely hivatkozik külföldi kutatásokra, hogy
milyen fontos szerepe van a tanári munka minőségének a diákok teljesítményére.
Esettanulmányok és közvetett bizonyítékok arra utalnak, hogy a szegregáció
az eredményességbeli egyenlőtlenségeket is megnövelte - olvasható a tanulmányban.
A magyar iskolarendszer így jelentősen növeli az öröklött társadalmi egyenlőtlenségeket.
A roma kisebbség jelentős részének iskolai szegregálása ezen felül az etnikai
alapú társadalmi kirekesztés alapjait is lerakja. Mindezek nemcsak nyilvánvaló
erkölcsi problémákat vetnek fel, de biztosítják olyan iskolázatlan és kirekesztett
rétegek tömeges újratermelését is, amelyek stabil foglalkoztatása egy modern
társadalomban nem biztosított. A hazai oktatási rendszer - a társadalmi
többség rövidtávú és szűklátókörű érdekkövetése révén - így nagymértékben
hozzájárul ahhoz, hogy a következő generációknak továbbra is óriási, sőt
egyre növekvő szociálpolitikai problémákkal kelljen majd együtt élniük
- állapítja meg a tanulmány, amely megjegyzi, hogy Magyarországon nemzetközi
összehasonításban rendkívül erős az általános iskolai tanulók eredményessége
és családi háttér közötti összefüggés.
A szerzők többek között a hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó
pedagógusok bérének kompenzálásában, a legszegényebb családok iskoláztatási
költségeihez való hozzájárulásban és az iskolaválasztási döntésben való
közvetlen segítségnyújtásában látják a szegregáció fékezésének lehetőségét.
(forrás: Origo) (Educatio Press)
2005. január 26., szerda 18:06
|