Példátlan forgalomnövekedés
megyénkben
„Beszédes”, több esetben riasztó számadatokkal
alátámasztott sajtótájékoztatót tartott ma délelőtt Győrött dr. Szakács
Imre, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és a Győr-Moson-Sopron
Megyei Közgyűlés elnöke.
A tájékoztató apropóját az adta, hogy
a közelmúltban láttak napvilágot azok a hivatalos információk és számadatok,
melyek a határátkelőhelyek és főutak forgalmának uniós csatlakozásunk utáni
időszakát jellemezték. A számadatok jól példázzák azt a komoly forgalomnövekedést,
amely uniós tagságunk után régiónk és megyénk főútjaira, határátkelőhelyeire
zúdult.
2004-ben május-november között a régió
határátkelőhelyein összesen 8,8 millió személygépkocsi, 150.000 autóbusz,
1,9 millió tehergépkocsi és több mint 29 millió személy lépett át. A felsorolt
4 mutatószámmal jellemzett régiós jármű- és személyforgalom döntő többsége
Győr-Moson-Sopron megye határátkelőhelyein jelentkezett (65-79 %). A régiós
összforgalomból a vasi határátkelők részesedése 9-20 %, a zalaiaké 10-25
% között mozgott.
Szakács Imre példaként a rajkai határátkelőhelyet
emelte ki, ahol 2003-2004 között a forgalom 143%-kal növekedett, ami 2004
májusa-november között 471.369 áthaladó tehergépkocsit jelentett. Az elnök
elmondta, hogy Nyugat-Dunántúl főútjai szinte mindenütt túlterheltek. Különösen
északon jellemező, hogy több útszakasz kapacitása kimerülőben van (különösen
a 85, 84, 81 sz. főutak). Az átlagos napi forgalom csúcsai különösen magasak
a főutak városi átkelési szakaszain: Győrben (82, 83, 81, 14, 1, 821),
Zalaegerszegen (76) és Csornán (85, 86). Aggasztó, hogy nagyon magas a
teherforgalom aránya, egyes szakaszokon a teljes járműforgalom 25 %-át
is meghaladja. Szakács szerint elképesztő, hogy a hálózat több mint egyharmadán
(10 főúton) 8.000 egységjármű feletti az átlagos napi forgalom, és ugyancsak
10 szakaszon 1.000 jármű felett van az átlagos napi teherforgalom.
A régióban és megyénkben igazi ”negatív
rekordernek” Csorna számít, hiszen a régió 2003-as, lakott területeket
érintő „teherforgalmi csúcsát” itt számolták: a városban naponta átlagosan
2814 nehézgépjármű haladt át. 2004-ben a Csornán áthaladó átlagos napi
tehergépkocsi-forgalom 4842 jármű volt!
Ezzel a kamionszámmal Csorna 2004-ben már nem csak
a régió teherforgalommal legterheltebb települése, hanem országos második!
(A 85-86-os főutak közös szakaszán regisztrált elképesztő tehergépkocsi
számnál – az ország valamennyi, lakott területeken átvezető útszakasza
közül - egyedül a 8-as főút székesfehérvári átkelési szakaszán számoltak
több tehergépkocsit.)
A megoldás kulcsát Szakács Imre két dologban látja:
Egyrészt gyorsforgalmi utak építésében (közülük
is mindenek előtt az M85-M86 csornai elkerülő szakasza megvalósítása) és
további településelkerülő főútszakaszok építésének kellene megvalósulniuk..
Másrészt a határ-közeli utak újjáépítésében (a „vasfüggöny”
előtti időkben folyamatosan működő, a forgalom elől csak az 1940-es évek
végétől lezárt utak revitalizációja, és ezek határmetszési pontjainak megnyitásában
a szomszédsági forgalom számára).
Szakács szerint természetes igény, hogy az EU belső határává vált államhatár
két oldalán található településeket összekötő utakat az ott élők ismét
mielőbb használhassák. A „szomszédsági” forgalom ezáltal leterelődne a
zsúfolt főutakról és határátkelőkről a határon átnyúló közvetlen kapcsolatokat
szolgáló forgalom lényegesen rövidebb útvonalakon zajlana (csökkentve a
kényszerű kerülőutak miatti utazási időt és környezetszennyezést). Az osztrák
határ menti Győr-Moson-Sopron megyei települések összesen 19 db útszakasz
újjáépítését sürgetik.
Szakács Imre elmondta, hogy a közelmúltban – mint régiós és megyei elnök,
illetve mint országgyűlési képviselő - levélben fordult Gyurcsány Ferenc
miniszterelnök úrhoz. Ebben a fenti számadatokról küldött részletes tájékoztatást,
egyúttal a helyzet megoldásához a Győr-Moson-Sopron megyei kötődésű miniszterelnök
segítségét kérte.
„Nem külön anyagi támogatást, plusz pénzt kérünk,
csak azt, hogy az ütemezett gyorsforgalmi útfejlesztések ne késlekedjenek,
ne szenvedjenek csorbát.” – fogalmazott az elnök.
Ponty Zita
2005. február 02., szerda 20:59
|