CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 2., csütörtök, Zsigmond napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Szomszédvár - Régió  

Példátlan forgalomnövekedés megyénkben

„Beszédes”, több esetben riasztó számadatokkal alátámasztott sajtótájékoztatót tartott ma délelőtt Győrött dr. Szakács Imre, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és a Győr-Moson-Sopron Megyei Közgyűlés elnöke.

A tájékoztató apropóját az adta, hogy a közelmúltban láttak napvilágot azok a hivatalos információk és számadatok, melyek a határátkelőhelyek és főutak forgalmának uniós csatlakozásunk utáni időszakát jellemezték. A számadatok jól példázzák azt a komoly forgalomnövekedést, amely uniós tagságunk után régiónk és megyénk főútjaira, határátkelőhelyeire zúdult.

2004-ben május-november között a régió határátkelőhelyein összesen 8,8 millió személygépkocsi, 150.000 autóbusz, 1,9 millió tehergépkocsi és több mint 29 millió személy lépett át. A felsorolt 4 mutatószámmal jellemzett régiós jármű- és személyforgalom döntő többsége Győr-Moson-Sopron megye határátkelőhelyein jelentkezett (65-79 %). A régiós összforgalomból a vasi határátkelők részesedése 9-20 %, a zalaiaké 10-25 % között mozgott.

Szakács Imre példaként a rajkai határátkelőhelyet emelte ki, ahol 2003-2004 között a forgalom 143%-kal növekedett, ami 2004 májusa-november között 471.369 áthaladó tehergépkocsit jelentett. Az elnök elmondta, hogy Nyugat-Dunántúl főútjai szinte mindenütt túlterheltek. Különösen északon jellemező, hogy több útszakasz kapacitása kimerülőben van (különösen a 85, 84, 81 sz. főutak). Az átlagos napi forgalom csúcsai különösen magasak a főutak városi átkelési szakaszain: Győrben (82, 83, 81, 14, 1, 821), Zalaegerszegen (76) és Csornán (85, 86). Aggasztó, hogy nagyon magas a teherforgalom aránya, egyes szakaszokon a teljes járműforgalom 25 %-át is meghaladja. Szakács szerint elképesztő, hogy a hálózat több mint egyharmadán (10 főúton) 8.000 egységjármű feletti az átlagos napi forgalom, és ugyancsak 10 szakaszon 1.000 jármű felett van az átlagos napi teherforgalom.

A régióban és megyénkben igazi ”negatív rekordernek” Csorna számít, hiszen a régió 2003-as, lakott területeket érintő „teherforgalmi csúcsát” itt számolták: a városban naponta átlagosan 2814 nehézgépjármű haladt át. 2004-ben a Csornán áthaladó átlagos napi tehergépkocsi-forgalom 4842 jármű volt!
Ezzel a kamionszámmal Csorna 2004-ben már nem csak a régió teherforgalommal legterheltebb települése, hanem országos második! (A 85-86-os főutak közös szakaszán regisztrált elképesztő tehergépkocsi számnál – az ország valamennyi, lakott területeken átvezető útszakasza közül - egyedül a 8-as főút székesfehérvári átkelési szakaszán számoltak több tehergépkocsit.)

A megoldás kulcsát Szakács Imre két dologban látja:
Egyrészt gyorsforgalmi utak építésében (közülük is mindenek előtt az M85-M86 csornai elkerülő szakasza megvalósítása) és további településelkerülő főútszakaszok építésének kellene megvalósulniuk..
Másrészt a határ-közeli utak újjáépítésében (a „vasfüggöny” előtti időkben folyamatosan működő, a forgalom elől csak az 1940-es évek végétől lezárt utak revitalizációja, és ezek határmetszési pontjainak megnyitásában a szomszédsági forgalom számára).

Szakács szerint természetes igény, hogy az EU belső határává vált államhatár két oldalán található településeket összekötő utakat az ott élők ismét mielőbb használhassák. A „szomszédsági” forgalom ezáltal leterelődne a zsúfolt főutakról és határátkelőkről a határon átnyúló közvetlen kapcsolatokat szolgáló forgalom lényegesen rövidebb útvonalakon zajlana (csökkentve a kényszerű kerülőutak miatti utazási időt és környezetszennyezést). Az osztrák határ menti Győr-Moson-Sopron megyei települések összesen 19 db útszakasz újjáépítését sürgetik.

Szakács Imre elmondta, hogy a közelmúltban – mint régiós és megyei elnök, illetve mint országgyűlési képviselő - levélben fordult Gyurcsány Ferenc miniszterelnök úrhoz. Ebben a fenti számadatokról küldött részletes tájékoztatást, egyúttal a helyzet megoldásához a Győr-Moson-Sopron megyei kötődésű miniszterelnök segítségét kérte.
„Nem külön anyagi támogatást, plusz pénzt kérünk, csak azt, hogy az ütemezett gyorsforgalmi útfejlesztések ne késlekedjenek, ne szenvedjenek csorbát.” – fogalmazott az elnök.
Ponty Zita



2005. február 02., szerda 20:59


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület