Kutatás a jövő döntéshozóinak médiahasználatáról
Az egyetemisták csaknem háromnegyede olvas mindennap újságot, több
mint fele pedig televízióból és rádióból is hozzájut az információkhoz,
az egyetemi sajtónak pedig meghatározó szerepe van a felsőoktatási hallgatók
médiafogyasztásában - derül ki abból a felmérésből, melyben a felsőoktatási
hallgatókat médiafogyasztási szokásairól kérdezték. A felmérés eredményét
sajtótájékoztatón ismertették ma, Budapesten.
Kutatás készült az egyetemisták és főiskolások médiafogyasztási szokásairól.
A felmérést a MESE Közhasznú Társaság (MESE Kht.), a Belvedere Meridionale
Alapítvány és a Felsőoktatási Kutatóintézet végezte. A kutatás eredményeit
sajtótájékoztatón ismertette a MESE Kht. február 3-án. A prezentációt Jancsák
Csaba, szociológus, az Európai Ifjúsági Kutató-, Szerveztfejlesztő és Kommunikációs
Központ igazgatója tartotta.
A kérdőíves kutatás az egyetemisták médiához való viszonyáról és médiafogyasztási
szokásaikról ad reprezentatív képet. A vizsgálat során újdonságnak számított,
hogy a kérdőíveket a világhálón, egy erre a célra kifejlesztett online
felületen töltötték ki. A felmérésben összesen 1008-an vettek részt, 28
magyarországi felsőoktatási intézmény 124 karáról. Azt, hogy egy adott
intézményben mennyi kérdőívet kellett lekérdezni, az Oktatási Minisztérium
adatbázisa alapján kiszámított kvóta határozta meg, vagyis ily módon minden
intézményből arányosan kerültek a hallgatók a mintába.
A kutatás részletesen, táblázatokkal és adatokkal elérhető a http://www.e-mese.hu/index.php?pid=kutatas
oldalon.
A MESE Kht. képviseletében, az ügyvezető, Hornyák Tibor beszélt a szervezet
létrejöttéről, tevékenységéről. Ismertette, az egyetemi és főiskolai lapokat
összefogó szervezetként 1996-ban jött létre a Magyar Egyetemi és Főiskolai
Sajtó Egyesület. 2001-től az együttműködés már kiadói szinten történt,
ezért megalakult a MESE Közhasznú Társaság. Ezzel egy időben a MESE Kht.
az Oktatási Minisztérium támogatásával elindította az Educatio Press Magyar
Felsőoktatási Hírügynökséget és az Aktív Szemeszter című országos felsőoktatási
hallgatói lapot, melynek szerkesztésében és az újságírói feladatok ellátásban
a MESE taglapok újságírói, a hallgatók vesznek részt. 2004-től a MESE Kht.
57 hallgatói lapnak látja el a kiadói képviseletét, ez a felsőoktatási
nyomtatott média 95%-os lefedettségét jelenti. Az ország csaknem összes
felsőoktatási intézményének hallgatói sajtójával tartott kapcsolat rendkívül
kedvező lehetőséget teremtett, hogy az egyetemisták és főiskolások körében
kutatást, vizsgálatot végezzen.
A Hír TV képviseletében Lovas Lajos, a televízió internetes oldalának
főszerkesztője a Hír Tv és a MESE Kht. együttműködési szándékát jelentette
be. Az együttműködés értelmében februártól a Hír Tv oktatási híreit az
Educatio Press Magyar Oktatási és Ifjúsági Hírügynökség szolgáltatja.
Győrffy Zoltán, a Pécsi Tudományegyetem sajtókommunikációs igazgatója,
az Univ Pécs főszerkesztője arról beszélt, hogy a felsőoktatási sajtó szerepe
és helye nem jó helyen van a médiában. Bemutatta az egyetem lapját, a 2000
óta 12 ezer példányszámban megjelenő Univ Pécset. Hangsúlyozta, egy felsőoktatási
intézmény számára azért fontos a hallgatói lap, mert a belső kommunikációt
más lehetőséggel nem lehet megvalósítani, főleg nem egy akkora egyetemen,
mint a pécsi, több mint 30.000 hallgatóval.
Az információs társadalom és ifjúság viszonyáról beszélt Matiscsák Attila,
szociológus. Előadásában néhány adattal szolgált arról, milyen a fiatalok
infokommunikációs státusza. Többek között kiderült, a háztartások 96%-ában
van számítógép, ahol 14-17 éves fiatalok vannak. (forrás WIP 2004) Láthattunk
néhány érdekes információt arról is, hogy az online tevékenységet elsősorban
e-mail küldésre és fogadásra használják a megkérdezettek, illetve információ
keresésre, de dobogós helyen szerepel az online újságolvasás is. (forrás:
WIP 2004) Az egyetemisták 70%-a, a középiskolások 54%-a az Internetet tanulásra
használja. Előbbiek 71%-a, utóbbiak 57%-a pedig információszerzésre. (forrás:
Nemzeti Médiaanalízis 2004.I.) Az egyetemisták által a leglátogatottabb
honlapok az Origo, a Startlap és az Index, a középiskolások között a Startlap,
az Origo, és a Habostortacsoport. (forrás: Nemzeti Médiaanalízis 2004.I.)
A kutatásokról és témáról részletesebben a Gábor Kálmán - Kabai Imre -
Matiscsák Attila szerkesztette Információs társadalom és ifjúság című könyvben
lehet olvasni.
(Educatio Press)
2005. február 03., csütörtök 20:53
|