Erdélyi fejedelmek arcképcsarnoka
Még egy hétig látogatható Sopronban a közelmúltban elhunyt grafikus-festőművész,
Szabó Béla emlékkiállítása.
Az Erdélyi Házban, a Fövényverem 15. szám alatti kiállítóteremben az
Erdélyi fejedelemek arcképcsarnoka tárlattal emlékezik a Soproni Erdélyi
Kör a kiváló tehetségű művészre, akinek élete, alkotói munkássága, magyarsága
példamutatásként kell, hogy álljon az utána jövőknek.
A tárlatmegnyitón Dr. Úry Előd, a Soproni Erdélyi Kör elnöke emlékezett
a művészre, a tárlatot Firtl Mátyás, a Győr-Moson-Sopron Megyei Közgyűlés
általános alelnöke nyitotta meg.
,,Mindig kedvvel tette a dolgát"
,,Szomorú dolog emlékkiállítást szervezni, megnyitni, főleg ha
olyan művésznek tesszük azt, aki nem rég, fiatalon, alkotó képessége teljében
távozott közülünk - mondta visszaemlékezésében Dr. Úry Előd, aki
a művészhez fűződő személyes kapcsolatát elevenítette fel.
,,Sopronba érkezésem után pár héttel találkoztam először a Szabó
Béla nevével. Ismerősöm, barátom lakásán beszélgettünk, kávéztunk, velem
szemben a falon képek. Szemem minduntalan visszatért egy lovas képre. Megbabonázta,
vonzotta a tekintetemet, a ló mozdulatának lendülete. Alkalmas pillanatban
rákérdeztem, hogy ki a kép alkotója, akkor hallottam először a Szabó Béla,
Erdélyből származó festőművész nevét. Azonnal és örökre megjegyeztem e
nevet.
Pár hónap után sikerült közvetlen ismeretséget kötni. Erre egy
közmunka szolgáltatott alkalmat. Egy tagtársunk fészekrakásához segíteni
gyűltünk össze. Valahogy úgy jött, hogy együtt lapátoltuk az öntéshez előkészített
betont. Feltűnt, hogy milyen kedvvel teszi a dolgát, dudorászva lapátolta
a sódert. Inkább kereste munkát, mint kerülni próbálta volna azt. Próbáltam
vele szóba állni, nehezen ment, de végül néhány információt kiszedtem belőle.
Aztán az évek megoldották a nyelvét. Megismertem, szavak nélkül
is közel kerültünk egymáshoz. Az utóbbi években szinte naponta találkoztunk.
Terveiről beszélt, küzdelmeiről, a színekkel, a térrel folytatott nagy
küzdelmeiről. Végignézhettem kitartó munkáját. Ha érdekelte valami, akkor
éjt nappallá téve tudott dolgozni. Műtermében két-három megkezdett kép
volt, melyeken hangulata szerint felváltva dolgozott. Munkája szüneteiben
szívesen elüldögélt a gesztenyefa árnyékában, ha csak tehette, és az időjárás
engedte, ott fogyasztotta el szerény ebédjét, vagy uzsonnáját.
Innen indult a brennbergi völgy felfedezésére, órákig bóklászott
céltanul, vagy éppen festőállvánnyal. De szinte minden alkalommal, vadvirág
csokorral tért meg, s mosolyogva adományozta azt valamelyik hölgy ismerősének.
Itt született meg az erdélyi fejedelmek képsorozata is. Takács
Borbála magyar királyokat ábrázoló üvegképei láttán gondolkodtam el, hogy
az erdélyi fejedelmek is megérdemelnének egy képsort. Mikor megbeszéltem
Bélával, felcsillant az érdeklődés a szemében. Másnap egy könyv tanulmányozásába
mélyedve találtam a műteremben Sebestyén Mihály Erdélyi fejedelmek
c. könyve volt. Mai napig őrzöm a sokat forgatott festékfoltos könyvet.
Egyre jobban lelkesedett a témáért és egyre több könyvvel jelent meg. Könyvtárban
keresett forrásanyagot, korabeli viseletet tanulmányozott és egyszer csak
megvette az első keretet, felfeszítette az első vásznat és lassan kibontakozott
Rákóczi Zsigmond arca. Sokat gondolkodtam rajta, hogy miért éppen
vele kezdte, s tőle is kérdeztem ezt, de soha nem tudta, vagy nem akarta
megválaszolni.
Megszállottként vetette bele magát a munkába, hat hónap alatt
készítette el a fejedelem képsort. Talán a legtöbbet Báthori Gábor képével
küszködött, míg a szertelen keménység vonásait meg tudta örökíteni e képen.
Emlékszem négyszer-ötször átfestette.
Béla elégedett és boldog volt a fejedelemképeivel. Sorba rakta
őket a műterme falán és kritikus, de boldog szemmel nézegette őket. Röviden
csak annyit mondott: „szép feladat, férfimunka volt”.
A fejedelem képek befejezése után újabb kísérletekbe kezdett,
újabb formákkal próbálkozott. Visszatért a régi vesszőparipájához, a tér
ábrázolásához. Számtalan, félbemaradt vászna jelzi, kísérletező kedvét.
Később aktokkal kísérletezett, de nem sokára újra visszatért az arcokhoz.
Egyik nap egy karakteres portrét mutatott be nekem. Mikor rácsodálkoztam,
azt kérdezte, miért csodálkozol, hiszen én grafikával kezdtem a pályafutásom.
Elhatároztuk, hogy létre hozzuk az Erdélyi Kör tagjainak portré sorozatát.
Sajnos csak néhány készült el. De tervezte az erdélyi nagy emberek sorozatát
is, ebből is maradt két-három megkezdett, befejezetlen kép.
Nagy terveket szakított félbe a betegség és a halál. Bocskai István
nagy alakú portréját tervezte a Marosvásárhelyi Református Főiskola Bocskai
termébe. Mikor meglátogattam a kórházban, és kissé jobban érezte magát,
azt mondta, első dolga ez a festmény lesz. Akkor már tudtam, hogy
ez már csak terv marad.
Arra még mindig maradt ereje, hogy ki-kimenjen kedvenc erdejébe,
kavicsokat hordott haza, mikor kérdeztem, hogy mi terve vele, csak mosolygott.
Reménnyel, türelemmel viselte súlyos betegségét. Keveset beszélt,
de szemei annál beszédesebbek lettek.
Az Erdélyi Kör ezen emlékkiállítással búcsúzik Szabó Bélától.
Emlékét megtartani, hagyatékát kezelni kötelességünknek érezzük."
Firtl Mátyás, megyei közgyűlési alelnök és Dr. Úry Előd, az Erdélyi
Kör elnöke
,,Nehéz idők jártak akkoriban"
A tárlatot megnyitó Firtl Mátyás, megyei közgyűlési alelnök a történelmi
példa és a jelen közötti párhuzamra utalva beszélt az történelmi arcképcsarnok
üzenetéről.
,,Nehéz idők jártak akkoriban, és kényes kérdések gyötörték akkor
Magyarországot. Bizony volt mit munkálkodni a nemzet egyesítésén.
Bizony van mit munkálkodni még ma is a nemzet egyesítésén.
,,Ne veszessük el az hazát, mert ha ezt elvesztjük, mi mást nehezen,
avagy nem is találunk.” –írta Bethlen Gábor fejedelem 1611 július 19-én.
És bizony írhatta volna a fejedelem ezeket a sorokat 2004 decemberében
is.
Egy esztendő híján másfél évszázadot fog át az erdélyi fejedelemség
kora, és négyszáz év távlatából tekintenek le ránk ezek az államférfiak.
A megdöbbentő az, hogy a közben eltelt négyszáz év ellenére mára
érvényes kérdéseket tesznek fel:
Tudomásul kell vennünk, hogy most már kötelezően megválaszolandó
kérdéseket.
Amikor a harmadik évezred elején a Soproni Erdélyi Kör elhatározta,
és a művész felvállalta, hogy egyedülálló módon ,,összehívja” és együtt
bemutatja az erdélyi fejedelmeket, akkor éppen ezeket, a több évtizede
megválaszolatlan magyar sorskérdéseinket fogalmazta meg.
Azokat a kérdéseket, amelyeket újra és újra fel kell tennünk, amelyekkel
szembe kell néznünk, és a magyar jövő érdekében meg kell válaszolnunk.
Gondoljuk egyenként végig, hogy kiket ábrázolnak ezek a festmények?
Vegyük kézbe Szabó Béla és Csetri Elek könyvét, és olvassuk végig az élettörténeteket.
Nem leporolandó korok, eltűnt hőseivel, hanem egy kor tanúival
találkozunk.
Egy olyan kor üzen, amelyben nagy erőfeszítést, állandó küszködést
jelentő politikai küldetés volt az, amit a fejedelemség betöltött. Amelyben
a rövid békeidőkben – ,, az aranykorban „ – építkezett, iskolát létesített,
tudományt művelt, műveltséget terjesztett az erdélyi társadalom, sokszor
a csodával határos módon.
És voltak fejedelmek, akiknek keze alatt megtörtént a csoda…,
és voltak olyanok is, akik nem bírtak megbirkózni a feladattal.
Mert kérdéseket tesz fel a tárlat. És válaszokat ad, a történelem
által hitelesítettet.
Például, hogy hogyan sikerült a többnyelvű, társadalom hitbeli,
a felekezeti sokféleségében az egyetértést és rendet megtartani? Mi tartotta
meg 1437 óta a három rend – a vármegyei nemesség, a székelység és a szászok
– egyezségét? Szilárd társadalmi, politikai alapépítménnyé vált az unió,
de egyetlen etnikumot sem zárt ki soriból.
A fejedelmi életpályák, amúgy meg nagyon emberiek és maiak: sikerek,
kudarcok, gyarlóságok, ravaszkodások, de a jóra való törekvés, szorgalom
egyaránt letekint a portrékról.
Mit üzen a mának, az 1568 januárjában Tordán ülésező erdélyi rendek
azon határozata, amely szabad vallásgyakorlást hirdetett?
Mit üzen a mának az 1506-ban tartott agyagfalvai gyűlés határozata,
amely kimondja: ,,Magyar Országnak... mi is tagjainak hívattatunk, vagyunk
is.”
Mit üzen a mának Bocskai fejedelem híres végrendelete? ,,Hasznos
egy magyar fejedelmet Erdélyben fenntartani, mert nékik is oltalmokra,
javokra lészen. Ha pedig Isten azt adná, hogy a magyar korona Magyarországban
magyar kézre kerül, úgy az erdélyiek attól ne szakadjanak el hanem segéljék
azt tehetségük szerint.”
Hogyan sikerült az erdélyi városokban már a középkorban a fejlettebb
nyugat- és közép-európai városokéhoz azonosuló intézményrendszert létrehozni,
amely az idők szavának megfelelően fejlődött tovább?
Számtalan példa mutatja azt, hogy Erdélyt az európai fejlődéshez
olyan hajszálerek kötötték, egy polgárosultabb világ életformáját, gondolkodását
közvetítették.
A református Bethlen Gábor így fogott uralkodásának: ,,Seregeknek
Ura, Szent Istene áld meg utamat, (…) hogy minden idejében (…) szolgálhassak
az isteni nagy nevednek tisztességére, hazámnak megmaradására, az én Uramnak
becsületire öregbülésére, magamnak tisztességemre.”
És miért van az, hogy tavaly decemberben éppen II. Rákóczi Ferenc
egységre szólító imádsága járt körbe számítógépes levelezőlistákon?
Sorsok, életpályák, események sűrűsödnek egy-egy képbe, egyáltalán
nem függetlenek a mától, és tőlünk sem. Egy kort mutatnak be, amelynek
történelmi üzenetét Kós Károly 1934-ben így fogalmazta meg:
,,Erdély sorsa akkor volt a legboldogabb, kultúrája akkor virágzott
(…) a leggazdagabban és legteljesebben, amikor népei egyakarással vállalták
a külön erdélyi sorsot, és építették azt erdélyi eszükkel
De amely nép valaha is elejtette Erdélyt, az a nép és kultúrája
elesett a múltban, és el fog esni a jövőben menthetetlenül…”
Ennek az igazságnak a művészi megfogalmazásai Szabó Béla képei,
egy páratlan sorozat, üzenete ez, amelyet továbbadni immár a mi feladatunk
és kötelességünk, addig, míg időnk engedi." - hangzott a megnyitóban.
Szabó Béla
Tanár, képzőművész
(Született: Mikóújfalu, Erdély 1950. október 3 – Meghalt:
Sopron, 2005. január 5.)
A Kolozsvári Képzőművészeti Főiskola grafika szakán szerzett diplomát.
Erdélyben elsősorban a grafikai munkáival vált ismertté, számos nagyméretű
rézkarcot készített. Szobrászati munkássága jelentős. Számtalan munkáját
vették fel a Korunk Galériába.
Egyházi megrendelésre készített nagyméretű, faragott Mária-szobrot Gyergyókápolnáson,
feszületet Gyergyóremetén.
Műveit több egyéni és kollektív kiállításon állították ki:
Erdélyben, Olaszországban, Magyarországon.
1998, 2000, 2001, 2002 láthattuk egyéni kiállitásait az Erdélyi Házban
1990-ben Soros Alapítvány ösztöndíjat,
1996-ban „Civitas Fidelissima ’75 – Sopron” díjat kapott.
1997-ben a XIV. Soproni Őszi Tárlaton a Horváth & Lukács Galéria
díját,
2002-ben a Győr-Moson-Sopron Megyei Őszi Tárlaton Sopron Megyei Jogú
Város Önkormányzatának díját kapta.
Tagja volt a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének és több évig
tagja volt a Soproni Képzőművészeti Társaságnak.
Az Erdélyi Fejedelmek arcképcsarnoka, (1541-1690) 2003-ban Kolozsvárott
a Művelődés Műhelyében kiadott könyv társszerzője. |
Kapcsolódó cikkek:
Elhunyt Szabó
Béla festőművész
2005. február 13., vasárnap 17:54
|