„Selyem út vezet Bánfalvára”
Igrecz Katalin rajztanár, a Bánfalváéert Baráti Kör elnöke nyitotta
meg március 3-án Szurokné Strassner Klára kiállítását a Bánfalvi Fiókkönyvtárban.
„Selyem út vezet Bánfalvára” . A kiállítás meghívója közös szellemi
kirándulásra invitálja a látogatókat.
Arra az útra kapunk meghívást, amelyen az alkotó járt a valóságban,
de egyben a képzőművészeti útkeresés idején is a rajzolás-festés tanulás
éveiben. A ma megnyíló kiállítás képei annál a határkőnél mutatják be Strassner
Klárát, amelynél már birtokában érezhet egy olyan kifejezésformát, amelyben
gondolataihoz virtuóz technikát társít, s egyszerre nyújt újdonságot, felhasználva
régi festészeti tapasztalatait.
A selyemfestés már rabul ejtette a világot. A Kelet kincse titokzatosságot,
sejtelmességet őriz és kölcsönöz az alkotáshoz, de egyben komoly terhet
ró a vele dolgozó vállára. Eme nehézségnek azonban nyomát se találjuk a
jó képeken, s ebben áll a gordiusi csomó megoldása. Nézzünk tehát utána
az alkotói folyamatnak, kukucskáljunk be a műteremmunkába, hogy eljuthassunk
a műélvezethez és Strassner Klára megismeréséhez.
Az első állomásról a kiállításon nincsenek képek, de aki azokat láthatta,
elmondhatja: az indulás vajúdását tolmácsolták. Azok a szénrajzok stúdiumi
elgyötörtséget hordoznak, és szinte biztos, hogy lelki megkönnyebbülést
okoztak az első akvarell képek. A nőies finomsággal megörökített virágok
kedves témájukkal inspiratívan hatottak a tiszta színek használatára.
Az akvarellezés edzésben tartja a festő kezét, szemét, gyors képalkotó
képességét.
Az Bánfalvi Fiókkönyvtárban látható négy virágcsendélet feldolgozás a második
határkőnél születhetett a kiállító életében. Bizonyítják, hogy a színfoltok,
vonalak egyensúlyának megtalálása dinamikus kompozíciót eredményezhet,
s az itt szerzett tapasztalatok visszaköszönnek az új felületre a selyemre
való festés során.
A selyemképekkel a harmadik határkőhöz értünk, amelyek első látásra
éreztetik velünk, hogy itt érzi igazán elemében magát Klári. Valósággal
„fürdőzik” a textúra kipróbálásának variálásában.
Hol láttatni engedi a selyem tojáshéj színét, kontrasztként helyezve
rá a zöldek, vörösek mély tónusát. Hol pedig szabadjára engedi a színek
egymásba olvadó vagy éppen ropogósan elváló foltjait. Örök alkotói probléma:
mennyire érdemes tálalni a motiváló élményt vagy az elvonatkoztatott gondolatok
mennyi fogódzkodót hordozzanak.
Strassner Klára nem hagy sokáig útkereső helyzetben bennünket. Előadja
élményét, amit a Fertő égő nádasa jelentett, amit hazahozott külföldi kirándulásairól
– Plitvicai vízesés , Meteorák – és a szívünkhöz közel álló árpád-kori
templom kivilágított látványa nyújtott. A „Téli táj” vagy a „Hóolvadás”
című képek akár Bánfalván is készülhettek.
,,Létezés" : Pénzel Péter gitárjátéka
Szeretnénk is, ha a „Bánfalva” tábla mellé a „Barbison” is kikerülhetne
és sok festő jönne ki a városból. A selyemfestés számos technikai nehézség
leküzdését feltételezi. Ezek egyike, hogy a rendkívül finom, laza szövésű,
vékony anyag hogyan képes megtartani a határozott rajzos vonalat, határoló
kontúrt. Márpedig a formagazdaság ebből táplálkozik. A megoldások biztos
technikai tudásról tanúskodnak.
Külön erénynek tarthatjuk, hogy az alkotó nem ragad le a foltok egymásba
folyó, véletlen játékosságánál. A könnyű siker érdekében nem csak hangulati
hatást kívánnak elérni a képek, hiszen elénk hozzák az erdei fenyő tűleveleinek
rajzosságát egy kerti pad, vagy a templomkapu kovácsoltvas szerkezetét,
mindehhez persze lágy felületeket társítva ellentétpárként.
És nem hagyhatjuk szó nélkül egy alkotás érzelmi töltetét sem, hiszen
Szurokné Strasszner Klára három gyerekkel büszkélkedhető anyaként él Fűzfa
sori otthonában. Ez is magyarázza a képekből áradó kiegyensúlyozottságot.
Az őszinte, családot összekapcsoló szeretet, amely a maga körébe vonja
a Bánfalván élő testvért, sőt a Bánfalváról induló férjet, az ő hajdani
barátait, ismerőseit is. Klárit óvják, bíztatják, ha kell, és a kis unoka
környezetében szintén a jó kedv záloga. Tomi fiának osztálytársai pedig
a folyton érdeklődő ,,szemlészei” alkotómunkájának. A Soproni Képzőművészeti
Társaság tagjai virággal, jó szóval, bátorítással és szeretettel veszik
körül alkotótársukat, egyszóval: Klára jó kezekben van, szeretetteljes
közegben él és alkot: s ez sugárzik képeiből.
Igrecz Katalin
Szurokné Strassner Klára kiállítása még március végéig tekinthető
meg, szerdán és pénteken 9-12 és 15-17 óra között a Bánfalvi Könyvtárban.
2005. március 09., szerda 16:27
|