CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 5., vasárnap, Györgyi napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Az egyszerűség dicsérete

Jn 10,1-10 „Bizony, bizony, mondom nektek: Aki nem a kapun megy be a juhok aklába, hanem máshonnan hatol be, az tolvaj és rabló. Aki a kapun megy be, az a juhok pásztora. Az őr kinyit neki, a juhok pedig megismerik a hangját. Nevükön szólítja juhait, és kivezeti őket. Amikor mindegyiket kivezeti, elindul előttük, s a juhok követik, mert ismerik a hangját. Idegen után nem mennek, hanem elfutnak tőle, mert az idegennek nem ismerik a hangját.” Ezt a példabeszédet mondta nekik Jézus, de nem értették, mit akart vele mondani. Jézus folytatta: „Bizony, bizony, mondom nektek: Én vagyok a juhok számára a kapu. Azok, akik előttem jöttek, tolvajok és rablók. Nem is hallgattak rájuk a juhok. Én vagyok a kapu. Aki rajtam keresztül megy be, üdvözül, ki-be jár és legelőt talál. A tolvaj csak azért jön, hogy lopjon, öljön és pusztítson. Én azért jöttem, hogy életük legyen és bőségben legyen.

A jó pásztor és a környezete keltette képben Jézus egy komplex társadalmi kép alapvető elemeit vázolja fel egymáshoz kötötten. Mindazoknak, akik következetesen keresve mennek végig a szövegrészlet mondatain, észre kell venniök, hogy szerzőjük nemcsak arra vigyáz, hogy az összetett kép elemei ne "csapják agyon" egymást. De még arra is kényesen ügyel, hogy a pásztortársadalom képét jól ismerő korabeli emberek, akik - mondjuk - a zsoltárok szavait is többször hallják, megtalálhassák azon vallási-etimológiai és közvetlen tapasztalati gyökereket, melyektől elindulva elérhetnek a termő fa új ágaiig.
"Forgalmas" egy környék ez az akol és egyáltalán nem biztosíték, még kevésbé akadály az ellen, aki éppen át akar kelni rajta. Csak a be- és kijáratot őrzik. Azt kell figyelni és abban kell bízni. Még egyszerűbb, ha nem "sasszézunk" oldalt, csak szépen ki és be követjük a Pásztort, aki ismét a zsoltárok szavaival, szókapcsolataival terelgeti a nyáját. Meglehetősen spártai, leegyszerűsített a forgalom figyelése és ezen az igen-en és nem-en alapuló megkülönböztetésen alapul az az aszketikus magatartás is, amivel a benne lakók biztonságban érezhetik magukat. Jézus észrevehetően nem bonyolítja túl a dolgokat. Talán kicsit ki is kérhetném magamnak az értelmiség gyakori sértődöttségével, ami abból az ismert érzésből származik, miszerint a Megváltó mintha nem becsülné túl magasra értelmi képességeinket.
Aztán, ha hihető, ha nem, mialatt ezeket a mondatokat írom, cseng a telefon és egy ismert nevű közvéleménykutató érdeklődik élénken szavazási szándékaim felől. Bonyolultan, hátulról-mellbe, látszólag ide nem tartozó kérdésekkel, de egyáltalán nem semleges magatartással. A kérdések egyirányba tartanak, s amikor végre megszabadulok a faggatótól, kicsit bocsánatkérő, bajusz alatti mosollyal fordulok vissza az evangélium szövegéhez: "Bocsánatot kérek, Uram! Hogy is mondtad?"
- DI -



2005. április 18., hétfő 12:44


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület