A Pilseni Rajzbiennálé anyaga a Körmendi Galériában
Ahogyan az eredeti címben is állott, a ,,The Best of Biennial of Drawing of Pilsen" cimu kiállitás anyagából nyílt kiállítás az Artner Palotában, a Körmendi Galéria két kiállítótermében. (Sopron, Templom u. 18.) Az április 30- máj.31-ig nyitvatartó tárlatot Mgr. Gabriela Hajkova, a Biennálé igazgatója és Butak András, a Magyar Grafikusművészek Szövetségének elnöke nyitotta meg.
A kiállitás támogatói: Cseh Köztársaság Kulturális Alap, Cseh Kulturális Minisztérium, Pilsen város
Nyitva: naponta, hetfő kivételével 10 - 17 óráig. A kiállítás megtekintése díjtalan.
A grafika - mint a képzőművészet "kamara"-műfaja, mindig is merészebb, koránál "modernebb" volt a művészettörténet folyamán. Mindig "többet engedett meg" magának. Hogy mást ne is említsünk, a "cento-k" és a barokk nagyjainak rajzművészete nagyságrendekkel előbbre járt, és az igazi anatómiai-képzőművészeti tudás egy egy skiccen, vázlaton, játszi könnyedséggel felvetett tanulmányon egészen egyszerűen lemérhető, látszik a "csontváz", amire a mű felépült.
A még járt utat a járatlanért elhagyó kockázata - t.i. az, hogy még nem "mert" formában tárja a közönség elé a művész a témát - mindig is megvolt. Összehasonlíthatatlan különbség azonban, hogy akkor alapja mindig a megújult klasszicitás volt, még retrospektíve sem mondható egyetlen irányzatáról sem, hogy "a király meztelen".
Amikor a grafikai annálékon először jelentek meg a "null-" vagy "mínusz-art" művek, megkülönböztetendő a minimalitásában is maximális igénnyel alkotott minimál-art irányzatától, félő volt, hogy a liberalizmus relativitása által túlértékelt tárgy, a "bekapott horog", ha úgy tetszik a "post-minimál csali" másokat is erre az útra csábít.
A legszélsőségesebben liberális gondolkodó sem állíthatja a pilzeni anyag láttán a Körmendi Galériában, hogy a tárlat egyik mottója nem az lenne, hogy "virágozzék minden virág". A nyújtott vegyes kép nem kis feladatot ró a befogadásra készülő látogatóra, hiszen együtt lóg a falon a technikával megküzdő, vagy tudatosan hálásabb technikát választó, de abban jól forgó alkotó műve és a pincék dohában átitatott folt-blöff igénytelensége, a fotó-montázs technikailag szelidített túlhajtása és a szabad asszociációra felhívó valódi folt-forma. Legyen feladat a néző számára, hogy a technikák ismert vagy számára ismeretlen nehézségei közepette disztingváljon és formáljon véleményt!
Már nem egy kiállításon jutott eszembe, de itt és most kiirthatatlanul felhívó jellegű és ismétlendő a valamikori HiFi Magazinban olvasott képzeletbeli kép a sokszínűségről és a fejlődés határairól: rakjuk egy képzeletbeli sorba a technikai eszközöket (itt alkotásokat); a szomszédosak között emberi fül (itt szem) nem tud különbséget tenni. Mégis, aki a a végek közti különbséget nem hallja (itt látja), azon orr-fül-gégész (itt szemész) nem segít.
- DI -
2005. május 15., vasárnap 13:07
|