CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A Pilseni Rajzbiennálé anyaga a Körmendi Galériában

Ahogyan az eredeti címben is állott, a ,,The Best of Biennial of Drawing of Pilsen" cimu kiállitás anyagából nyílt kiállítás az Artner Palotában, a Körmendi Galéria két kiállítótermében. (Sopron, Templom u. 18.) Az április 30- máj.31-ig nyitvatartó tárlatot Mgr. Gabriela Hajkova, a Biennálé igazgatója és Butak András, a Magyar Grafikusművészek Szövetségének elnöke nyitotta meg.


A kiállitás támogatói: Cseh Köztársaság Kulturális Alap, Cseh Kulturális Minisztérium, Pilsen város
Nyitva: naponta, hetfő kivételével 10 - 17 óráig. A kiállítás megtekintése díjtalan.

A grafika - mint a képzőművészet "kamara"-műfaja, mindig is merészebb, koránál "modernebb" volt a művészettörténet folyamán. Mindig "többet engedett meg" magának. Hogy mást ne is említsünk, a "cento-k" és a barokk nagyjainak rajzművészete nagyságrendekkel előbbre járt, és az igazi anatómiai-képzőművészeti tudás egy egy skiccen, vázlaton, játszi könnyedséggel felvetett tanulmányon egészen egyszerűen lemérhető, látszik a "csontváz", amire a mű felépült.


A még járt utat a járatlanért elhagyó kockázata - t.i. az, hogy még nem "mert" formában tárja a közönség elé a művész a témát - mindig is megvolt. Összehasonlíthatatlan különbség azonban, hogy akkor alapja mindig a megújult klasszicitás volt, még retrospektíve sem mondható egyetlen irányzatáról sem, hogy "a király meztelen".
Amikor a grafikai annálékon először jelentek meg a "null-" vagy "mínusz-art" művek, megkülönböztetendő a minimalitásában is maximális igénnyel alkotott minimál-art irányzatától, félő volt, hogy a liberalizmus relativitása által túlértékelt tárgy, a "bekapott horog", ha úgy tetszik a "post-minimál csali" másokat is erre az útra csábít.


A legszélsőségesebben liberális gondolkodó sem állíthatja a pilzeni anyag láttán a Körmendi Galériában, hogy a tárlat egyik mottója nem az lenne, hogy "virágozzék minden virág". A nyújtott vegyes kép nem kis feladatot ró a befogadásra készülő látogatóra, hiszen együtt lóg a falon a technikával megküzdő, vagy tudatosan hálásabb technikát választó, de abban jól forgó alkotó műve és a pincék dohában átitatott folt-blöff igénytelensége, a fotó-montázs technikailag szelidített túlhajtása és a szabad asszociációra felhívó valódi folt-forma. Legyen feladat a néző számára, hogy a technikák ismert vagy számára ismeretlen nehézségei közepette disztingváljon és formáljon véleményt!


Már nem egy kiállításon jutott eszembe, de itt és most kiirthatatlanul felhívó jellegű és ismétlendő a valamikori HiFi Magazinban olvasott képzeletbeli kép a sokszínűségről és a fejlődés határairól: rakjuk egy képzeletbeli sorba a technikai eszközöket (itt alkotásokat); a szomszédosak között emberi fül (itt szem) nem tud különbséget tenni. Mégis, aki a a végek közti különbséget nem hallja (itt látja), azon orr-fül-gégész (itt szemész) nem segít.
- DI -



2005. május 15., vasárnap 13:07


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület