CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 25., hĂ©tfĹ‘, Katalin, Alán napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Soproni Ünnepi Hetek  

A Trio Antiqua az Ünnepi Heteken

Már június 25-én elkezdődött a 2005-ös Soproni Ünnepi Hetek egyik "legtartósabbnak" bizonyuló sorozata, a Régi Zenei Napok 21. kurzusa a városban. A koncertek és korrepetíciók látogatói, tanárai között nyilván egyfajta folyamatosság és változás egyaránt érzékelhető, míg a tanítványok természetszerűleg megújuló sokasága valószínűleg azokból tevődik össze, akik a korábbi kurzusok kedvező tapasztalataival büszkélkedő tanítványok hallgatói voltak.


Akik más számos sorozatot hallgattak végig, azok tudják, hogy itt a régi zene olyan művelői gyűlnek elsősorban össze, akik a korabeli hangszereken történő megszólaltatás mai lehetőségeit kutatják.
A sorozatot ismertető füzet hasonlóan a sorozathoz a klasszikus elemeket megtartva a rendezvény igazán minden területével foglalkozik. Ha ezt majd az anyagiak és a terjedelem megengedi, akkor talán a művek ismertetése lenne fontos a bővülő lapokon, a kevésbé "vájt fülű" hallgatóság számára, akik e műveket aligha találják meg a házikönyvtár köteteiben.
Az olvasó szerencséjére e sorok írója is már hallott jónéhány, ebben a szellemben fogant hangversenyt, így most nem kell végigolvasnia mindazon töprengéseket, melyek végigkísérték ennek a komolyzenei műfajnak a születését közösségben és egyénben, előadóban és hallgatóban egyaránt.
A technikai nehézségek immár nem merülnek fel kifogásként, hiszen a végső konklúzió ma már mindenkiben arrafelé hajlik, hogy csak kétfajta zene van. Mindkettő személy-, tehetség-, gondolat-, tudás- és intuíciófüggő, s egy bizonyos, ma már a hangszerek minden területén jogosan elvárt történeti ismeret és minőségi követelmény hozadékaként nem lehet hangszerre hivatkozni egy esetleges indiszponált előadás után.
Ezt nyilván ugyanílyen jól tudja a 2001-ben alakult Trio Antiqua is (tagjai: Kalló Zsolt-hegedű, Vályi Csilla-cselló és Szekendy Tamás-fortepiano). A Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ Petőfi termében elhangzott hangverseny műsorán annak első részében J.Haydn három (Esz-dúr, E-dúr és G-dúr) triója hangzott el, míg a műsor második felét W.A.Mozart B-dúr divertimentója és G-dúr triója adta. A "típusos" és "típusosan bővülő" repertoár ma még (és vélhetően később is) a régi zenei társulások fejlődésének kötelező alapjait adják, a "kályhát", ahonnan a több ismeret birtokában a szó szoros értelmében még porral fedett művek megszólaltatásához vezethet az út.
A vastapssal, szünettel és a végén a Haydn G-dúr trió harmadik tételének ismétlésével több, mint 2 órásra nyúlt előadás alaphangulatát annak a fajta együttmuzsikálásnak a látható élménye adta, melyre - még, ha nem is tudják - oly sokan vágyakoznak. A megoldottnak érzett feladat öröme, egy-egy jól sikerült indítás vagy ritartando együtthangzása erősíti annak az együvétartozásnak a gondolatát, melyet más művészeti ágaknak is csak kevese ad meg igazán művelőjének.
Az előadásból nyilvánvaló, hogy jól megoldottnak vagy éppen virtuóznak igazán a harmadik Haydn darab vagy a Mozart művek egy-egy tétele mondható. Igazából csak a konzervzene sterilitása vagy a hétköznapoktól elszakítottsága az, ami igazán a hangszínek szokatlanságának érzetét kelti, nem tagadva pl a kezdés nehézségét, az első két Haydn darab kevésbé sikerült megoldását vagy az első Mozart mű inkább karikírozó, mintsem hangsúlyozó jellegét. Az élő koncertek esetleges velejárója a technikai zavaró malőr, és esetleg ennek az intonációra pillanatnyilag gyakorolt hatása is.
A hangverseny egészének a benyomása azt az érzést erősíti bennünk, hogy a darabválasztások - talán nem is tudatosan -, de Szekendy Tamásnak, az ő virtuóz, elsősorban Mozart futamaira és Haydn trilláira "hangolt" kezének, technikájának kedveztek, és ő szívesen be is mutatta rajtuk keresztül nagyszerű technikáját. A keltett hatás egészétől nagyon nehezen választható külön, de erősen befolyásolta a keltett hatást a fortepiano állapota, a szalon-jellegű, meglehetősen éles magas hanggal bíró hegedű, vagy a kiváló, tisztaságú, de néha túlzott basszust diktáló violincello.
Mindenképpen öröm, hogy Pannónia nyugati tájain is van igény erre a muzsikára, és a fiatal trió előtt álló munkás időket biztosan feledtetni fogja a hasonló darabok előadásával szerzett siker.
- DI -



2005. jĂşnius 28., kedd 23:01


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület