F1 nyári
összefoglaló
Räikönnen csökknetette hátrányát Alonsóhoz képest a világbajnoki
pontversenyben.
Kanadai nagydíj
2005.06.12.
A Formula1 Kanadába
érkezett. A BAR csapat nagyon várta versenyt, remélve, hogy megszerzik
első
világbajnoki pontjukat. A montreali pálya fogyasztja legjobban az
összes F1-es
pálya közül a fékeket, mert ott átlagban sokat fékeznek a
versenyzők. A célegyenes előtti egyenesben pedig háromszáz km/h-ról
kell szinte feleannyira csökkenteni a sebességet. Felhős időben
kezdődött a verseny. Button indult a Pole-ból, mögötte M.Schumacher
állt. Alonso a harmadik Fisichella a negyedik helyről indult.
Barrichello a box utcából rajtolt. A rajtot M.Schumacher és Button
elrontotta. Az első kanyar után a két Renault volt az élen.
Villeneuve összekoccant Satoval és a kanadainak első vezetőszárnyat
kellett cserélni az autóján. A kiesők során Kartikeyan kezdte meg,
aki a huszonkettedik körben az autója jobb hátsó kerekét a falnak
ütötte, és a kerékfelfüggesztése eltörött.
Alonso egyre jobban
megérkezett Fisichellára. A római versenyző renaultjának elromlott a
hidraulikája és a 32. körben kiesett. Alonso átvette a vezetést, de
ugyanott ahol Kartikeyan ő is a falnak csapta autóját és ő is
kiesett. Ezalatt Szato autóját betolták a garázsba. A 47. körben
Button hibázott és az autójával érintette a Bajnokok falát, ami
letörte a jobb első kerekét. Mivel rossz helyen állt a BAR-Honda,
beküldték a Safety Car-t. Van egy szabály miszerint ha bennt van a
biztonsági autó, be lehet menni a boxba majd kijövetel végén a mezőny
végére kell állni. Egy kivétel van. Ha a mezőny a boxutca kijárata
előtt halad el, akkor a lámpa piros a boxutca végén, nehogy valaki a
mezőny közé beállhasson. Montoya áthajtott ezen a piroson amit nem
vett észre. A kolumbiai beállt a mezőny közé, ezért kizárták a
versenyből. Ezalatt Sato autóját megjavították és a japán visszatért
a pályára. Majd Trulli és Sato is kiesett fékhiba miatt. A versenyt
Räikkonen nyerte M.Schumacher és Barrichello előtt. További
pontszerzők: Massa, Webber, R. Schumacher, Coulthard, Klien
Érdekesség,
hogy
Räikkonen az európai nagydíjon kiesett és Alonso nyert, Kanadában
Alonso esett ki és Räikkonen nyert. Tehát az idő is Alonso malmára
hajtja a vizet.
Amerikai nagydíj
2005.06.19
Az amerikai
verseny
hétvégéjére, több mint 120 ezer néző látogatott ki. A pénteki edzésen
egy hatalmas baleset történt. Ralf Schumacher a célegyenesre vezető
döntött kanyarban bal hátsó defektet kapott. A versenyző a baleset
után látási zavarokra hivatkozott, és az orvosok tanácsára úgy
döntött, hogy nem vesz részt a futamon. Közben a szabadedzéseken
többen defektet kaptak. A Michelin kiderítette, hogy a "tappancsaik"
versenytempóban 10 körig biztonságosak. Itt kezdődött a
bonyodalom.Ugyanis az is kiderült, hogy a gumik valószínűleg gyárilag
sorozathibásak. A Michelin azt tanácsolta a csapatoknak, hogyha
a gumikban növelik a nyomást akkor lassabbak lesznek az autók, de a
gumik végigbírják a távot. Vagy az is megoldás, ha a 13-as kanyarban
(döntött kanyar) csökkentik a sebességet. A csapatok egyikbe sem
egyeztek bele, és azt szerették volna elérni, hogy építsenek a 13-as
kanyarba egy lassítót. Ez azonban szabálytalan hiszen akkor a
Bridgestone gumisok hátrányba kerülhetnének. A felek nem tudtak
megegyezni., majd mindenki fellélegzett, hogy lesz
futam, ugyanis mind a húsz autó a rajtrácson állt. Ezután jött a
fekete leves. A felvezető kör végén az összes Michelin gumiabroncsot
használó autó(14) a
boxba hajtott és feladta a futamot. A maradék hat autó pedig
elrajtolt. A verseny eldőlt, hiszen
a két Ferrari könnyedén verte a Jordeneket, a Minardik pedig a Jordanok
közelében sem voltak. Az elégedetlen szurkolók, mindenféle üveget
dobáltak a pályára ami nagyon veszélyes volt.
A futam
egyetlen izgalmas
pillanata az volt, amikor M. Schumacher kijött a boxból és a
célegyenes végén majdnem összeütközött a csapattársával. Barrichello
az első kanyart a füvön tette meg. A következő napokban az FIA beidézte
a csapatokat egy meghallgatásra, majd két vádpontban bűnösnek találta
őket. Azonban később felmentette a csapatokat, így azok nem kaptak
büntetést.
Francia nagydíj
2005.07.3.
Az Amerikában történtek után,
megérkezett a mezőny a Nevers melletti versenypályához. Az USA
nagydíjon történt botrány tudták, hogy nem ismétlődhet meg, hiszen
a francia pálya a michelin hazai versenye és biztos jó gumikat
visznek oda. Räikkonen autójában pénteken motort kellett cserélni így a
finn tíz helyes büntetést kapott. A Renault 6000 gyári dolgozóját,
meghívta a hazai futamára. A rajtnál mindenki simán eljött. elsőnek
Alonso fordult be mögötte Trulli és M. Schumacher következett. Klien
két kör
megtétele után kiesett, majd Massa is feladta a futamot az autójának
meghibásodása miatt. Az élen maradt Alonso Trulli viszont
visszacsúszott. Räikkonen pedig rohamtempóban zárkózott fel. A csendet
Sato törte meg aki
többször is elhagyta a pályát. A nagyszerűen szereplő Montoya, a
harmadik helyről esett ki hidraulikai probléma miatt. A második helyen
haladó M. Schumachert Räikkonen a boxban előzte meg. A két Minardi
kiesett, mindkettő jobb hátsó defekt miatt. Fisichella a boxban
lefullasztotta autója motorját így hátracsúszott pár helyet. A versenyt
magabiztos vezetéssel Alonso nyerte meg Räikkonen és a Ferraris német
előtt. További pontszerzők:
Button, Trulli,
Fisichella, R. Schumacher, Villeneuve.
Angol
nagydíj
2005.07.10.
Az F1 következő állomása az
angliai
Silverstonban rendezett futam volt. A verseny elött egyperces néma
gyásszal emlékeztek a londoni terrortámadás áldozataira. Räikkonennek
ismét motort cseréltek az autójában és az időmérő edzésen elért
pozíciójához képest ismét csak tíz hellyel hátrébbról
rajtolhatott. A felvezető kör végén Sato autója a pálya közepén
megállt. A futamot elindították, de mivel a japán autóját nem tudták
időben elvinni, bejött két körre a Safety Car. Az első három: Montoya,
Alonso és Button volt. A tizedik körben Karthikeyan műszaki probléma
miatt kiesett. Ez volt a verseny egyetlen(!) kiesése. A huszonnegyedik
körben Montoya kiment tankolni és Alonso vette át a vezetést. A spanyol
viszont, nem tudott meglógni a többiektől. Fisichella a boxban
úgyanúgy, mint farnaciaországban, lefulladt. Ez a kis hiba elég
volt
Räikkonennek ahoz, hogy megelőzze az olaszt. A
versenyt nagyszerű versenyzéssel Montoya nyerte. Ez volt az első
McLaren autóval szerezett győzelme a kolumbiainak. A második Alonso
lett, aki ismét
boldog volt, hiszen ismét növelte az előnyét Räikkonenhez képest aki a
harmadik helyen érkezett a célba. További pontszerzők: Fisichella,
Button, M. Schumacher,
Barrichello, R. Schumacher.
Német
nagydíj
2005.07.24
Két hét szünet után
Németországba
érkezett az F1 mezőnye. Räikkonen tudta, hogy, ha most nem kezdi el a
felzárkózást akkor nem lesz esélye megfogni a világbajnoki
pontversenyben vezető Alonsót. A Pole poziciót a
finn szerezte meg. Button lett a második, míg Alonso a harmadik.
A
rajtnál Alonso felzárkózott a második helyre M. Schumacher a hatodikról
a harmadikra. Az első körben töb kis baleset is történt. Sato nekiment
Fisichellának hátulról és letörte a BAR Honda első vezetőszárnyát. A
visszafordító kanyarban Trulli, Barrichello, és Villeneuve ütközött, de
egyik autó sem sérült meg. Webber kiállt a boxutcába és egy nagy
autójavítás után tíz kör hátránnyal tért vissza a pályára. Ezalatt
Villeneuve nekiütközött Doornbosnak, de mindketten folytatni tudták a
versenyt. Alonso elszakadt Räikkonentől míg Räikkonen, M.
Schumacher és Button között is elég nagy távolság volt. Villeneuve
lekörözés közben ütközött. Monteiro ráhúzta az autót a kanadaira, és a
szerencsétlen Sauberes hátulról felöklelte a Jordant. Villeneuve
autóján vezetőszárnyat cseréltek és folytatta a futamot. A verseny
felénél Räikkonen autója megadta magát és a finn kiesett.
Az időmérő edzésen kicsúszó és
az utolsó
helyről rajtoló Montoya
felzárkózott. Albers és Trulli is büntetést kapott. Albers
egyszerre tankolt és cserélt kereket és ez tilos. Trulli nem
vette figyelembe a kék zászlót és azért kapott áthajtásos büntetést. A
versenyt Alonso nyerte Montoya és Button előtt. Pontot szerzett
még sorrendben: Fisichella, M. Schumacher, R. Schumacher, Coulthard,
Massa.
Magyar nagydíj
2005.07.31.
Ismét csak egy hét szünet után
hazánkban
vendégeskedett a száguldó cirkusz. Pénteken M. Schumacher autója állt
meg, de motort nem kellett cserélni a németnek.
Az időmérő edzést nem ki
meglepetésre M. Schumacher nyerte, begyűjtve
ezzel idei első polját (már csak egy rajtelsőség kell a németnek és
megdönti Senna rekordját). Alonso az utolsó kanyarban rontott és csak a
hatodik helyet szerezte meg. A rajtrácsra a húsz autó 47 fokos melegben
sorakozott fel. A rajtnál több ütközés is történt. M. Schumacher
magabiztosan fordult elsőként Räikkonen pedig feljött a harmadik
helyre. Barrichello eltalálta hátulról Trullit ezért a brazil
Ferrariján
első vezetőszárnyat kellett cserélni. Hasonlóan járt Alonso is, aki a
fiatalabb Schumacherrel koccant. A Red Bull Racing az idei legrosszabb
futamát produkálta, miután mindkét autó kiesett az első körben. Az első
kanyarban Villeneuve lökte ki Klient aki egy szaltó után
szerencsére "lábra" esett vissza az aszfaltra. Alonso autójáról a 13-as
kanyar elötti egyenesben leszakadt az első légterelő szárny és a
hátul több mint kétszáz km/h-val érkező Coulthard rászaladt. A
Red Bull első vezetőszárnya és kerékfelfüggesztése eltörött, két
pördülés után a skót versenyzőt a betonos bukótér fogta meg. Eközben
Räikkonen megelőzte a második Montoyát. Viszont tovább nem jutott mivel
M. Schumachert nenm tudta megelőzni. Az első tankolás után M.
Schumacher az első helyre jött vissza. Mögötte Räikkonen és Montoya
maradt. A második tankolásnál Räikkonennek sikerült megelőzni M.
Schumachert. A versenyt Montoya vezette (ő más taktikán volt, mint finn
csapattársa és Schumacher). Harminc körrel a vége előtt Montoya autója
lelassúlt és a győzelem Räikkonen ölébe hullott. A második M.
Schumacher lett a harmadik, testvére Ralf aki idén először állt fel a
dobogóra. További pontszerzők sorrendben, Trulli, Button, Heidfeld,
Webber, Sato. Takuma Sato végre megszerezte idei első
világbajnoki pontját.
Török nagydíj
2005.08.21.
A háromhetes szünet után
Törökországba
érkeztek a versenyzők, hogy felavassák Herman Tilke legújabb
pályáját. Azt mondták a szakértők, hogy az új török pálya a belga, és a
malajziai pálya keveréke. A szakértők háromszáz km/h körüli maximális
sebességet számoltak, de Alonso pénteken majdnem elérte a 330-at. A
pálya mivel teljesen új, ezért nincs rajta megfelelő mennyiségű gumi és
ráadásul tele van porral. A szabadedzéseken nem volt olyan versenyző
aki ne hibázott volna legalább egyszer. A szombati időmérőt Räikkonen
nyerte Fisichella és Alonso előtt. Satót megbüntették mivel akadályozta
Webbert a gyorskörén, így a japán az utolsó helyről kellett nekivágjon
a futamnak. M. Schumacher autójában motort cseréltek így ő az utolsó
előtti helyről rajtolt. Vasárnap reggel eset az eső a török pálya
felett és sokan reménykedtek, hogy ez megmarad délutánra is. Délután
viszont száraz pálya és napsütés várta a versenyzőket. A rajtnál
mindenki simán eljött kivéve Massát aki nekicsúszott Heidfeldnek. A
brazil versenyzőnek ki kellett cserélni az első vezetőszárnyat az
autóján. M. Schumacher az első körben nyolc helyet ugrott előre.
Heidfeld nemsokkal ezután defektet kapott és bement a boxba gumit
cserélni. A rajt után Fisichella megelőzte Räikkonent, de a finn
visszaelőzte az olasz versenyzőt. Ezalatt Webber is defektet kapott, de
folytatta a futamot. Alonso is megelőzte Fisichellát, de Räikkonent már
nem tudta megelőzni. A McLarenes versenyző egyre jobban szakadt el
Alonsotól. A tankolások után Räikkonen maradt az élen. M. Schumacher a
boxbejárat előtt összeütközött Webberrel. A Williamses
versenyzőnek első vezetőszárnyat, míg a ferrarrisnak gumit cseréltek az
autóján. Egy kör múlva a német ismét a boxba hajtott és úgy tűnt, hogy
feladja a futamot. Webber befejezte a futamát miután kapott még egy
defektet. Räikkonen magabiztosan tartotta előnyét. Albers is megállt a
boxban. Massa autójának motorja kigyulladt és a brazil is kiesett.
M.Schumacher (19 kör hátrányban) és Albers is visszatért a pályára.
Heidfeld is befejezte a versenyzést miután ő is megkapta a második
defektjét. Montoya a boxban kicsit előbb indult el, mint kellett volna
ezért elrántotta az üzemanyagot töltő szerelőt, de nem történt
komoly baj. Albers és M. Schumacher befejezték a körözést és feladták a
futamot. Három körrel a vége előtt Montoya lekörözte Monteirót. A
portugál versenyző viszont túl későn fékezett és hátulról belement a
McLarenes kolumbiaiba.
Miután Montoya autója megsérült, két körrel a vége elött, a nyolcas
kanyart nem tudta megfelelő íven bevenni és a kis hiba elég volt ahoz,
hogy
Alonso megelőzze. Räikkonen hiába produkált egyenletes szép versenyt
csak két pontot tudott behozni Alonso előnyéből.
Pontszerzők: Räikkonen, Alonso, Montoya, Fisichella, Buttob, Trulli,
Coulthard, Klien
Tóth Zsombor
|