CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 28., szombat, Kamilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Száguldó Cirkusz  

Kanadától-Törökországig

F1 nyári összefoglaló


Räikönnen csökknetette hátrányát Alonsóhoz képest a világbajnoki pontversenyben.

Kanadai nagydíj
2005.06.12.


A Formula1 Kanadába érkezett. A BAR csapat nagyon várta versenyt, remélve, hogy megszerzik első világbajnoki pontjukat. A montreali pálya fogyasztja legjobban az összes F1-es pálya közül a fékeket, mert ott átlagban sokat fékeznek a versenyzők. A célegyenes előtti egyenesben pedig háromszáz km/h-ról kell szinte feleannyira csökkenteni a sebességet. Felhős időben kezdődött a verseny. Button indult a Pole-ból, mögötte M.Schumacher állt. Alonso a harmadik Fisichella a negyedik helyről indult. Barrichello a box utcából rajtolt. A rajtot M.Schumacher és Button elrontotta. Az első kanyar után a két Renault volt az élen. Villeneuve összekoccant Satoval és a kanadainak első vezetőszárnyat kellett cserélni az autóján. A kiesők során Kartikeyan kezdte meg, aki a huszonkettedik körben az autója jobb hátsó kerekét a falnak ütötte, és a kerékfelfüggesztése eltörött.
Alonso egyre jobban megérkezett Fisichellára. A római versenyző renaultjának elromlott a hidraulikája és a 32. körben kiesett. Alonso átvette a vezetést, de ugyanott ahol Kartikeyan ő is a falnak csapta autóját és ő is kiesett. Ezalatt Szato autóját betolták a garázsba. A 47. körben Button hibázott és az autójával érintette a Bajnokok falát, ami letörte a jobb első kerekét. Mivel rossz helyen állt a BAR-Honda, beküldték a Safety Car-t. Van egy szabály miszerint ha bennt van a biztonsági autó, be lehet menni a boxba majd kijövetel végén a mezőny végére kell állni. Egy kivétel van. Ha a mezőny a boxutca kijárata előtt halad el, akkor a lámpa piros a boxutca végén, nehogy valaki a mezőny közé beállhasson. Montoya áthajtott ezen a piroson amit nem vett észre. A kolumbiai beállt a mezőny közé, ezért kizárták a versenyből. Ezalatt Sato autóját megjavították és a japán visszatért a pályára. Majd Trulli és Sato is kiesett fékhiba miatt. A versenyt Räikkonen nyerte M.Schumacher és Barrichello előtt. További pontszerzők: Massa, Webber, R. Schumacher, Coulthard, Klien

Érdekesség, hogy Räikkonen az európai nagydíjon kiesett és Alonso nyert, Kanadában Alonso esett ki és Räikkonen nyert. Tehát az idő is Alonso malmára hajtja a vizet.


Amerikai nagydíj
2005.06.19

Az amerikai verseny hétvégéjére, több mint 120 ezer néző látogatott ki. A pénteki edzésen egy hatalmas baleset történt. Ralf Schumacher a célegyenesre vezető döntött kanyarban bal hátsó defektet kapott. A versenyző a baleset után látási zavarokra hivatkozott, és az orvosok tanácsára úgy döntött, hogy nem vesz részt a futamon. Közben a szabadedzéseken többen defektet kaptak. A Michelin kiderítette, hogy a "tappancsaik" versenytempóban  10 körig biztonságosak. Itt kezdődött a bonyodalom.Ugyanis az is kiderült, hogy a gumik valószínűleg gyárilag sorozathibásak. A Michelin azt tanácsolta a csapatoknak, hogyha a gumikban növelik a nyomást akkor lassabbak lesznek az autók, de a gumik végigbírják a távot. Vagy az is megoldás, ha a 13-as kanyarban (döntött kanyar) csökkentik a sebességet. A csapatok egyikbe sem egyeztek bele, és azt szerették volna elérni, hogy építsenek a 13-as kanyarba egy lassítót. Ez azonban szabálytalan hiszen akkor a Bridgestone gumisok hátrányba kerülhetnének. A felek nem tudtak megegyezni., majd mindenki fellélegzett, hogy lesz futam, ugyanis mind a húsz autó a rajtrácson állt. Ezután jött a fekete leves. A felvezető kör végén az összes Michelin gumiabroncsot használó autó(14) a boxba hajtott és feladta a futamot. A maradék hat autó pedig elrajtolt. A verseny eldőlt, hiszen a két Ferrari könnyedén verte a Jordeneket, a Minardik pedig a Jordanok közelében sem voltak. Az elégedetlen szurkolók, mindenféle üveget dobáltak a pályára ami nagyon veszélyes volt.

A futam egyetlen izgalmas pillanata az volt, amikor M. Schumacher kijött a boxból és a célegyenes végén majdnem összeütközött a csapattársával. Barrichello az első kanyart a füvön tette meg. A következő napokban az FIA beidézte a csapatokat egy meghallgatásra, majd két vádpontban bűnösnek találta őket. Azonban később felmentette a csapatokat, így azok nem kaptak büntetést.


Francia nagydíj
2005.07.3. 

Az Amerikában történtek után, megérkezett a mezőny a Nevers melletti versenypályához. Az USA nagydíjon történt botrány tudták, hogy nem ismétlődhet meg, hiszen a  francia pálya a michelin hazai versenye és biztos jó gumikat visznek oda. Räikkonen autójában pénteken motort kellett cserélni így a finn tíz helyes büntetést kapott. A Renault 6000 gyári dolgozóját, meghívta a hazai futamára. A rajtnál mindenki simán eljött. elsőnek Alonso fordult be mögötte Trulli és M. Schumacher következett. Klien két kör megtétele után kiesett, majd Massa is feladta a futamot az autójának meghibásodása miatt. Az élen maradt Alonso Trulli viszont visszacsúszott. Räikkonen pedig rohamtempóban zárkózott fel. A csendet Sato törte meg aki többször is elhagyta a pályát. A nagyszerűen szereplő Montoya, a harmadik helyről esett ki hidraulikai probléma miatt. A második helyen haladó M. Schumachert Räikkonen a boxban előzte meg. A két Minardi kiesett, mindkettő jobb hátsó defekt miatt. Fisichella a boxban lefullasztotta autója motorját így hátracsúszott pár helyet. A versenyt magabiztos vezetéssel Alonso nyerte meg Räikkonen és a Ferraris német előtt. További pontszerzők:

Button, Trulli, Fisichella, R. Schumacher, Villeneuve.


Angol nagydíj
2005.07.10.

Az F1 következő állomása az angliai Silverstonban rendezett futam volt. A verseny elött egyperces néma gyásszal emlékeztek a londoni terrortámadás áldozataira. Räikkonennek ismét motort cseréltek az autójában és az  időmérő edzésen elért pozíciójához képest ismét csak tíz hellyel hátrébbról rajtolhatott. A felvezető kör végén Sato autója a pálya közepén megállt. A futamot elindították, de mivel a japán autóját nem tudták időben elvinni, bejött két körre a Safety Car. Az első három: Montoya, Alonso és Button volt. A tizedik körben Karthikeyan műszaki probléma miatt kiesett. Ez volt a verseny egyetlen(!) kiesése. A huszonnegyedik körben Montoya kiment tankolni és Alonso vette át a vezetést. A spanyol viszont, nem tudott meglógni a többiektől. Fisichella a boxban úgyanúgy, mint farnaciaországban,  lefulladt. Ez a kis hiba elég volt Räikkonennek ahoz, hogy megelőzze az olaszt. A versenyt nagyszerű versenyzéssel Montoya nyerte. Ez volt az első McLaren autóval szerezett győzelme a kolumbiainak. A második Alonso lett, aki ismét boldog volt, hiszen ismét növelte az előnyét Räikkonenhez képest aki a harmadik helyen érkezett a célba. További pontszerzők: Fisichella, Button, M. Schumacher, Barrichello, R. Schumacher.


Német nagydíj
2005.07.24



Két hét szünet után Németországba érkezett az F1 mezőnye. Räikkonen tudta, hogy, ha most nem kezdi el a felzárkózást akkor nem lesz esélye megfogni a világbajnoki pontversenyben vezető Alonsót. A Pole poziciót a finn szerezte meg. Button lett a második, míg  Alonso a harmadik. A rajtnál Alonso felzárkózott a második helyre M. Schumacher a hatodikról a harmadikra. Az első körben töb kis baleset is történt. Sato nekiment Fisichellának hátulról és letörte a BAR Honda első vezetőszárnyát. A visszafordító kanyarban Trulli, Barrichello, és Villeneuve ütközött, de egyik autó sem sérült meg. Webber kiállt a boxutcába és egy nagy autójavítás után tíz kör hátránnyal tért vissza a pályára. Ezalatt Villeneuve nekiütközött Doornbosnak, de mindketten folytatni tudták a versenyt.  Alonso elszakadt Räikkonentől míg Räikkonen, M. Schumacher és Button között is elég nagy távolság volt. Villeneuve lekörözés közben ütközött. Monteiro ráhúzta az autót a kanadaira, és a szerencsétlen Sauberes hátulról felöklelte a Jordant. Villeneuve autóján vezetőszárnyat cseréltek és folytatta a futamot. A verseny felénél Räikkonen autója megadta magát és a finn kiesett.
Az időmérő edzésen kicsúszó és az utolsó helyről rajtoló Montoya felzárkózott.  Albers és Trulli is büntetést kapott. Albers egyszerre tankolt és cserélt kereket  és ez tilos. Trulli nem vette figyelembe a kék zászlót és azért kapott áthajtásos büntetést. A versenyt  Alonso nyerte Montoya és Button előtt. Pontot szerzett még sorrendben: Fisichella, M. Schumacher, R. Schumacher, Coulthard, Massa.


Magyar nagydíj
2005.07.31.


Ismét csak egy hét szünet után hazánkban vendégeskedett a száguldó cirkusz. Pénteken M. Schumacher autója állt meg, de motort nem kellett cserélni a németnek.
Az időmérő edzést nem ki meglepetésre M. Schumacher nyerte, begyűjtve ezzel idei első polját (már csak egy rajtelsőség kell a németnek és megdönti Senna rekordját). Alonso az utolsó kanyarban rontott és csak a hatodik helyet szerezte meg. A rajtrácsra a húsz autó 47 fokos melegben sorakozott fel. A rajtnál több ütközés is történt. M. Schumacher magabiztosan fordult elsőként Räikkonen pedig feljött a harmadik helyre. Barrichello eltalálta hátulról Trullit ezért a brazil Ferrariján első vezetőszárnyat kellett cserélni. Hasonlóan járt Alonso is, aki a fiatalabb Schumacherrel koccant. A Red Bull Racing az idei legrosszabb futamát produkálta, miután mindkét autó kiesett az első körben. Az első kanyarban Villeneuve lökte ki Klient aki  egy szaltó után szerencsére "lábra" esett vissza az aszfaltra. Alonso autójáról a 13-as kanyar elötti egyenesben leszakadt az első légterelő szárny és a hátul  több mint kétszáz km/h-val érkező Coulthard rászaladt. A Red Bull első vezetőszárnya és kerékfelfüggesztése eltörött, két pördülés után a skót versenyzőt a betonos bukótér fogta meg. Eközben Räikkonen megelőzte a második Montoyát. Viszont tovább nem jutott mivel M. Schumachert nenm tudta megelőzni. Az első tankolás után M. Schumacher az első helyre jött vissza. Mögötte Räikkonen és Montoya maradt. A második tankolásnál Räikkonennek sikerült megelőzni M. Schumachert. A versenyt Montoya vezette (ő más taktikán volt, mint finn csapattársa és Schumacher). Harminc körrel a vége előtt Montoya autója lelassúlt és a győzelem Räikkonen ölébe hullott. A második M. Schumacher lett a harmadik, testvére Ralf aki idén először állt fel a dobogóra. További pontszerzők sorrendben, Trulli, Button, Heidfeld, Webber, Sato.  Takuma Sato végre megszerezte idei első világbajnoki pontját.



Török nagydíj
2005.08.21.

A háromhetes szünet után Törökországba érkeztek a versenyzők, hogy felavassák Herman Tilke legújabb pályáját. Azt mondták a szakértők, hogy az új török pálya a belga, és a malajziai pálya keveréke. A szakértők háromszáz km/h körüli maximális sebességet számoltak, de Alonso pénteken majdnem elérte a 330-at. A pálya mivel teljesen új, ezért nincs rajta megfelelő mennyiségű gumi és ráadásul tele van porral. A szabadedzéseken nem volt olyan versenyző aki ne hibázott volna legalább egyszer. A szombati időmérőt Räikkonen nyerte Fisichella és Alonso előtt. Satót megbüntették mivel akadályozta Webbert a gyorskörén, így a japán az utolsó helyről kellett nekivágjon a futamnak. M. Schumacher autójában motort cseréltek így ő az utolsó előtti helyről rajtolt. Vasárnap reggel eset az eső a török pálya felett és sokan reménykedtek, hogy ez megmarad délutánra is. Délután viszont száraz pálya és napsütés várta a versenyzőket. A rajtnál mindenki simán eljött kivéve Massát aki nekicsúszott Heidfeldnek. A brazil versenyzőnek ki kellett cserélni az első vezetőszárnyat az autóján. M. Schumacher az első körben nyolc helyet ugrott előre. Heidfeld nemsokkal ezután defektet kapott és bement a boxba gumit cserélni. A rajt után Fisichella megelőzte Räikkonent, de a finn visszaelőzte az olasz versenyzőt. Ezalatt Webber is defektet kapott, de folytatta a futamot. Alonso is megelőzte Fisichellát, de Räikkonent már nem tudta megelőzni. A McLarenes versenyző egyre jobban szakadt el Alonsotól. A tankolások után Räikkonen maradt az élen. M. Schumacher a boxbejárat előtt összeütközött Webberrel.  A Williamses versenyzőnek első vezetőszárnyat, míg a ferrarrisnak gumit cseréltek az autóján. Egy kör múlva a német ismét a boxba hajtott és úgy tűnt, hogy feladja a futamot. Webber befejezte a futamát miután kapott még egy defektet. Räikkonen magabiztosan tartotta előnyét. Albers is megállt a boxban. Massa autójának motorja kigyulladt és a brazil is kiesett. M.Schumacher (19 kör hátrányban) és Albers is visszatért a pályára. Heidfeld is befejezte a versenyzést miután ő is megkapta a második defektjét. Montoya a boxban kicsit előbb indult el, mint kellett volna ezért elrántotta az üzemanyagot töltő szerelőt, de nem történt komoly baj. Albers és M. Schumacher befejezték a körözést és feladták a futamot. Három körrel a vége előtt Montoya lekörözte Monteirót. A portugál versenyző viszont túl későn fékezett és hátulról belement a McLarenes kolumbiaiba.
Miután Montoya autója megsérült, két körrel a vége elött, a nyolcas kanyart nem tudta megfelelő íven bevenni és a kis hiba elég volt ahoz, hogy Alonso megelőzze. Räikkonen hiába produkált egyenletes szép versenyt csak két pontot tudott behozni Alonso előnyéből.
Pontszerzők: Räikkonen, Alonso, Montoya, Fisichella, Buttob, Trulli, Coulthard, Klien



Tóth Zsombor






2005. augusztus 21., vasárnap 17:15


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület