Őszi tárlat nyílt a Doborjániban
„...fák, virágok, méhek, - szeressétek a gyermekeket!"
Ősz van. Színes - borús, vidám - szomorú, pezsgő — nyugalomra serkentő.
Készülünk a télre. Amit elültettünk, gondoztunk, ami nekünk termett:
betakarítjuk.
„Ki mint vet, úgy arat." - A szólás jelentése: mindenki olyan eredményre
számíthat, amilyet tettei, munkája alapján megérdemel.
Amint betérünk ebbe a gyümölcsös kertbe - egyszerre eszünkbe
jutnak Kosztolányi szavai:
„...fák, virágok, méhek, - szeressétek a gyermekeket!"
Gyermeki munkák, mint édes, gyümölcsöt adó fák tartják e házat.
Erős gyökérrel, aprólékos, minden nap érlelte munkával. Ezt érezteti velünk
a szőlőtőke, mely gyümölcsét adva Sopron jelképe is lehet. Címernek is
beillene az egyszerű fa lapon lévő parafa-körlapos szőlő! A városban élnek,
tanulnak, dolgoznak azok a gyermekek
és felnőttek, akiknek lélek-munkáiban
gyönyörködhetünk.
Életünk periódusokra, szakaszokra osztott. Egyik rendező elvünk az évszakok
változásában rejlik. Tavasz - nyár - ősz - tél. Minden évszak jelen van
- minden
évszakban, csak mindig más hangsúllyal.
Hogyan? E munkákban a tavasz a friss, ötlet teliséget mutatja. A nyár
a felszabadult technikai alkalmazások sorát, az
ősz a témát, a tél a munkákon való
elgondolkodást, a lélekbeli megérlelést szimbolizálja.
A gyümölcsfa az anya és gyermeke. Mint itt ebben az intézményben. Iskola,
mely otthon is egyben. A „fa" a felnőttek életközössége, szakmaisága. A
gyümölcs, legyen az alma, körte, szilva vagy a gesztenyefa, diófa termése
- a gyermek. Azok a színes, jóízű és mosolygó gyermekek, akik erdei toboz
manóként, madárijesztőként, tökfiguraként mutatják be munkáik természetes
szépségét, ötletes életre keltéssel.
Gyümölcs vagyok, édes vagyok, Ha megértem piros vagyok.
Télen elrejt jól a kamra, mi is volnék, ha nem alma.
Több variációban láthatunk almát a kiállítási munkák között. Az alma
a néphit szerint egészségmegőrző varázserővel bírt. A karácsonyi asztal
egyik dísze volt. A karácsonyi asztalról származó aknát a lányok mosdóvizébe,
az állatok itatójába tették egészség és szépségvarázslás céljából. Közismert
szokás volt az alma közös elfogyasztása. Az almát annyi szeletre vágták,
ahányan körülülték az asztalt. Mindenki fogyasztott egy szeletet. Ettől
az eljárástól azt remélték, hogyha egy családtag eltévedne, majd eszébe
jut kivel ette meg a karácsonyi almát és hazatalál.
Hazatalált az alkotó, segített a varázsalma! Mindenki itt van, aki
szereti az almát, körtét - gyümölcsöt, a természet és az emberi munka eredményét.
Munkájuk technikailag különböző, de mégis egyforma: szív-munka. A süni
aprólékos színezésében, a téli almája pirosításában éppen annyi erő van,
mint a almafa-gyümölcsében, vagy a grafikus alma- fény-árnyék megjelenítésben.
Az alkotó munkafolyamat ereje, mely az alkotót dicséri.
Minden munka, mely a szemünk elé tárul tanulási folyamat eredménye.
Mit tanult a készítő és a segítője? Önmegvalósítást.
Szabad kifejezést, amikor saját ötletéből dolgozott, szárnyaló fantáziájával.
Mintakövetést, ha valami megragadta és azt követve kezdett munkájához.
Technikákat, melyben a praktikum és az egymásutániság, a szabályokhoz való
igazodás tanulható. Eszközzel való bánásmódot, mely úgy fejleszti
a fejet és kezet, hogy máskor,
más szakmai kihívások alkalmával is előhívható képességeket épít. A
magvak aprólékos egymásmellettisége precizitást, türelmet sugároz. Az egyszerű
ritmika a szem- és kéz koordinációja mellett a szépség egyszerű összehangoltságát,
az emberi nyugalmat, visszafogottságot tanítja.
Az őszi tárlat együttes munka eredménye. A felnőttek, pedagógusok szakszerű,
pontos ismeretei, tervei gyermeki megvalósulását láthatjuk. Ez az esztétikai
nevelés! A kéz megtanítása a gondolatok közvetítésére így lett a levélszőnyeg
igazi és varázslatos, a kéznyomat - egy színes levelekkel, talán gyümölcsökkel
teli fa, őszi lombhullás technikai megoldások egyesítésével: nyírással
és fonalgrafikával.
Az alkotási kedv és eredmény minden életkorban más. Örülök, hogy különböző
életkorok munkáját láttam s érezhettem, hogy az ősz élménye, élménykivetítése,
feldolgozása színes. Az arányló ősz - aranyszélű levelekkel és Petőfi soraival
- a vers érlelését is segítette.
A munkák az anyagok sokszínűségét reprezentálják, a végeredmény mégis
a természetesség. Tészta, rizs, magvak, papírok, agyag, textil és még ki
tudja milyen alapanyag szolgálta a művészi megjelenítést. A tárlat vendéget
is hívott. A Bánfalvi Óvoda munkáiból a felnőttek színhez illesztési érzéke
és a gyermeki munka egysége látható. Ez az indirekt hatású nevelés e korosztály
sajátossága, s ez e kiállítási anyagé is. Nevelni mindenkit: alkotót, csodálkozó
nézőt. Serkenteni az ember-gyereket, hogy ő is tud valamit adni a másiknak:
egy mosolyt, egy képet, egy gondolatot!
Bíztatni a nézőt - keresse saját gondolatát, kedvét, hogy ezen inspiráló
kiállítás hatására Ő is alkosson!
Nézzetek, nézzenek meg minden munkát nem egyszer, többször!
(Molnár Katalinnak, a Benedek Elek Pedagógiai Főiskola adjunktusának
tárlatnyitó beszéde)
Fotó: Szabó Árpád
2005. oktĂłber 26., szerda 22:47
|