CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Akiknek nem kell takarékoskodniuk

Mt 25,1-13 A mennyek országa hasonlít a tíz szűzhöz, akik fogták lámpásukat, és a vőlegény elé mentek. Öt balga volt közülük, öt pedig okos. A balgák lámpásukat ugyan elvitték, de olajat nem vittek bele. Az okosak lámpásukkal együtt olajat is vittek korsójukban. A vőlegény késett, így valamennyien elálmosodtak és elaludtak. Éjfélkor kiáltás hallatszott: Itt a vőlegény, menjetek ki elébe! - Erre a szüzek mind fölkeltek, és rendbe hozták lámpásukat. A balgák kérték az okosakat: Adjatok egy kis olajat! Lámpásunk kialvóban van. - Nem adunk - felelték az okosak -, mert akkor nem lesz elég se nekünk, se nektek. Menjetek inkább az árusokhoz és vegyetek magatoknak. Míg odavoltak vásárolni, megérkezett a vőlegény, és akik készen voltak, bevonultak vele a menyegzőre. Ezzel az ajtó bezárult. Később megérkezett a többi szűz is. Beszóltak: Uram, Uram, nyiss ki nekünk! De ő így válaszolt: Bizony mondom nektek, nem ismerlek benneteket. Legyetek hát éberek, mert nem tudjátok sem a napot, sem az órát.

Talán egyenesen e példázatból származik az egyházban "közkézen" forgó hasonlat, mely - nemtől függetlenül a vőlegény mennyasszonyának tartja a menyegzőre (értsd: üdvösségre) számító és várakozó hívőt. Már magának, Jézusnak a története is bőven tartalmaz a földi analógiára nem alliteráló mozzanatokat. Érezzük, hogy itt nem a szokványos esküvő-násznép hasonlat kiteljesítéséről, hanem egy más típusú találkozásról van szó. Az eseménynek csak az ünnepélyessége és várt módja az, ami megmarad.
Ahogyan a mindennapi életünk szükség-hozta szűk partjai között rohanva mindig csak a legszükségesebbet hordozzuk magunkkal, úgy "ugrik be" a bőséges olajmennyiséggel rendelkező "okos" szűzek hallatán a kifejezés: "stréberek". Valóban: egy időre meghirdetett, konkrét, földi esemény kapcsán joggal várjuk el a másik féltől is, hogy adott esetben ő is megtiszteljen bennünket, várakozókat. Legyen a tisztelet kölcsönös, s amíg az egyik fél a világításról és annak a hozzá köthető szimbolikus tartalmainak hordozásáról gondoskodik, addig a másik fél pontosságával tiszteleg a várakozók előtt.
Itt borul fel teljesen a "papírforma". Jézus példájához csak az elbeszélés környezete, ami az alkalmat adja. Talán a legjobban a többi példabeszédek közül itt "lóg ki a lóláb": ne próbáljuk egy akármilyen hagyománnyal, liturgiával bíró életfordulóhoz hasonlítani ezt az eseményt! Lehetetlenség a szokott módon készülni egy olyan bírói magatartással rendelkező vendégre, aki csak egyet ígér: azt, hogy jönni fog. Mint az árakkal játszadozó kereskedelem árpolitikájának pufferolására az előre bevásárlással, felhalmozással, úgy kell egy meglehetősen tisztességes "ráhagyással" készülni erre a mennyegzőnek nevezett fordulóra. A felkészülés kényszerű környezete csupán a világ, amiben élünk. Lehetőség a begyűjtésre és állandó kényszerű elégedetlenség a tartalékolt "olaj" mennyisége miatt.
Jézus tudatosan hagy bizonytalanságban mindannyiunkat. Általunk nem mérhető egységekben fogyasztja olajunkat, s ki tudja, hogy az, aki szigorúan kimérte hoci-nesze alapon a várakozás idejét és a tartozás mennyiségét, jól számolt-e.
Az marad meg az okosak között, aki nem "ül a babérjaira", hanem mindaddig, amíg lehet, újabb cseppeket gyűjt a tartályba, melynek sem fenekét, sem szintjét nem látja, s még az sem biztos, hogy a beleejtett próbakő csobban-e egyáltalán valamikor? Csak a láng, csak a lobogó láng bizonyít.
- DI -



2005. november 04., péntek 13:05


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület