CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 3., pĂ©ntek, Tímea, Irma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Sorban

Lk 2,16-21 Gyorsan útra keltek, és megtalálták Máriát, Józsefet és a jászolban fekvő gyermeket. Miután látták, az ezen gyermekről nekik mondottak alapján ismerték fel. Aki csak hallotta, csodálkozott a pásztorok beszédén. Mária meg mind emlékezetébe véste szavaikat és szívében egyeztette. A pásztorok hazatértek, dicsőítették és magasztalták az Istent mindenért, amit csak hallottak, és úgy láttak, ahogy tudtul adták nekik. Amikor eltelt a nyolc nap és körülmetélték, a Jézus nevet adták neki, ahogy az angyal nevezte, mielőtt még a méhben megfogamzott volna.

Korunk embere szereti a rendszert. Akkor is, ha rendszerető, akkor is, ha rendetlen. A rendszer ugyanis nem azonos az optikailag percepcionálható (magyarul látható) rendezett tárgykatalógussal, az elvágólag felhalmozott, vélhetőleg azonos rendeltetésű eszközök és fecnik szabályos tornyaival. (Egy híres embert idéznek sokan, mondván:"Egy kis rendetlen rend van az asztalomon!") A rendszer az a találmány ugyanis, mely az összehasonlítás lehetőségét is magában hordozva nemcsak kötelezi, hanem védi is használóját mindattól, amit kiskapuk formájában a jog minden felépítményén nyitva hagy a használó javára vagy kárára. A rendszer, a most annyira divatos protokollokkal, cselekvési sor-mintával, mint írásvezető viszi az általános alanyát. (Tudja-e ma egy iskolás, hogy mit jelent az írásvezető, amikor a számítógépek pixelre pontosan vezetik a leütött betűkből összeálló sort?)
A rendszer tehát sok mindenre jó. Logikai keretek közé foglalható, programozható munkarendet, magatartást, teljesítményt jelöl, és ma már egy program ismerete hordozza a homo ludensben a homo universalist, aki ha egyet tud, már mindent tud, mert a kaptafa ilyenformán már jóval átfogóbb.
Persze a szemlélet csak egy kaszt, egy réteg sajátja, de a szemléletmód, amikor egy képzeletbeli (szám)egyenesen igyekszik mindenki szavazás, "demokrácia" vagy éppen egyéni hepp alapján elhelyezkedni, ide-oda tologatni a Föld összes emberét, már csaknem általános, hogy ne mondjam, elfogadott.
Nos, a mai evangéliumi részlet talán ezeknek az embereknek is kedvez, hiszen "csak" sorba kell rakniok a szereplőket. Szűz Máriát, Jézus anyját, aki istenanyaságának ünnepét január elsején üljük, a pásztorokat, egyéb szereplőket, mindenkit, akik a betlehem valóságos vagy virtuális szcenáriójához hozzátartoznak.
A kérdés csupán az, hogy többségükben, de egyénileg észreveszik-e az egyenesen a hézagokat, ahonnan egy-egy ember hiányzik, ahová őt "be lehet próbálni"?
Igen-igen. Te, én, mi, egyenként még arra várunk, hogy helyet, mégpedig stabil(?) valóságos és reális helyet találjunk ezen az egyenesen (minthogy ennek virtuális kiválasztása rajtunk, valóságos megítélése csak Istenen múlik) . Most állunk neki, hogy megkeressük azokat a szempontokat, amik alapján egyáltalán betájolhatjuk a helyünket az emberek végtelen sorában, ahol Mária és a Keresztelő elől állnak. Utánuk viszont nagy a tohuva-bohu. Az egymással versengő apostolok, a világ szolgáinak szolgái, a hivatalos egyház, a klerikális és kevésbé klerikális hajlamúak és a mai történet kedves figurái, a pásztorok, akik semmi mást nem csinálnak, mint mennek és örülnek, dicsőítik és magasztalják Istent. Ugye, hogy már az első nekifutásra meglehetősen nagy a bizonytalanság, hogy miként is programozható ez a magatartás? Talán hangossága, hosszassága vagy éppen a leadott kalóriák alapján? Ugye, hogy milyen abszurd a világ paramétereit használni ebben a megközelítésben!
A kapcsolat, mert végsősoron erről szól a mai történet, a kapcsolat aligha számszerűsíthető, hát még akkor, amikor a másik "fél" - ahogyan a karácsonyi jelenetben képzeletünkbe fészkelte magát - csak fekszik, mosolyog vagy éppen anyatejért sír, és még Ő a kézzelfoghatóbb, Őt küldték nekünk! Valaki, két másik személy, még mögötte van, akikről valószínűleg koronként más, időszakonként pedig mindig másképpen torzított képünk van csak igazán. Néha úgy érezzük, hogy bizalmas a viszonyunk, néha úgy érezzük magunk, mint ama erősen csökkent képességű gyermek az ő nagyon okos apukájával: észrevesszük, hogy tulajdonképpen alig tudunk valamit róla, mert az Ő lényege az, hogy MÁS. Közelítgetjük, hasonlítgatunk, de sokszor belezavarodunk, mert semmilyen fogalmunkba nem fér bele. Meg kellene ahhoz változtatnunk, alakítgatnunk, mint Prokrusztésznak az ő vendégeit, márpedig Ő ebbe soha nem megy bele, s ez már emberileg is transzformálható: meg is értem.
Igen, azt hiszem, a kapcsolat a döntő. Mária hallgat, gyűjtöget, egyeztet, aztán kimondja a konkrét megkeresésre az igent, és ez nem esik nehezére, mert a csöndben Benne megértek a szavak és olyasvalamit tud, amit programozó legyen a talpán, aki megfogalmaz. Tudja, hogy az "igen" az egyetlen lehetséges jó válasz, de csak akkor, ha uraljuk azt a lényt, magunkat, aki a világ egyenesén a halmazok között, többnyire, mint kaméleon, igen és nem között, ide-oda csúszkál.
- DI -



2005. december 30., péntek 11:41


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület