CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Te, Betlehem ...

Mt 2,1-12 Amikor a júdeai Betlehemben Heródes király idejében Jézus megszületett, bölcsek jöttek napkeletről Jeruzsálembe és kérdezősködtek: „Hol van a zsidók újszülött királya? Láttuk csillagát napkeleten s eljöttünk, hogy bemutassuk neki hódolatunkat.” Ennek hallatára Heródes király megriadt, s vele egész Jeruzsálem. Összehívta tehát a főpapokat és a nép írástudóit, és tudakozódott tőlük, hol kell a Messiásnak születnie. „Júda Betlehemében - válaszolták -, mert így jövendölt a próféta: Te Betlehem, Júda földje, egyáltalán nem vagy oly kicsi Júda nemzetségei közt, hisz belőled származik majd a vezér, aki népemnek, Izraelnek pásztora lesz.” Erre Heródes titokban magához hívatta a bölcseket és pontosan megtudakolta tőlük a csillag feltűnésének idejét. Aztán elküldte őket Betlehembe: „Menjetek - mondta -, s szerezzetek pontos értesülést a gyermek felől! Ha megtaláljátok, jelentsétek nekem, hogy én is elmenjek és hódoljak neki.” Azok meghallgatták a királyt és útra keltek. S lám, a csillag, amelyet napkeleten láttak, vezette őket, míg végre meg nem állt a hely fölött, ahol a gyermek volt. A csillagot megpillantva nagyon megörültek. Bementek a házba, és meglátták a gyermeket anyjával, Máriával. Leborultak és hódoltak neki, majd elővették kincseiket s ajándékot adtak neki: aranyat, tömjént és mirhát. Mivel álmukban utasítást kaptak, hogy ne menjenek vissza Heródeshez, más úton tértek vissza hazájukba.

Sok szókapcsolat, fogalom-párosítás - minden látszat ellenére - nem ok-oksági, nem következményes, nem függő viszonyt tükröz létében, hanem egyszerűen annak a következménye, hogy a két dolgot sokat emlegettük együtt.
Betlehem már régóta nem az, amit a neve jelent, hanem annál jóval több. Betlehem ma azért az a Betlehem, ami, mert ott született, akit jövendöltek. Maga a jövendölés senkit nem érdekelt. Nem fejlesztették az eldugott porfészket, egy kis falu maradt mindaddig, amíg a próféta jövendölése be nem teljesült, s azóta sem vált metropolisszá. Betlehem másban "nagy". Nem a királyok teszik fejedelmi lakhellyé, nem a bölcsek látogatása és nem is igazán a látottak értékelése teszi oly meghitté és csodálatossá a kis barlangot. Kedves, talán valóságos, de mindenképpen mondanivalóval bíró, szimbolikus tisztelet az olvasott látogatás tartalma.
Vajon eszünkbe jutott-e valaha az az analógia, amit a bölcsek története - többek között - eszünkbe kellett volna, hogy juttasson? Ahogyan a Megváltó ugyanis fizikailag megszületett a júdeai Betlehemben, úgy Jézus újra születik minden megtérőben. Mindenkiben, aki elfogadja őt Megváltójának. Hiába evidens már a megtérés, a megváltozás utáni pillanatban a tény, hogy a keresztény Christophorus, Krisztust hordozó, az izgalom azokban az órákban, években, néha esetleg hosszú, örökkévalóságnak tűnő évtizedekben él igazán, amikor még csak a prófécia, mégpedig a prófécia igazságának csak a lehetősége él az emberen keresztül: "Te Betlehem lehetsz. Te egyáltalán nem vagy kicsiny! Nincs szükséged arra, hogy különböző torzító tükröket, nagyító lencséket tegyél magad és a világ közé. Nem a neontól, nem a hírhedtségedtől leszel Betlehem, hanem, mert benned is születik majd a pásztor, aki rajtad keresztül is a világba lép."
Az ember képes egyedül arra, hogy minden erejével egy illúziónak éljen. A látszatnak, amit a környezet a tartalom helyett kínál. Ez teszi képessé arra, hogy a valóság utánzatában is katarzisra leljen, hogy a harmadik jelzőrendszeren át is felkeltse magában a hamis képzetet, hogy ha átmeneti jelleggel is, de önkényes határt szabjon egy fogalomnak. Vajon Betlehemnek "vége van-e" a 'Betlehem vége' táblánál? Semmiképp, hiszen az idézet az, ami tovább élteti sok milliárd ember egyetlen és igazi lehetőségét: "Te, Betlehem..." .
Nem veszélytelen a "felfedezés", ha meglátjuk Kristófot magunkban, ezt a szomszédunkban annyira népszerű szentet, aki a nehéznél nehezebb helyzetben is vállalta a hordozást. A mai Heródesek - mert szép számmal vannak, csak nem kardot csörgetnek és nem a testet csonkítják - ugyancsak várják a híradást, hogy az információ birtokában megöljék a Lelket.
A próféta bizonyossága és a bölcsek óvatossága legyen mindannyiunkkal, akik vállunkon Krisztussal a folyóba léptünk!
- DI -



2006. január 06., péntek 22:32


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület