CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Hétköznapok - ünnepnapok

Jn 1,35 Másnap megint ott állt János két tanítványával, s mihelyt meglátta Jézust, amint közeledett, így szólt: „Nézzétek, az Isten Báránya!” E szavak hallatára a két tanítvány Jézus nyomába szegődött. Amikor Jézus megfordult, s látta, hogy követik, megkérdezte: „Mit akartok?” Így feleltek: „Rabbi - ami annyit jelent, mint Mester -, hol lakol?” „Gyertek, nézzétek meg!” - mondta nekik. Elmentek vele, megnézték, hol lakik, s aznap nála is maradtak. A tizedik óra körül járhatott. A kettő közül, aki János szavára követte, az egyik András volt, Simon Péter testvére. Reggel találkozott testvérével, Simonnal, s szólt neki: „Megtaláltuk a Messiást, vagy más szóval a Fölkentet”, s elvitte Jézushoz. Jézus ráemelte tekintetét, s így szólt hozzá: „Te Simon vagy, János fia, de Kéfa, azaz Péter lesz a neved.”

Talán az idő repül gyorsabban, talán rövidebbre is sikerült az ünnepkör.
Még a szűkebb környezetünk is hamar reagált az ünnep elmúltára, hiszen most már csak a karácsony utáni kényszerű cserebere parázs vitáitól hangosak az üzletek. Rohamos tempóban szerelik le a varázsvilágítások díszes fűzéreit, és tiltakozásaink is mind kisebb amplitúdójúak, amikor a reggeli munkához készülődünk a beszürkülő újévben. Egyedül a hosszabbodó napok most már talán érezhető világosságtöbblete az, ami reménnyel tölt el, hogy a világosság (világosodás?) valóban megérkezett, s valamennyi mindig megmarad bennünk.
Jézus tanítványokat gyűjt a maga sajátos módján. Részben újakat, részben pedig a János által már "megfertőzötteket" hívja meg. Az ok, a kiválasztás szempontja ismeretlen, hiszen az evangéliumok rögzítői itt még nem sokat foglalkoznak azzal, s nyilván maga Jézus sem adta meghatározó jelét annak, hogy foglalkoztatná "megváltói öntudata". Minden inkább a spontaneitás látszatát kelti. Az azonban már most is nyilvánvaló és örök tanulság, hogy a Jézushoz csatlakozónak meg kell változnia. Teljesen, mint ahogyan egy alapos változáshoz ma sem elég néhány fémgombos nyelvátszúró kapocs vagy a köldökben riszált pirszing. Már akkor sem volt elegendő a Mestertől "mért" fizikai távolság lerövidülése ahhoz, hogy valaki tanítványnak hívathasson. Most, a találkozáskor még csak szóban hangzik el a névváltozás szükségessége, mindennek tartalma azonban - ki gondolta volna ezt még a név jelentésére "érzékeny" zsidók között is - csak több év alatt válik nyilvánvalóvá és a kereszten fejjel lefelé függve fejeződik ki leginkább. Megfordulás névben, megfordulás testben és teljes fordulat a bensőben.
Jézus tanítványokat gyűjt. Jézus személyesen meghív. Jézusnak különös gondja van arra, hogy már a kezdettől kifejezze azt, hogy névben-szóban-cselekedetben és mulasztásban eltértünk az eredeti, a potenciában kódolt-örökölt lehetőségtől, az igazi meghívás igazi tartalmától.
Vagy nagyon "összejött" manapság kézbe kerülő olvasmányaimban vagy jobban szokás (jó szokás!) az embernek az egyénre szabott és a közvetlenül megélt Isten-kapcsolatáról beszélni, melyben pillanatról pillanatra formálódik, alakul. A nagy Alkotó apránként bontja ki a formát bennünk, azt a bizonyos Krisztus arcot, mely majd megmarad másokban rólunk, s amely egyszer útlevél lesz...
A változásokkal, a tovasurranó időegységek váltakozásával ellentétben valami folyamatosságot kívánunk és fedezünk fel, melynek kezdetét akaratunkon kívül megéljük, és a földi végét már tudjuk, hordjuk. Esetleg vallott természetességként, de legtöbbször tövisként, félelemként, bénító vagy éppen cselekedtető kényszerként.
Tisztázni kellene (hangosan és tudatosan is) meghívásunkat, helyünket, lehetőségeinket és főleg a folyamatos kapcsolatunkat! Éppen "csak" tudatosítani a valóságot! Ki tudjuk-e mondani: „Megtaláltuk a Messiást, vagy más szóval a Fölkentet”, s ez miképpen tudatosul, terjed szét bennünk? Az időnek az első mondatokban leírt "zökkenései", melynek helyretétele - minden Shakespeare-i idézetek ellenére - nem a mi feladatunk, hiszen már valaki helyretette azt. Nekünk csak bele kellene lépni ennek az örökkévalóságnak a jelenben korlátolt, de a jövőre nézve kifejezhetetlen folyamatos csodájába, hasonlóan a görög filozófus felfedezéséhez, melynek megfogalmazásában arra utal, hogy a számunkra végtelen változatossága meghaladja minden percepciós képességünket. Igen, így vagyunk bővülő ismereteinkkel és talán az állandó, bár néha nehezen, rapszódikusan viselt tanítványi "státuszunkkal" is.
- DI -



2006. január 13., péntek 13:08


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület