CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. március 28., csütörtök, Gedeon, Johanna napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Komplex

Mk 1,29-39 A zsinagógából Jakabbal és Jánossal együtt egyenesen Simon és András házába ment. Simon anyósa lázas betegen feküdt. Ezt azonnal elmondták Jézusnak. Odament hát hozzá, s kézen fogva fölsegítette. Erre megszűnt a láza, és szolgált nekik. Napnyugta után, amikor beesteledett, odahordták hozzá a betegeket és a gonosz lélektől megszállottakat. Az egész város az ajtó elé gyülekezett. Sok beteget meggyógyított különféle betegségekből, és sok ördögöt kiűzött, de nem engedte őket szóhoz jutni, mert tudták, hogy kicsoda. Hajnal tájban, amikor még sötét volt, Jézus elindult, és kiment egy elhagyatott helyre imádkozni. Simon és társai utána mentek, hogy megkeressék. Amikor megtalálták, ezt mondták neki: „Mindenki téged keres.” De ő így válaszolt: „Menjünk máshová, a szomszédos helységekbe, hogy ott is hirdessem az evangéliumot, hiszen azért jöttem ki.” S bejárta egész Galileát, tanított a zsinagógákban, és ördögöket űzött ki.

Vajon gondolunk-e valaha arra, hogy Jézus a komplexitásnak, Isten univerzalitásának földi képét vetítette elénk magatartásának összetettségében, amikor - mondjuk - a komplexnek elnevezett városszéli szörmedvények, ember ellen kitalált bevásárlóközpontok valamelyikében próbáljuk megtalálni az irányt? Aligha.

Szószegénységünk egyik legékesebb bizonyítéka, ha ugyanazon (ráadásul idegen) kifejezéssel illetjük a két teljesen különböző dolgot, miközben arra gondolunk, hogy a szó "magyarításában" (összetett, teljességre törekvően bonyolult) az érződik, hogy mennyire másra tartottuk fenn a nyelvhasználatnak ezen mellékágait.
A komplexitás minden ágában fenntartódik a "jog" arra, hogy az összetettség egymás mellé sorakoztatottságán belül kiemelhessünk hangsúlyos dolgokat. Jellemzően minden bonyolultság a saját módján hangsúlyoz, s ha az "árukínálat" már eleve áthághatatlan különbségként emelt falat a két nominális azonosság közé, akkor a hangsúly csak tovább szigetel a két part között.
Amíg az egyik a hirdetés, a reklám nyelvén teszi bizonytalanná még önmagában is az átlagos vásárlót, a másik - mintegy kijátszva végtelen szeretet "adukártyáit" örökérvényű azonosságot közöl, mintát sokszorosíttat a hallgatóval, beszámolási analógiát kínál az úton levőnek.

Jézus úton van, gyógyít, imádkozik és tanít. Eszközt használ szeretetéhez, forrást tár fel és kiszolgáltatja magát. Hiába beszélünk hittitkokról, valóban ember számára megérthetetlen dolgokról, itt az derül ki a Megváltó magatartásából, hogy nincsenek titkai. Gondolkodásának, erőforrásainak és lényegének legfőbb titkairól lebbenti fel a fátylat, a dolgok elképzelhetetlen és alig hihető egyszerűségében lép elénk, hogy elmondja, amit ő a komplexitásról, mégpedig a teljesség komplexitásáról mondani akar. Mi az, amit érdemben bármely kereskedelmi monstrum ehhez hozzá tudna tenni, mi az, amit versenyeztetni tudna ezzel a "kínálattal"?
- DI -



2006. február 03., péntek 21:53


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület