Kondor Béla (1931-1972) a Pannónia Galériában
A Mission Art Galéria Kondor-anyagából nyílt kiállítás a Pannónia Med Hotel Galériájában.
Kondort szabatosan talán oligohisztornak titulálhatnánk, hiszen nemcsak festett, nemcsak grafikákat alkotott, de verset és prózát is írt, fényképezett és jól orgonált.
Nem túlzás, ha annak a véleményünknek adunk hangot, hogy a galéria történetében ennél (szellemileg) becsesebb anyag aligha került fel a falakra. A tárlat - egyébként megvásárolható - anyaga a magyar képzőművészet-történet legjelentősebb, mára már minden kétséget kizáróan értéktartó alkotásaiból áll, ezt szemlélheti a látogató.
Az alig másfél évtizedes alkotói munkásság grafikus anyagából vett válogatás azonban nemcsak a pénzt értékbe fektetni akaró számára élmény, de ilyen szép, egységes és nagy anyag ma már ritkán látható. Átfogó kiállításra pedig már valószínű, hogy a magam korabeli művészetbarát emlékezhet, noha Kondor Béla mindig is a valódi szakma feltétel nélkül elismert alkotója volt.
Igazi konfliktusa, mely alkotói, valódi iskolateremtő munkásságát mélyen érintette volna, zaklatott élete ellenére, talán nem is volt. Ez persze nem azt jelenti, hogy munkáit-munkásságát többen ne utasították volna vissza. Rájuk azonban ma már csak Kondoron keresztül emlékeznek. Már nagyon korán mesterként, valódi újító és értelmező alkotóként kezelték. Formai, tematikus és ikonográfiai összetettsége az itt látható művek szemlélőjére is hirtelen hat, elengedhetetlen szorításba kényszeríti, miközben a látogató egyszerre csodálja naivitását, tisztaságát és a megjelenített, összefüggésekben ábrázolt rendkívül összetett, igazából tartalmában (profétikus mivoltában) csak ma értékelhető valóságfelfogását.
Összetéveszthetetlen eszköz- és formavilága csak rá jellemző; minden csábító kísérlet világának másolására a varázsos spontaneitás hiányában kudarcra ítéltetett. Különös tehetségnek bizonyult az ó-és középkor legértékesebb művészeti elemeinek kiemelésében és ötvözésében, itt látható grafikáit is a réteges felépítés, a humoros elemek és a rejtett, de nem kevésbé fontos momentumok jellemzik.
Ne engedjünk az első pillantás kísértésének, itt nem avantgard művészettel, hanem a klasszikus művészet egyfajta nemes ötvözetével találkozhatunk. A művek "megfejtésénél" nem kell megvárnunk a művész szabatos vagy kevésbé szabatos, hiteles vagy mosolygásra késztető magyarázatát önmagáról, hiszen az ikonográfiai elemek megfejtése ugyanazon nyelv ismeretét feltételezi, amelyeken a középkori alkotások - szimbolikusan - "íródtak".
A felvázolt világkép, a mindig jelenlévő mozgás, és fizikai-szellemi forgatag a szemlélőben joggal asszociálódik az egyes művekben közvetlenül is elismert H.Bosch hatásához.
A soproni kiállítás jól reprezentálja a grafikus működés területeit: a biblikus tárgyú alkotásokat, az angyalok szerepeltetését, William Blake verseihez készült illusztrációit és filozofikus, társadalmi tárgyú művészeti alkotásait.
Ha kell támogatás a művészet értőin kívül, akkor nem "kerül sokba", nem járhat csalódással, ha azt jósoljuk, hogy mindenkinek garantált élmény lehet a Pannónia Hotel-béli kiállítás.
- DI -
2006. február 06., hétfő 18:45
|