CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Chagall Győrben

Mikor is lenne nagyobb szükségünk a görög mediterráneum napsütötte tájaira, a klasszikus erőfitogtatás és a rettenthetetlen, a kalandok sokáságát átélő, de bennsejében nem változó hősök archaikus, örök mosolyára, mint amikor immár többedszerre tér vissza a zimankó? Amikor sötéten árnyalt hófelhők félő csodálójaként, a mindig jeges széllel fújó dunántúli belvárosok kóborlójaként éppen erre az érzésre vágyunk.
A Váczy Péter Gyűjteményben kiállított anyag Marc Chagall 43 litográfiája Odüsszeusz történetéről, valamint három olajképe, a Virágok, a Zsidó Tórával és a Szerelmespár hegedűssel címűek, melyek csak a hasonló élményekhez ritkán hozzájutók számára jelentenek igazán kiegészítést. A több magyarországi helyszínen is kiállított képek a nizzai Marc Chagall Bibliai Üzenete Múzeumának Baráti Köre jóvoltából láthatók most Győrben, március 20-ig, hétfők kivételével 10-18 óráig.


Eddig a kicsit száraz, de tényszerű beszámoló. Ha a művészettörténészek elemző tudálékosságával, az életmű teljességének ismeretében tudományosan kívánnánk elemezni a látottakat, akkor nyilván nem ezen a fórumon és nem így tennénk, s ki tudja, a sznobok és a tárlatlátogatást a maguk számára kötelező feladatként tekintőkön kívül kit tudnánk megnyerni? Ki lenne rábírható arra, hogy három terem anyagának megtekintésére vállalkozzon, miközben "élvezhetjük" a magyar múzeumok alkalmiságából fakadó különböző figyelmeztető jelekkel ellátott, az ABEO-nak nagyon is megfelelő balesetelkerülési (figyelemelterelő) törekvéseit a termek nagy szintkülönbsége miatt.
Azok, akik hazánkban 2002-ben a Zsidó Múzeumban, Budapesten tekinthették meg a "nagyobb" művekből létrehozott festői tárlatot, a jelen kiállításon egy kicsit más Chagall-t ismerhetnek meg. A különbség nyilván elsősorban abból fakad, hogy a jelen litográfiákat 83 éves korában készítette a mester, s ez stílusra, színkezelésre, de talán az egész megfogalmazásra is magyarázatot ad. Ehhez, az ilyen késői korban lezajló változások élettani-művészeti hátteréhez viszont nem kevés segítséget ad, ha a három olajfestménynek nemcsak a stílusát, de ezzel együtt a keletkezés időpontját is megvizsgáljuk.
Egy szürrealista-expresszívnek mondott festőhöz talán nem is illik az egy-két szavas értékelés és jellemzés, de az anyag megtekintése után csak kikivánkozik a látogatóból a két szó, melyekkel a művek talán a legjobban jellemezhetők. Az egyik szó az "emberi", a másik az "értékelő".


Sajátságos kettősség jellemzi Chagall ezen késői sorozatát. Az egyik oldalról ott történet, mely szerint a korában és korábban éppen a szürrealizmus nevében kritizálta mások valósághűségét. Ebből az ideálisnak hitt világból most mégiscsak a történetiséghez és az illusztratív munka formai ragaszkodáshoz, valóságszerűséghez, realizmushoz tért vissza. A másik oldalról nézve a történet "realitását" ugyanakkor egyfajta humorral, sajátos hangsúlyokkal dimenzionált világba helyezi bele a festő. A szimbolikus ábrázolás ismétlődő motívumait "összeolvasva" és hozzájuk közös eredőt keresve meglepve nézzük az idős embernek egyrészről a mosolygós toleranciával átitatott, kacsintós szemléletét, másrészről viszont, mint Biblia Pauperum, a képen keresztül Chagall határozott véleményt közöl a látogatóval. Mondhatnánk értékítéletet is alkot.
Mindezen elemeket játszi könnyedséggel, a tudatosság göcsörtjeinek kerülésével, mégis komponált egységben, s a technikai eszközök szándékos (pl. a japán papír) használatával, nagyon is tudatos művész képében hozza elénk.
Chagall - tudatosan vagy tudattalanul, de a belemagyarázás legkisebb kockázata nélkül állítható - sokkalta többel ismertet meg a litográfiák anyagszerűségén és szellemiségén keresztül, mint Odüsszeusz történetével. Igen, valóban "nem árt", ha ismerjük a képek hátterét képező irodalmi alkotást, vagy annak alkalmazott kivonatát. Ez ahhoz szükséges, hogy a saját képzeteinket összevethessük a művészben kialakult, megérett formavilággal, mely a műtől függetlenül aligha érthető. (Nagyon kérdéses a számomra, hogy a multimédia eszköztára vajon elegendőnek bizonyul-e, a legjobb szándékkal kivitelezett "mesedélután" magyarázatot, környezetet képes-e adni a nagy alkotók találkozásához?) Itt ugyanis a történet egy élet- és világszemlélet közlési lehetőségének apropója, melyet nehéz a ma divatos kifejezések egyikével nem felruházni, és - mondjuk - üzenetnek nevezni.
Hogy miért nem fogalmazom meg konkrét formában ezt az üzenetet? Egyrészről meg kell hagynom a látogató szellemi szabadságát, másrészről mit érhetnék el én a szavakkal, ha ugyanezt a Homérosz-Chagall "kettős" sikertelenül próbálja meg - mondjuk ezen a kiállításon keresztül.
- DI -



2006. március 01., szerda 20:53


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület