CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A mítosztalanítás fokain

Erkel László (1965) kiállítása március 15-től látható a soproni Festőteremben. A tárlatot Madarász Gábor nyitotta meg. A kiállításon egy sajátos szellemi keverék tárgyiasult képe jelenik meg a tehetséges zenész, díszlettervező, festőművész alkotásain keresztül. A csak angol és "tarot" nyelvű képcímek tovább növelik a kiállítás látogatójának bizonytalanságát, aki az egyik szimbólumrendszer feltehetően tökéletlen ismeretében a keverékben nehezen tud válogatni, és a kiterjedt többlehetőségű értelmezhetőség útvesztőjében nem kap sok segítséget sem a kiállítás rendezőjétől, még kevésbé a kiállító művésztől. A "Városi megjelöltség" című kiállítás április 9-ig, naponta 10-18 óráig tekinthető meg.

A saját fogalmazású rövid ismertetés talán eddig tartana. A tisztesség azonban talán úgy kívánja, hogy azoknak, akik mégis arra adnák az olvasottak vagy hallottak felpiszkálta hiúságukban fejüket, hogy a kiállítást megkeressék, mégis adni szükséges némi további támpontot. A művész a Kentaur művésznevet használja (nomen est omen?) és a kiállítás nyomtatott címe Urban stigma.
A kiállított művek esztétikai szempontból semmi kifogásolnivalót nem tartalmaznak, néhány kifejezetten szép fényhatás, kompozíciós bravúr és a gondos kivitelezettség az, ami mindenki elismerését ki kell, hogy vívja. Nem nehéz követni a művész azonosság-, analógiakeresését abban, ahogyan a városiasodás elidegenítő folyamata bizonyos szempontok és jelek alapján valóban megjelöltté teszi az embert. Segítséget jelent a néző számára, ha elolvassa a művész saját szimbólumrendszeréről az elolvashatókat, s ennek segítségével értelmezi és értékeli a látottakat (kígyó, kés stb.)
A történeti tények egyéni értelmezése az, ami számomra problémát jelent, mely a sacrum világát a kultusz szintjére viszi le. Sokszor találkozunk ezzel a jelenséggel, amikor valaki antropomorfizált vallási mesevilágot próbál teremteni a Biblia világából. Mindezt teszi ártatlanul és feltételezhetően jószándékúan annak az érdekében, hogy megértse a megérthetetlent, rövidítse a maga a közelítő által megtartott távolságot.


Erkel László művészetében azonban egyáltalán nem erről van szó. Ő tudatosan, újraértelmezve és egy sajátos filozófiai turmixból, melynek egyik fő eleme valóban az (ó-)és újszövetség könyve, értelmezi az emberi lét, az urbanizálódott ember kritizált elemeit. Mindazok számára, akik ismerik az alap szimbólumrendszerét, nem okoz nehézséget, hogy gondolatilag kövessék a magasabbrendű alacsonyabbá válásának lépcsőfokait, de azok, akik nem biztosak a dolgukban, akiknél az a bizonyos szellemi vákuum, melyről éppen a rendszerváltozás időszakában beszéltünk, fennáll, kritika nélkül szippantják be a kiállítóterem mutatós keverékvilágát. Ezt könnyíti meg a szándékos idegen szóhasználat, mely szegény házunktáján - idegen nyelvismeret hiányában - majdnem mítikus erővel bír.
Ha Erkel László, mint művész helyénvalónak tartja, hogy a jóskártya világát egyenrangúsítsa a forrás világával, ám tegye. Csak remélhetjük, hogy egyszer mégiscsak képes lesz felelősséggel, s a hangsúly ezen a szón - felelősséggel - van, különbséget tenni az értékek és a kommersz világának értékgénmanipulált termékei között. Éppen azon pólusok között, melynek értékkülönbségét, a különbség jogosságát éppen ő maga nem vitatja a másik oldalon.
- DI -



2006. március 17., péntek 15:45


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület