CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 28., szombat, Kamilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Három kiállítás tavasz előtt

A Körmendi Galéria soproni, Templom utcai kiállítótermében március 11-én nyitotta meg Csák Máté építész Koppány Attila festőművész, Ézsiás István szobrászművész és Széles Judit textilművész kiállítását. A tárlatok április 12-ig tekinthetők meg, ingyenesen, hétfő kivételével 10-17 óráig, kedden 14-17 óráig.


A kapuszín jobb oldalán levő földszinti kiállítóhelyiség Koppány Attila akrilfestményeinek birodalma. A nagyon harsogó színvilág talán pezsdítőleg hat a tavaszi fáradtságban odavergődő, a napfény hiányában immár három hónapja depresszióval küszködő látogatóra. A standard formai megoldások ismétlődése ma már nélkülözhetetlen kelléke az egyéniség festői birtoklásának. Persze egyáltalán nem olyan nagyságrendű "felfedezésekről" van szó, mint - mondjuk - a reneszánsz háttér és tájábrázolásáról, senki nem fedezte fel a háromdimenziós térábrázolás új lehetőségét, még a négydimenziósat sem, de ma már a nyugdíjjogosultság igénylőpapírján is a művészeknél talán az az első kérdés: "No, és mit újított?" A lexikon címszavai mellé is alig fér be más valami, minthogy az alkotó milyen új szimbólumrendszerrel nehezítette a környezete és a művészettörténész életét, éjszakáit?


Koppány Attilának a masszív, hajlított, először fekete, majd más markáns, tagoló színű szerkezeti elemeket mintázó alakzatai azok, amelyek szabdalják a teret, ezáltal hozva létre azokat a félre nem érthető kompozíciókat, melyekre már különösebb túlmagyarázás nélkül is ráaggatható a cím.
Szín és stílus nagyon egymásra talált az itt látható képeken. Amennyire nem látható az a fajta igyekezet, hogy a színek visszafogottságában teremtsen harmóniát az alkotó, úgy nem lehet a finom megoldásokkal vádolni a festőművészt az inkább mellbevágó, semmint szájbarágós kompozíciók láttán.
Akaratlanul is végigpörgetheti a látogató magában a művészettörténet korszakait, hogy meglássa, a standard képi elemek alkalmazásának minden korban megvoltak a maguk nehézségei. Egy művész nagyságát az is eldönthette éppen, hogy mennyire nem kövültek a standarddá vált megoldások manírrá. Talán az alkotások momentumai közül, amikor a mesterség alaplehetőségeit a festő már biztosan birtokolta, ez a kritérium bizonyult a legnagyobb erőfeszítést kiváltó, vagy a zsenialitásban virtuózan új harmóniát találó folyamat leghangsúlyosabb elemének.

A pincehelyiségben Ézsiás István szobrászművész relief-jei, térelemei, hommage-ai, tükörképei, vertikális és horizontális térformái láthatók.
A tárgyak anyagát látva, azok félreérthetetlen humoros és kritikus élét félretéve óhatatlanul is az foglalkoztatja a látogatót, hogy milyen perc-művészet kellékei, milyen perc-mondanivalók hordozói azok a művek, melyek legfeljebb egy lakótelepi kockalakónak lehetnek művészeti tárgyak, de a családi ház lakója azok anyagszerűségében sokszor a lecsiszolt sublótra, rosszabb esetben esetleg másra is asszociál. Vajon nem a művész megosztani vágyott bizonytalansága hatol át az anyag értéktelen matériáján, múlandó és esetleges minőségén? Létezik-e még az alkotóban az a - legalábbis kifelé megnyilvánuló - biztosnak látszó tudat, hogy érték az értéket vonzza és megkívánja?


Kompozíciós ujjgyakorlatok, elsősorban stílusfigyelő tanulmányok elsősorban ezek az egyébként jól megkomponált formák, melyek - reméljük - egyszer lehetőséget kapnak a maradandó érték-képviseletre.

A kapuszín másik oldalán Széles Judit textilművész kiállítását tekintheti meg az tavasz-elői látogató. A "több lábon álló" textilművész patchwork (foltvarrásos) munkái kompozícióban és hangulatban egyaránt egy jól körvonalazható népi világ ihletésében születtek, de a művésznő munkáiban felfedezhető a kikacsintás a történeti visszatekintés vagy a textiles montázs irányában. Tiszta és jól értelmezhető, erősen értékcentrikus művészet Széles Judité, és ha már annyiszor nem tettük volna meg, szívesen újra elzengenénk a magyar textilművészet dicséretét.

Érezhetően a hideg környezet és téli utószezon "bemelegítő" tárlatai azok, melyeket a Körmendi Galéria most elénk tár. Talán a látogató kis szürke agysejtjeit - mint Poirot-éit - megmozgatják a látottak, ráhangolják arra az értékképviseletre, mely nemcsak az alkotók, kiállítók, galériatulajdonosok, de a legegyszerűbb tárlatlátogatónál is megkívántatnak, minden "holtszezon", minden téli szünet ellenére.
- DI -



2006. március 23., csütörtök 18:24


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület