CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 20., szombat, Tivadar napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Tipológiai egyszeregy

Jn 3,14-21 Ahogyan Mózes fölemelte a kígyót a pusztában, úgy kell majd az Emberfiának is fölemeltetnie, hogy mindannak, aki hisz, örök élete legyen őbenne. "Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy mindaz, aki őbenne hisz, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Mert nem azért küldte Isten a Fiút a világba, hogy elítélje a világot, hanem hogy üdvözüljön általa a világ. Aki hisz benne, az nem esik ítélet alá, de aki nem hisz, az már ítélet alá esett, mert nem hitt az Isten egyszülött Fia nevében. Az ítélet pedig ez: a világosság a világba jött, de az emberek jobban szerették a sötétséget, mint a világosságot, mivel cselekedeteik gonoszak voltak. Mert mindaz, aki gonoszat tesz, gyűlöli a világosságot, és nem megy a világosságra, hogy el ne marasztalják a cselekedeteit; de aki az igazságot cselekszi, a világosságra megy, hogy nyilvánosságra jussanak tettei, mert Istenben cselekedte azokat."

Jézus tipológikus magyarázatának a tartalma, mellyel az ószövetségi példa nyomán saját keresztrefeszítését mindenki elé nyújtja képletesen és a valóságban több, mint egyszerű formai hasonlóság.
Megdöbbentő, ahogy Isten megengedett, halálosan komoly "játékának" részesévé teszi a mai embert. Pontosan úgy, mint ahogyan Mózes tette ugyanezt a zsidókkal, akik korán felismerték a felszegezett rézkígyó tartalmát és ezt a Misnában magyarázták is. Történetileg nagyon fontos, hogy míg az egyik, az ószövetségi jelképet éppen azért, hogy bálványkultusz tárgya ne lehessen, Hizkija király megsemmisíttette, a kereszt, hangsúlyozva annak eredetét és valódiságát máig felemeltetett.
Amikor valahol keresztet látunk, kereszt függ a falon, annak jelenléte sokak számára irritáló, mert mindig tartalmazza a típusazonosságra való felhívást Jézus szájából. A kereszt örökös feladat az észlelő ember számára; állandó meghívás annak kifejezésére, hogy hisz-e. Bármit tesz is, a belső-külső tett vagy tétlenség kikerülhetetlen felelet, melynek következménye van.
Amennyiben nem "bírna" ezzel a funkcióval, valószínűleg nem piszkálná senki szemét, mint ahogyan a művészeti alkotások általában nem váltanak ki tiltakozást. Amennyire "unalmas" és felszínesen érthetetlen az indulat, amit a jelképrendszer kivált, amennyire támadásra ingerli az észlelőinek egy részét, annyira egyértelmű és magyarázható, amennyiben a pszichológia eszköztárának, módszertanának ezt a Jézus által is használt elemét hívjuk segítségül. A tárgyból induló "isteni kvíz", teszt nem kikapcsolható, mert létünknek azt a részét veszi célba, mellyel minden ember jogosan, alapvetően (fundamentálisan) foglalkozik.
A mai teológia némiképp élét veszi ugyan a tudatosan kontrasztosan kifejezett kettősségnek, vallja azt, hogy az ember nem ítélhet meg senkit csak annak alapján, hogy beszűkített módon vallja-e meg hitét (s egyáltalán), a világosságra vitt cselekedetek azonban mindenki számára nyitva állnak. Valljuk, hogy a kezdeményező mindig a felemelt rézkígyó, aki feleletre és cselekvésre egyaránt késztet, s akinek megmentő hatása nem csökken az idő múltával.
- DI -



2006. március 25., szombat 13:12


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület