CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 26., péntek, Ervin napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

A gyáva Ikarosz

Jn 12,20-33 Azok között, akik fölmentek, hogy imádkozzanak az ünnepen, volt néhány görög is. Ezek odamentek Fülöphöz, aki a galileai Betszaidából volt, és kérték őt: "Uram, látni szeretnénk Jézust!" Fülöp elment és szólt Andrásnak, mire András és Fülöp elmentek, és szóltak Jézusnak. Jézus ezt felelte nekik: "Eljött az óra, hogy az Emberfia megdicsőüljön. Bizony, bizony mondom nektek: ha a földbe hullott gabonaszem meg nem hal, egymaga marad, de ha meghal, sok termést hoz. Aki szereti életét, elveszíti azt, és aki gyűlöli életét ezen a világon, megőrzi azt az örök életre. Aki nekem szolgál, kövessen engem, és ahol én vagyok, ott lesz a szolgám is. Azt, aki szolgál nekem, meg fogja tisztelni az Atya. Most megrendült a lelkem. Mit is mondjak? Atyám, ments meg engem ettől az órától? De hiszen ezért jöttem, ezért az óráért. Atyám, dicsőítsd meg nevedet!" Erre szózat hangzott az égből: "Már megdicsőítettem, és újra meg fogom dicsőíteni." Az ott álló tömeg, amely ezt hallotta, azt mondta, hogy mennydörgés volt. Mások így szóltak: "Angyal beszélt hozzá." Jézus azt felelte: "Nem miattam hangzott el ez a szózat, hanem miattatok. Ítélet van most e világ felett, most fogják kivetni ennek a világnak a fejedelmét. Én pedig, ha majd felmagasztalnak a földről, mindent magamhoz vonzok." Ezt azért mondta, hogy jelezze, milyen halállal fog meghalni.

A címbeli kifejezés a nagyböjt ötödik vasárnapjának evangéliumrészletével két síkon is asszociálható.
Az egyik a tanítás "céltárgya", alanya, aki minden ragasztott tolla és a nagy forróság ellenére is szárnyal, az a Jézus körül élő földműves, aki éves körforgásban éli meg a legközvetlenebbül az élet és halál csodáját, s ezen a legkevésbé sem csodálkozik: természetesnek találja.
A másik megcélzott csoport azokból áll, akik enélkül a természetes tudás nélkül, tudálékosan (elméleti szinten) akarnak szárnyalni, és állandóan visszazuhannak a földre. Nincs meg az a "röghözkötöttségük" a tudás tárgyában, hogy kellő távolságba merjenek emelkedni.
Mindkét asszociált példa paradoxonok sorozata, csakúgy, mint a természet, s mint amilyen maga Jézus elhangzott tanítása is. Maga a válasz is emberi nyelven nagyon közvetve és nagyon az elmondottak végén található a részlet elején elhangzott kérésre: Jézus vonzza az embereket, s ez természetes, valamilyen módon ez a feladata a földi életében, s ez marad a feladata a halála és feltámadása után is. Itt kapcsolódik a 4. vasárnapi evangéliumhoz a történet. A felemeltnek, a felmagasztaltnak feladata van. Tekintetet és embert kell vonzania. Nem felesleges játék a szavakkal, ha azt mondjuk, hogy Jézus ma is vonz, de sokak számára nem vonzó. A vonzódás egyik szála kétségtelen a gyermeki szintű vonzódás az ismeretlenhez, a megtapasztalás vágyával. Ugyanez az összetevő csábít sokakat olyan vallási tapasztalatszerzésre, melyet még értelmezni nem tudnak. Csábít a halálba, melynek élet-értelmét még nem ismerik.
Talán szó szerint beleilleszthető a tévedés a szövegbe, csak az egészbe, az evangélium és Jézus életének szellemiségébe nem illik bele.
Már ott is vagyunk az evangélium jó hír voltának alapvető problémájánál, az értelmezésnél, melynek kinyilatkoztatás alapját még a szenteknek, a Tábor-hegyi élményt átélőknek is meg kellett szenvedniök talán éppen az Egyházzal szemben. Ugyanakkor az értelmezés részei tanulhatók csak meg a biblikus tanulmányokból, és semmiféle tanulmány nem ad biztosítékot arra, hogy éppen gnosztikus módon lesz tévedhetetlenül magyarázó a tudományunk.
Jézus persze nem véletlenül beszélt az életről Benne, a szolgálatról, az önfeláldozásról és a sok módozatról, melyek által az Ő életében részesülhetünk. A tudás itt válik ugyanis olyan dinamikus életté, mely túllép az emberi hősiességen, a halált megvető bátorságon és a primitív halálvágyon. Ezek nem jézusi kategóriák, s hogy mennyire szükségünk van arra az életre, amit Általa kapunk, annak igazi megmondhatói éppen azok, akik azon az úton indultak el. Akiket Jézus vonzott magához.
- DI -



2006. március 31., péntek 14:21


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület