Welisch Tehel Judit kiállítása
Május 27-én délelőtt nyitotta meg Csák Máté építész a soproni Hajnóczy házban a Tőkeiné Efry Margit rendezte "Kövek és emlékek" című kiállítást.
A szépen rendezett és következetesen dokumentált tárlat látogatójának nem okoz gondot eligazodni a több évtizedet átfogó művészetben, melynek létrehozója a Magyarországon és külföldön egyaránt széleskörű képzésben részesült alkotó.
Már az ismertető felhívja a látogató figyelmét Edvard Munch-re és a Cobra csoportra (belga szimbolisták, Corneille vezetésével), akiknek expresszionizmusa meghatározónak bizonyult Welisch Tehel Judit életében.
A címben már jól dokumentált tartalmi leírást legfeljebb pontosíthatjuk. Amikor a nosztalgikus, szomorú, csaknem depresszív környezetben ábrázolt szobrok és töredékek, főleg kariatidák mellett az organikus formájú, de éppen az ábrázolásmód és színek miatt nyomasztó (anorganikus) tartalmú felszíni formákat ábrázoló képekre és a kövek, kőzetek ábrázolására is katalogizálhatjuk és csoportosíthatjuk a művésznő képeit.
A sötét képek és az ihletőik megfogalmazta ars poetica szerinti sötét álmok a dokumentalista pontosságon, a játékos(?) kollázstechnikán túl tartalmukban ragadják meg a képek nézőjét: számára elképzelhetetlen, hogy a természet (mondjuk a Káli medence) gyönyörűséges formái ennyi szomorúságot, ennyi bánatot, ennyi sötétséget árasztanának.
Talán nem járunk messze a valóságtól, amikor legalább ennyi joggal citáljuk a források közé Yves Tanguy, Andre Masson szürrealizmusát és Gustav Moreau szimbolizmusát, melyekből ezek a csak eklektikusnak titulálható alkotások erednek. A szerves formák ugyanakkor túlburjánzó voltukban a szecessziót is megidézik, dekadens jellegük tagadhatatlan.
- DI -
2006. május 28., vasárnap 18:14
|