Évzáró a
zeneiskolában
A Soproni Horváth József Alapfokú Művészeti Iskola
koncerttel búcsúztatta idei tanévét a Liszt Ferenc Konferencia és
Kulturális
Központban.
- Eredményes volt, szép volt, zsúfolt volt –
jellemezte
röviden a zeneiskola idei tanévét Horváth Rudolf igazgató, aki
hozzátette: a
több éve rendezett eseményeket sikerült sok újdonsággal kibővíteniük,
ez nem
kevés szervezéssel és munkával járt.
Az évek óta megtartott sikeres rendezvények között említette
a Zene Világnapja, az adventi koncert, a zenekari kíséretes hangverseny
idei
eseményeit, a kibővített Magyar zeneszerzők Hete, a másodízben
megrendezett
Kamarazenefesztivált.
-
- Nagyon jó ötletek, nagyszerű,
színvonalas koncertek,
fergeteges reklám, gyalázatos érdeklődés – szólt a rövid értékelés.
A zeneiskola idén vendégül látta a kempteni ének-
és
zeneiskola küldöttségét, hatalmas sikert aratott a Zenevár
hangszerbemutató
sorozat. Több zeneiskolás diák ért el sikereket országos versenyeken.
Közülük
is kiemelkedik az országos gitárversenyen II. helyezést elért Dibuz
László
(tanára Kovács Krisztina), az Országos Bartók Béla Zongoraverseny
döntősei
Bábinszky Gergely és Török Adél (tanáruk Ferenczi Éva), az Ifjú
Muzsikusok
Fesztiválján nívódíjat szerző Sarnyai Dalma (tanár: Fodor Gábor), és a
szintén
nívódíjas Szabó Lilla, aki a Systrum Regionális Versenyen is nívódíjat
kapott
(tanára: Horváth Jolán). Az Országos Énekverseny különdíját kapta meg
Horváth
Enikő Sára (tanára: Baloghné Móricz Andrea). A Hungaroton által
szervezett és a
soproni zeneiskolában rendezett versenyen az iskola csapata döntős
lett, és
kitűnő produkciók születtek a hagyományos Bach-versenyen, és a
Kamarafesztiválon, elismerő visszhangot váltott ki a fordított zenei
világnap
is.
A művészeti intézmény anyagi gondokkal küzd
- Hangszerállományunk, hangszerellátottságunk siralmas.
Öregek, már nem igazán karbantarthatók zongoráink, fúvós hangszereink
lestrapáltak. Szerencsések azok a gyerekek, akiknek hangszerválasztási
igényük
egybeesik a hangszer beszerzésének viszonylag elérhető összegével,
magyarán,
amit még a szülők meg tudnak venni. Forrásainkhoz mérten pályázatokon,
alapítványi pénzen próbálunk javítani helyzetünkön. Ugyan iskolánk
épülete új,
de azért láthatóan itt-ott ráférne némi javítás. A parkolási gond nem
megoldott.
A magyar alapfokú művészetoktatás
állami finanszírozásának
állandóan változó megítélése nem ad okot egy stabil anyagi és hangulati
érzésre
a zenét oktatók-művelők táborában. Ez egy szóval kifejezve:
létbizonytalanság –
mondta el az igazgató a jelenlegi anyagi helyzetről.
Mélyponton hazai ének- zeneoktatás
A hazai ének- zeneoktatás a mélypontjára jutott, akár az
általános-, akár a középiskolai beépített énekóraszámot nézzük – vélte
Horváth
Rudolf, aki rámutatott arra is, hogy a soproni zeneiskola helyzete
speciális a
magyar alapfokú oktatáson belül, és alapállásában is egyeddülálló
abban, hogy
nem kötelező a zeneiskolai oktatásban való részvétel.
Egyébként szinte minden általános iskola
,,művészeti” már,
ezzel a művészeti oktatás ,,ügye”
elveszítheti komolyságát, a gyerek egy helyszínen ,,letud” mindent, és
az
intézmény léte nem a létszámon múlik. Ugyanakkor nem biztos, hogy a
kétfajta
intézmény zajló hangszeres óra egyenértékű lenne – vélte az igazgató.
A zeneoktatás az elmúlt ötven év alatt eljutott
arra a
szintre, hogy szakos művésztanárok oktatnak, ahhoz képest, hogy a 60-as
években
egy-egy tanár 4-5 féle hangszert is oktatott, sőt az iskola életében
előfordult, hogy egy szakot maga a hivatalsegéd vitt.
Ma magas szintű
oktatás folyik a soproni zeneiskolában is, a
növendékek, tanárok és szülők azon reménye mellett, hogy eljön az az
idő,
amikor a művészeti oktatás a finanszírozás tekintetében is a maga
rangjára
kerül. Addig marad erőt adónak a muzsikáló, éneklő gyerekek őszinte,
határtalan
öröme, amely megerősíti a zenepedagógusok szakmába vetett hitét.
T.É.
2006. jĂşnius 14., szerda 22:40