Közlekedés Sopron Vármegyében
Megjelent a Göncz József-Bognár Béla szerzőpáros nevével fémjelzett sorozat kilencedik köteteként a Sopron Vármegye közlekedésének történetét bemutató kötet.
A "rövid", mintegy századnyi időt felölelő munka átfogó jelleggel mutatja be a modern élet egyik alapját jelentő közlekedés fejlődését, annak függését a társadalmi-politkai-kulturális viszonyoktól. Változékony hangsúlyok jelemzik ennek az időszaknak az eszközhasználatát, s ennek hű krónikásai a szerzők, akik munkájuk aktualitásával éppen úgy tisztában vannak, mint annak kortörténeti jelentőségével.
Mi jellemezhetné jobban ezt, mint az, hogy a munka bemutatására a GYSEV szerelvényén került sor. A vármegye, melynek központja egyben a tizenkilencedik század nemzetközi vasútközlekedésnek egyik központjává is vált, politikai hangsúlyeltolódás következtében ezt a szerepét hosszú időre elvesztette. Különös hangsúlyt kap a bemutatás mozzanata akkor, amikor a GYSEV éppen a napokban vesz át üzemeltetésre a MÁV-tól újabb vonalakat, hogy azokat gazdaságosan működtesse.
De nemcsak a vasút történetét követi híven a munka, hanem a közúti, vizi, sőt a légi közlekedés helyi úttörőinek segítségével nyújt teljességre törekvően, de népszerű, olvasmányos és képes dokumentumokkal bőven illusztrált formában képet a korabeli közlekedés teljes vertikumáról.
Közlekedni pedig szükséges. Különösen aktuális ez a (kicsit megváltoztatott) mondás 2006 karácsonyán, éppen Sopronban, amikor a város egy rosszul időzített átalakítás-sorozat közepén hosszú történetében először láthat a város közlekedését teljesen meghiúsító dugókat. Ha valakinek mégis sikerül eljutnia a boltok egyikébe, melyek a fenti munkát polcaikon tartják, úgy feltétlenül lapozzon bele: nem kétséges, hogy nemes ajándék ez a könyv akár az emlékezőnek, akár a múlt ismeretére törekvőnek.
- DI -
2006. december 16., szombat 17:10
|