CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 29., hĂ©tfĹ‘, Péter, Albert, Albertina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Válasz a hívásra, provokáció

Lk 1,1-4 Mivel már sokan megkísérelték rendben elbeszélni a köztünk végbement eseményeket, amint előadták azt nekünk azok, akik kezdet óta szemtanúi és szolgái voltak az igének, jónak láttam én is, miután mindennek elejétől fogva gondosan a végére jártam, neked, kegyelmes Teofil, sorrendben leírni, hogy jól megismerd azon dolgoknak bizonyosságát, amelyekre téged oktattak. 4,14-21 Jézus pedig a Lélek erejével visszatért Galileába, és a híre elterjedt az egész környéken. Tanított a zsinagógáikban, és mindenki dicsőítette. Azután elment Názáretbe, ahol felnövekedett. Szokása szerint bement szombaton a zsinagógába, és fölállt olvasni. Odaadták neki Izajás próféta könyvét. Amikor felnyitotta a könyvet, arra a helyre talált, ahol ez van írva: ,,Az Úr Lelke van rajtam; azért kent föl engem, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek, elküldött, hogy szabadulást hirdessek a foglyoknak és látást a vakoknak, hogy szabadon bocsássam a megtörteket, és hirdessem az Úr kedves esztendejét'' [Iz 61,1-2; 29,18; 58,6]. Aztán összehajtotta a könyvet, visszaadta a szolgának, és leült. A zsinagógában minden szem rászegeződött. Ő pedig elkezdett hozzájuk beszélni: ,,Ma teljesedett be ez az Írás a ti fületek hallatára.''

A provokáció nem jóízű kifejezés. Már akkor is voltak kellemetlen mellékzöngéi, amikor képzelt lovagok párbajoztak, s okoztak általa múló vagy maradandó kellemetlenségeket egymásnak, környezetüknek. Amióta azonban az exhibicionizmus szégyentelenségével vájkálunk társadalmi és családi történetiségünkben, s ezzel egyidejűleg provokálva fedezzük fel a másokban mesterségesen keltett ellenállás módozatait, s ezt egyesek már a dicsekvés nyíltságával, mondhatni, szemérmetlenségével gyakorolják, azóta végképp elment a kedvem mégcsak az említésétől is.
Pedig a provokáció alatt nem mindig és nem csak negatív élményszerző tevékenységet értettek, hanem volt idő, amikor legalább a jóra való serkentés között szereplő módszerek is néha ezt a nevet kapták. Sőt válaszként is értelmezték, mégpedig válaszként a meghívásra a szó etimológiájának megfelelően.
Képzeljük csak el azt a hatalmas, ambivalens érzést, amit Jézus szavai váltottak ki zsidó hallgatóságában! Egy jó hír, egy eu angelion, aminek nem illik örülni! Hányszor tapasztaljuk ma is ezt a fajta irigységet, amit mások jó híre vált ki, mikor az a környezetben csupán némi fintort eredményez.
Jézus ma is provokál. Amikor a harmadik évközi vasárnapon mindenütt ezt az evangéliumi részt olvassák, akkor erre nem lehet nem válaszolni, pontosabban, a nem adott válasz is felelet.
Könnyebb ma nekünk, mint a kor zsinagógába szorult emberének? Nem hiszem. A teljesebb élet, életmű ismeretével szemben áll ugyanis mindaz, amit kételkedők, ellenállók, rossz-és jóindulatú keresők nyilvánosan, hozzáférhetően, s amit a kísértő bennünk nem hallhatóan, kérdést feltettek.
Nem "spórolják meg" az egyéni keresés és döntés felelősségét magunkban sem a környezetünk, sem a körülményeink igazán. Amikor Jézus állítását halljuk, akkor arra válaszolni kell. Nincs sok alternatíva. A provokáció, a hívás ránk "kihegyezett", mindegykőnknek a saját nyelvén szól.
A válasz pedig prófétai elemeket hordoz, magába foglalja a hitnek mindazon elemeit, amit éppen a zsidókhoz írt levél is tartalmaz: a bizalmat és a meggyőződést, hogy nem hiába hittünk, hogy az út után beszámolás és értékelés következik. (Ugyanerre az "eredményre" jutott Szent Pál is, amikor fogódzót keresett maga és a többiek számára.) Ahogyan azt az egyetlen visszatért, a zsinagógai kinyilatkoztató Jézus, elmondotta nekünk.
- DI -



2007. január 21., vasárnap 09:33


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület