,,Ami a
világban van, az mind fotópapírra vihető" -
A
Soproni Fotóklub az
Erdélyi Házban
A tavaly fennállása
100. évfordulóját ünneplő Soproni Fotóklub alkotóinak nyílt tárlata a
soproni
Erdélyi Házban.
A tárlat egyik
különlegessége, hogy kizárólag eddig még sehol be nem mutatott
alkotásokat lát az
érdeklődő. Műfaji,
megfogalmazásbeli változatosság, ugyanakkor nagyon magas művészi
színvonal
jellemzi a kiállítás egészét. A Fövényverem 15. szám alatti
kiállítóteremben nyílt tárlat március 9-ig látogatható, munkanapokon
10-15 óra között.
A megnyitón Soproni Fotóklubot
Dr. Nagy Attila fotóművész, az egyesület titkára mutatta be, a
kiállítást Firtl
Mátyás, Sopron országgyűlési képviselője nyitotta meg.
Firtl Mátyás országgyűlési
képviselő és Nagy Attila a Fotóklub titkára
Ami a világban van, az mind fotópapírra
vihető
Egy műkritikus megfogalmazása szerint:
Ami nincs (fotó)papíron,
az a világban sem létezik.
Ez merész kijelentés, de kétségtelen, hogy a
fotográfia rangjának
szól. Ezt a megállapítást, a mostani kiállítás láttán én inkább úgy
fordítanám
meg: Ami a világban van, az mind fotópapírra vihető.
Feltéve, – tegyük hozzá – ha vannak olyanok, akik
ezt
megtegyék.
A Soproni Fotóklub immár 101 éve
ezt teszi.
Mi, akik itt vagyunk valószínűleg
mindannyian készítettünk
már fotót. Természetes, hogy nagy értéknek tartjuk azokat a képeket,
amelyek
személyes emlékeinket örökítik meg. Mi, akik mindannyian tudunk
fotózni,
ugyanakkor nagyon is érezzük, hogy a fotóművészet maga, sokkal több,
mint adott
pillanatban egy adott látvány megörökítése.
És ez igaz is. Mert a fotó –
eredeti szándéka szerint – dokumentálja
a helyet és a pillanatot, az egyszerit, a megismételhetetlent.
Ugyanakkor a
művészfotóban benne van az az egyedi, saját látásmód, ahogyan a művész
maga
érzékeli a világot, és az is, ahogyan láttatni akarja. A művészfotó
ezért az
egyszerin és a megismételhetetlen túl, a mindenkorit és a mindenhol
fellelhetőt
is megmutatja.
Azaz, az egész világot magát,
mert: Ami a világban van, az
mind fotópapírra vihető
A fotógráfus különleges kiváltsága, hogy először
meglátja,
majd megláttatja a szépet, az érdekeset, a különlegest. És, ami még
több: a
látványt üzenethordozóvá teszi. Ebben pedig mi, a szemlélők leszünk a
kiváltságosak, mert így művészi élménnyel gazdagodunk.
A mi, személyes, otthoni fiókban
őrzött fotóink (esetleg a
számítógépen tároltak) szintén üzennek: ilyen voltam, itt voltam, ezt
tettem,
erre szeretnék emlékezni.
A művész fotói ennél másképp
többek. Dokumentálnak vagy
ábrázolnak, kompozícióba sűrítenek tárgyakat, megmutatnak személyeket,
bemutatnak
tereket, de másként üzennek. Azt üzenik: ilyen a világ, benne
mindannyian együtt
és külön-külön egyszerre ilyenek vagyunk. Azt üzenik: ezt szeretnénk
elérni, és
ilyen módon – egyenként és közösen. Azt is üzenik: ilyennek szeretnénk
látni,
ilyenné szeretnénk formálni a világot. A művészfotók egyszerre
elemeznek és összegeznek,
egyszerre sűrítenek, egyszerre tágítják a nézőteret, vagy éppen
összpontosítják
egyetlen mikroszkopikus pontra.
Ha végignézzük a Soproni Fotóklub kiállítóinak
képeit, akkor
tudatosul bennünk: a művészfotókban szándék, akarat, erő, hangulat van,
erők
szövik át a papír síkját. Ehhez a tudatossághoz, pedig érzelem is
társul.
Az fény, az árnyék, a formák, a foltok, a vonalak,
a színek,
és ezek összhatása tulajdonképpen a háromdimenziós világunkat képezik
le a
fotópapír síkjára.
De végső soron a fotó a fény által él. Ez
többszörösen is
igaz. Gondoljunk csak a fotográfia elkészítésének technikájára. Vagy a
fénykép
elnevezésre. A fény, természeténél fogva ezért külön is lényeges
alkotóeleme a
képeknek. A fény – amely egyben energia – kétségtelen, hogy erővel
tölti meg a
teret. Érdekes élmény lehet az alkotásokon külön is keresni a fényt.
Ami a világban van, az mind fotópapírra vihető.
Másként,
mint egy festményben, vagy másként, mint egy szoborban, másként, mint
egy
filmen.
Minden egyes itteni kiállított kép egy külön
univerzum,
külön világ, amely mégis a nagy egésznek része. Ez a látszólagos
ellentmondás is
hozzátesz ahhoz, hogy üzenethordozóvá válhatnak a fotók.
Mit üzennek ezek a képek?
Mindazt, amiről maga a világ szól.
Mindarról üzennek, amiről a világban a mi, magunk élete szól.
Ami a világban van, az mind fotópapírra vihető.
Fotópapírra vihető az öröm, a bánat, a vágyakozás,
a tervek,
a sérelmek, a remények, a magány, a szeretet, a kíváncsiság, a
megszokás, a
beletörődés, a dac, a tenniakarás, az akarat, az életöröm.
Csupa elvont fogalom, amelyeket mégis mind-mind
kép
alakjában, képi nyelven megfogalmazva itt látunk.
Hogy mi különbözteti meg a
művészfotókat a mi személyes
emlékeinket megőrző, családi fotóktól?
Talán ez az átlényegülés. Hogy az ábrázolt táj,
utcarészlet,
életkép, csendélet, kompozíció áttételekkel társít gondolatokat a
látványhoz.
A művész pedig az, aki rendelkezik az átlényegítés
képességével. Ez megnyilvánul abban ahogyan kiválasztja a pillanatot, a
helyet,
a fényeket és árnyakat, és aztán, ahogy tovább ,,belenyúl” a
fotográfiába,
ahogy kivág, komponál, egészen a legmodernebb mai digitális technikákig.
Művészetszerető ember vagyok, de
művészileg elemezni a
képeket nem tisztem. Azt viszont látom, hogy minden egyes itt látható
alkotás,
és együtt a tárlat egésze hordozza magában mindezeket a felsorolt
jegyeket,
amelyek minket, látogatókat, szemlélődőket megszólítanak, reagálásra,
vagy akár
a látottak továbbgondolására késztetnek. És teszik ezt – a műfaji
gazdagság, és
különböző megfogalmazások ellenére is –
egységesen, azaz összhangban.
Mert üzenet értéke van annak is, hogy a Klub elődje 1902-ben
éppen a Képzőművészeti Kör csoportjaként alakult meg, hogy aztán
1906-ban
önállóvá váljon. Üzenetértéke van annak, hogy az alkotás hogyan formál
közösséget, vagy éppen, hogy a közösség ereje, hogyan segíti az egyént
az
alkotásban.
Az évszázados múlttal rendelkező Soproni Fotóklub
értékeihez,
nagy személyiségeihez, rangjához méltó módon, munkával,
elkötelezettséggel, a fotózás
iránti alázattal bizonyítja be minden egyes alkotásával itt és most,
hogy: Ami
a világban van, az mind fotópapírra vihető.
Ehhez gratulálok, és a kiállítást megnyitom!
(Firtl Mátyás
országgyűlési képviselő beszéde a soproni Erdélyi Házban, 2007. február
11-én,
a Soproni Fotóklub kiállításának megnyitóján.)
cyberpress.hu
Fotó: Tóth Zsombor
2007. február 17., szombat 10:04