KultúrVáros |
Az
esti Bécs, - másként
Különleges
élménynek voltunk tanúi a Mediterrano Étterem Toscana termében, ahol
Kovács
Péter fotográfus mutatkozott be a soproni közönségnek.Az esti
Bécs, - másként című tárlatot Dr. S. Kárpáti György
nyitotta meg.
Kovács
Péter fotókiállítása elé
Le Corbusier a XX. század
legnagyobb építésze mondta egyszer: „ az építészet a fényben
összegyűjtött
tömegek mesteri, korrekt és fenséges játéka”
A fotográfia a tárgyak képének
érzékeny felületen (lemez, film, papír, vagy elektronikus adathordozó)
fény
hatása alatti rögzítése.
1838 ban Daguerre feltalálta a
Dagerro-típiát. Azóta talán máshoz alig
hasonlítható fejlődés következett a fotográfia területén. A kezdetben
hosszú
órákat kitevő expozíció volt szükséges a kép fémlemezen való
rögzítéséhez. Az
üveglemezre felhordott fotoemulzió, a celluloid film gyorsan
kezelhetővé tette
ugyan a nyersanyagot, de szembetűnő ára volt a film érzékenység
növelésének.
Kevésbé váltak láthatóvá az apró részletek, túl nagy lett a különbség a
fény
és az árnyék között.
![](showbinary.php/6956032sopron.jpg)
A
színesfilm megjelenésével ez a probléma tovább fokozódott, és tetőzött
a digitális technika megjelenésével. Egy homogénen megvilágított
felületnél ez
a probléma uralható, de ha esti fénynél szeretnénk egy épületet
lefotografálni,
áthidalhatatlanná válik a probléma. Átlagos expozíciónál a
megvilágított
felületek túlexponálódnak, a sötétebb részek elvesznek a feketében, és
az
automata fénymérés sem képes csodákra. Rakhatjuk a fényképezőgépünket
állványra, variálhatjuk a megvilágítási időt, a blendét, olykor vakuval
is
deríthetünk, de az eredmény az esetek legnagyobb részében csapnivaló
lesz.
Ha itt körülnézünk, látunk
azonban valamit, amit a hétköznapi szemlélő így soha nem láthat meg. Az
esti
kivilágított Bécsi középületek mellett -ha magunk ott sétálunk- autók,
fiákerek, villamosok, emberek látszanak, na és az ő hulladékaik, az
eldobott
cigarettás- dobozok, üres üdítősflakonok, és a reklámszatyrok színes
kavalkádja.
Itt
azonban egy varázslatnak
vagyunk tanúi. Az elmúlt századok építészeti alkotásait látjuk ismét Le
Corbusier-hez visszakanyarodva tanúi vagyunk a „ fényben összegyűjtött
tömegek
mesteri, korrekt és fenséges játékának” -aranymetszésben.
Persze ez már nem Le Corbusier,
ez Kovács Péter Csapodról- Sopronból- vagy talán inkább Bécsből. Aki
miután
szűkebb régiónkban teleszívta magát a művészetek szeretetével,
mérnökhallgatóként rácsodál- kozott a bécsi középületek mérnöki
tökéletességgel
megvalósított emberléptékű arányokkal kivitelezett, nem kis
büszkeséggel mondva
fertőrákosí vagy margitbányai kőből épített csodákra.
Levetkőztette,
lemeztelenítette, szürreális világként
mutatja meg nekünk azt, amit ha
bárhogy szeretnénk magunk meglátni, nem tehetjük meg, mert ehhez
szükséges
Kovács Péter világa, a maga által megteremtett kikristályosított világ.
De
hát mindezt hogyan? A
digitális adathordozók nem képesek erre- önmaguktól!
Emlékszünk
még? Daguerre- Dagerrotípia- órákig tartó expozízió.
Kovács Peti a bécsi Műszaki
egyetem hallgatója kitalálta. Ez a technika létezik ugyan, de eddíg
talán másra
használták. Péter állványra rakja
fényképezőgépét. Hosszúakat exponál. Perceket is akár.
Sorozatfelvételeket
készít. Egyet a csúcsfényekre- a kép többi része fekete lesz. Egyet a
jól
megvilágított részekre, újabbat a sötét felületekre, ja és az égboltot
sem
hagyja ki. A hosszú expozíciók miatt a mozgó tárgyak, emberek eltűnnek
a
képekről. A fotókat otthon a számítógépre tölti, és hosszú órák,
átvirrasztott
éjszakák után egy képpé olvassza össze a sorozatokat, aprólékos
munkával,
hihetetlen türelemmel.
És
íme az eredmény! De hát mi is ez tulajdonképpen? Ismerve az aprólékos,
de magasztos, magas, művészi ihletettséggel végzett folyamat hátterét ,
a
digitális hímzés, vagy kézimunka, -de talán leginkább illik rá- a
digitális
festészet jutott eszembe, melynek eredményét, ezeket a magas esztétikai
értéket
képviselő fotográfiákat itt láthatjuk a falakon.
Kovács Peti nagyra nőtt!
Így is- úgy is!
Még sokat fogunk hallani róla.
Megtiszteltetésnek veszem, hogy első
fotokiállítását én nyithattam meg!
(Dr. S. Kárpáti György kiállítás-megnyitó
beszéde elhangzott 2007. február
10-én, a soproni Mediterrano étterem Toscana kiállítótermében)
![](showbinary.php/0302kovacspeter01.jpg)
***
Tisztelt Látogató!
Meggyőződésem
hogy az ember küzdelme megadja a katarzist az út
keresésében és küldetésünk megtalálásában.
1975.
április 22-én
születtem a
soproni Erzsébet Kórházban, hogy azután egy szeretet-központú,
háromgenerációs
családban nevelkedjem Csapodon, - értelmiségi szüleim, és egykor
mezőgazdasági
gazdálkodó nagyszüleim körében.
Az általános
iskola
alsó
tagozatát Csapodon jártam. Változást hozott életemben az 1985-ös
esztendő,
amikor szüleim nehéz, de bölcs döntését követően, Keresztszüleimhez
kerültem,
hogy alapfokú tanulmányaimat Sopron talán legerősebb iskolájában, a
Belvárosi
Általános Iskolában (ma Szent Orsolya Általános Iskola és Gimnázium)
folytassam, ahová egy évvel később Ági húgom is követett. Angol és
német nyelvű
különórákra mindketten Friedrich Judit nénihez jártunk, és én a Soproni
Zeneiskolában Demeter László hegedűtanár tanítványa lehettem. Az
„Orsolyában” –
nagy versenyszellemű osztályban, szeretetteljes, de magas mércét állító
tanárok
segítségével tanultam meg a kemény és következetes munkát, Laci
bácsitól 8 éven
át, a zene és a művészetek szeretetét, a türelmet és a kitartást, drága
Judit
nénitől a német és angol nyelvet, s e nyelvekhez tartozó kultúrát.
Minden ember
életét
meghatározó
Almamáter számomra, a soproni Széchenyi István Gimnázium lett. Máig
tartó
szeretettel emlékszem tanáraimra, akik érdeklődésemet a világ
megismerésére
irányították, s osztálytársaimra, akikkel a világ nagy kérdéseire
együtt
kerestük a választ.
Az érettségit
követően, a minden
mást elsöprő műszaki érdeklődésem, a Budapesti Műszaki Egyetem német
nyelvű,
Villamosmérnöki Karára irányított. A budapesti két és fél év műegyetemi
tanulmányok után, felsőfokú ismereteimet, a bécsi Műszaki Egyetem
Villamosmérnöki Kar, Híradástechnikai Szakirányán folytattam. A bécsi
Műegyetem, a korszerű műszaki tudományok újabb és újabb megismerésével
tart
fogva,- jelenleg is tanulok, miközben több éve a tanulás mellett
dolgozom is.
Az első
fényképezőgépet Édesapám
adta a kezembe, aki ifjú korában maga is remek művészi fotókat
készített, - ma
már inkább csak jó családi fényképek jelzik szaktudását. Már
dédnagyapám egyik
testvére szintén nagy szerelmese volt a fényképezőgépnek,- mint ahogy
nevelésemben nagy szerepet játszó Keresztapám is.
Tíz-tizenkét
éve
fotózom, de a fotózás
iránti „szenvedélyem”, igazán az utóbbi néhány évben erősödött meg.
Ehhez,-
vélhetően -hozzájárult a digitális fotótechnika megjelenése, az
internet, mint
e műfaj melegágya, a különféle galériák neten történő megjelenése, s
ezáltal a
fotóművészet
ember-közelibbé válása. Ezen az igazán
jelentős nyilvánossággal bíró honlapomon, kilencven képem található.
Amint e
galériámból kitűnik, sok-sok téma ragadja meg fantáziámat, hogy aztán a
pillanatot, a látott világ képét, a technika segítségével varázsoljam
olyanná,
amely e pillanat önmagam által megfogalmazott képét vetíti ki.
Több száz
felvételemből, e kiállításra,- tanulmányaim
színhelyei,
- az osztrák főváros, Bécs gyönyörű épületei, az általam megformált
keretbe
állított, környezetétől megtisztított építészeti műalkotások kerültek,
a maguk
szépségében, és a bennük megfogalmazott gondolatokkal.
Kérem a
kiállítás
Tisztelt
látogatóit, fogadják szeretettel.
Kovács Péter |
(cyberpress.hu-fotocommunity.de)
2007. március 06., kedd 21:11
|
|
|