,,Storno
fecit”
Id. Storno Ferenc halálának
100. évfordulóján munkásságának a nagyközönség előtt eddig kevésbé
ismert
részét mutatja be a soproni Lábasházban nyílt kiállítás, teljes
életműlistával
együtt.
,,Úgy
határoztam, hogy Pozsonyon át Pestre, majd vissza Bécsbe és
Bajorországba
utazom. De másként kellett történnie. Egy horvát nő, akitől a Pozsony
felé vivő
utat tudakoltam, nem azt mutatta meg, és így Pozsony helyett Sopronba
vezetett
utam, hogy aztán végképp itt is maradjak…” – írja 1868 tavaszán
életrajzi
feljegyzésében idősebb Storno Ferenc.
Mi,
mai utódok az ő életműve, a páratlan gyűjtemény láttán pedig joggal
lehetünk
hálásak a jó sorsnak, hogy Storno Ferencet Sopronba vezette.
Storno
Ferenc személyében a céljaiért küzdő, életét elszántsággal,
céltudatossággal,
hittel élő ember jellemvonásai ötvöződtek, egy olyan tehetséggel
megáldott
emberé, aki tudta, hogy tehetsége mellé mindenképpen szükség van
szorgalomra és
munkára.
Firtl Mátyás és Lövei Pál a megnyitón
Másrészt
Storno Ferencben egy olyan ember életútja áll példának mai utódjai
előtt, aki
életét nem engedte a körülményektől sodortatni, aki nem hivatkozott
körülményekre, hanem tettel és gyakran kemény küzdelemmel győzte le
azokat,
bebizonyítva, hogy céltudatossággal, elszántsággal elérhető a kitűzött
cél. Az
eredmény több mint 100 év távlatából nem csak Storno Ferencet igazolja,
hanem a
közösséget gyarapítja, a közösség javát szolgálja.
(…)
Rómer Flóris 1863-ban
így
köszönti levelében Stornot: ,,Mi mindannyian nagyon örülünk az Ön
munkájának és
igazán gratulálok a Szent Mihály templom restauráltatóinak, hogy egy
Storno
Ferencet találtak. Épp oly nagyon kívánnám azt, hogy Ön egészen a miénk
tudjon
maradni…”
Egy küzdelmes
és hivatástudattal végigélt, egyben a közösség számára is eredményes
életpálya
tanúi lehetünk itt. Míg a művészről magáról művei tanúskodnak, úgy az
emberről
az is, hogy milyen környezetet teremtett maga köré. Milyen tárgyakkal
vette
magát körbe, és mit nyújtott a közönségnek, mit hagyott a közösségre. A
szép, a
nemes szeretete, a szép és a nemes közelsége, látványa formálja az
embert, az
érték pedig formálja a közösséget. Mint ahogyan mindez fordítva is igaz.
A jelenlegi tárlat
nem csak egy
olyan kor üzenete, amelynek dokumentumai, tárgyai elévülhetetlenül
hordoznak
dokumentumértéket és egyben esztétikait is. Id. Storno Ferenc az akkori
Európa
több táját, a Kárpát-medencét is bejárta, azaz sokat látott-tapasztalt,
széles
kapcsolatrendszerrel rendelkezőként úgy gondolta, hogy Sopronba,
választott
hazájába hozza a tudást, a tapasztalatot, itt helyezi el műtárgyait,
gyűjteményét.
Az
évforduló arra is
emlékeztessen minket, itt Győr-Moson-Sopron
megyében, hogy ez az a hely, ahol három múzeum születése is
megelőzte a
legtöbb vidéki múzeum létrejöttét. Erről a Győr-Moson-Sopron Megyei
Önkormányzat,
a fenntartó nevében illik és szükséges is szólni.
A
Győr-Moson-Sopron Megyei
Múzeumi Szervezet három történelmi vármegye már múlt században
létrejött
múzeumi gyűjteményének anyagát és az azóta összegyűjtött műtárgyakat
őrzi,
gondozza és teszi elérhetővé, közkinccsé a közönség számára és a hazai
és
külföldi tudomány javára.
A
19-20. század fordulója előtt
éppen az itt kialakult közösségi-szellemi terek tették lehetővé, hogy a
vidéki
múzeumok sorában Győrben, közel 150 évvel ezelőtt, Sopronban 140 éve és
az
akkori Magyaróváron 125 éve kezdték meg működésüket a múzeumi
gyűjtemények jogelődjei.
Elődeink
szellemisége és
értékítéletének méltatása mellet ennek az összetartozásnak is van
hozzáadnivalója az értékek súlyához. Mind ahogyan minekünk is hozzá
kell adni
az örökséghez jelenkori tudásunkat, tapasztalatainkat. És mint ahogyan
a
korszerű technikáknak is meg kell jelenniük az értékközvetítésben.
Ez
az örökség kötelez is arra,
mint ahogyan Id. Storno Ferenc művészetekhez való hozzáállása és
példája, hogy
a nehézségek ellenére, a körülmények ellenére, vagy éppen ellenében
tegyük a
jelenben a kötelességünket, hogy a múlt mába emelt értékei által
gyarapodhassunk mi magunk és az utánunk jövő nemzedék.
Ehhez idézem id.
Storno Ferencnek
1986-ban, negyvenhét évesen papírra vetett gondolatait, amelynek minden
egyes
szavára érdemes figyelnünk, hogy milyen kérést, kihez és milyen
sorrendben
intéz a tapasztalt ember és művész:
,,Nyugodt
lelkiismerettel
mondhatom, magam alakítom értékeimet, amelyekre figyelek. Csak segítene
engem
Istenem, aki már oly sokszor segített, sok imádságom meghallgatta,
vágyam
teljesítette. Csak abban segítene, hogy fiaimat az emberiség hasznára
és a
maguk boldogulására felnevelhessem. Ehhez adj erőt, Istenem. Amen.”
(Részlet Firtl
Mátyás
országgyűlési képviselő megnyitó-beszédéből)
***
Ki volt Storno Ferenc?
100
éve, 1907. január 29-én hunyt el Id. Storno Ferenc.
Id.
Storno Ferenc tanult szakmája, a kéményseprés mellett, a romantikus
historizmus
szellemében festészettel, épülettervezéssel, és stílszerű
műemlékhelyreállítással
is foglalkozott. 1821-ben Kismartonban született és édesapja
szülővárosában a
bajorországi Landshutban nevelkedett.
Ifjú
korában a müncheni képzőművészeti akadémiára készült, de apja halála
következtében megváltozott családi körülményei miatt vándorló
kéményseprő lett.
Képzőművészeti és építészeti szakismereteit önképzéssel sajátította el.
Soproni
letelepedését követően, az 1850-es évektől kezdve rendkívüli szorgalma
és
fontos baráti kapcsolatainak köszönhetően műkedvelő kéményseprőből a
történelmi
Magyarország területén, a historizmus korának egyik legsokoldalúbb és
egyben
legfoglalkoztatottabb autodidakta művészévé vált.
Az építészet területén kifejtett tevékenységét
három egymástól elkülöníthető részre, a középkori műemlékek
felmérésére, ehhez
kapcsolódva, a restaurátori munkásságára, amit historizmus irányelve
szerint
„stílszerű” műemlék-helyreállításnak is nevezhetünk, valamint a saját
invenció
alapján készített, önálló épületterveire oszthatjuk.
Halálának
100. évfordulóján munkásságának a nagyközönség előtt eddig kevésbé
ismert
részét mutatja be a Lábasházban nyílt kiállítás, teljes életműlistával
együtt.
A
Storno fecit kiállítást Grászli
Bernadett művészettörténész, az Eötvös Lóránd Tudomány Egyetem
Művészettörténeti Intézet Doktori Iskolájának állami ösztöndíjasa és
Kiss
Melinda a Soproni Múzeum művészettörténésze rendezte. A kiállítást a
művész
pályájának szakmai elemzésével dr. Lövei Pál művészettörténész nyitotta
meg,
Firtl Mátyás, a Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat alelnöke a művész
emberi
és művészi nagyságáról, a közösségszolgálatáról szólt.
1863-tól
kezdve Storno nevéhez fűződik a történelmi Magyarország területén
található
középkori műemlékek és falfestmények felmérésére, dokumentálására, Vas
és Zala
vármegyében többek között Veleméren, Tótlakon, Mártonhelyen,
Horvátországban,
Erdélyben.
Strorno Ferenc a
soproni Szent
Mihály plébániatemplom helyreállítását követően a pannonhalmi bencés
apátsági
templom, a szepesváraljai Zápolya-kápolna és a garamszentbenedeki
apátsági templom
stílszerű restaurálásán is dolgozott és az ő tervei alapján épült fel
József
főherceg megbízásából az alcsúti kastély kápolnája.
A magyarországi
templomfestészeti
tevékenységéért, restaurátori munkáiért a tullni Háromkirályok-kápolna
freskóinak, a lőcsei Szt. Jakab templom középkori falképeinek
helyreállításáért
1876-ban Ferenc József-rend lovagi címével tüntették ki, majs e Egy
évvel
később megkapta a pápa által adományozott Szilveszter-rend
lovagkeresztjét. (Storno fecit, Soproni Múzeum – 2007.)
A
kiállítás június 3-ig
látogatható, hétfő kivételével naponta 10-18 óra között a Lábasházban
(Sopron,
Orsolya tér 5.)
B.
Tóth Éva
2007. április 21., szombat 10:09