Kozmutza kiállítás
Május 7-én nyílt meg a Pannónia Med Hotel földszinti folyosóján a Kozmutza Flóra általános iskola tanulóinak munkáiból a kiállítás. A kiállítás megnyitójának szövegét az alábbiakban adjuk közre.
Tisztelt hölgyeim és uraim! Kedves kiállítók!
A tárlatok megnyitó személyét
feltételezhetően minden alkalommal, akár tud róla, akár nem, elfogja a
kísértés, hogy a kelleténél fontosabbnak tüntesse fel magát. Talán azért, mert
neki soha nem volt ilyen szép kiállítása, talán azért, mert fiatal korában
rengeteg dolgot olvasott össze, és ezt éppen most szeretné bizonyítani, az önök
legnagyobb bánatára.
De talán azért is, mert néhány
adat birtokában van.
Tudja, például, hogy a
gyermekrajzokkal való foglalkozás valahol a 19-20 század fordulóján kezdődött, ismeretei
vannak arról, hogy azok a pszichológiai tesztek, melyeknek fontos része a
színekkel való komoly játék, a huszadik század közepére datálhatók. Éppen
pályakezdő fiatal volt, amikor – némi engedménnyel és némi reakciós éllel -
éppen Sopronban tanulhatott Mérei Ferenctől, mondjuk
egy pszichoterápiás hétvégén. Ott élt, ahol pédául 40
éve Turóczi Mária számolt be a gyermekek
színválasztásos vizsgálatáról.
És véletlenül nem szűnt meg
érdeklődése a továbbiakban sem, hogy nagy vonalakban kövesse a gyermekrajzokról
való diagnosztikus és terápiás vélekedés alakulását, melyre az itt kiállító
fiatalok – teljesen természetesen – abszolút nem kíváncsiak.
Szerencsére ők semmi ilyen sanda
gyanúval nem éltek, amikor elkészítették azon alkotásaikat, melyeket itt és
most, Szilágyi dr. és kedves felesége jóvoltából elénk tárnak.
Talán hiába is mondanám, hogy
minden bizonyítékok ellenében, kedves nézősereg, ne a mögöttes élményfoszlányok
tudományos jelentőségét próbálják meg kivájni az ártatlan színkölteményekből.
Hogy mást ne említsek, sok nagy művésznek van világhíre és – íme, talán nem
véletlenül - patográfiája egyben. S ez a tény az
értékelésen és az esztétikai élményen egy csöppet sem változtat, ne is
változtasson, hiszen minden belemagyarázás helyett ez marad meg nekünk, ezzel
kell együtt élnünk, míg a jó-rossz magyarázat – klasszikusokat idézve -
eloszlik, mint a buborék.
Ugyanakkor próbálják meg
kihegyezni a figyelmüket azokra a nem kis különbségekre, melyektől az alkotók
ugyanolyan egyéniségekké válhatnak, mint amilyenre magunk is, korunkban talán
túlzott mértékben is, törekszünk. Külső jellegtelenséget, hallgatagságot,
viselkedési eltérést hazudtolnak meg vagy éppen árnyalt, valamennyire
átlényegült saját hasonlóságot fejeznek ki, amikor az alkotásokon keresztül az
eddigi külső szemlélő számára alig detektálható saját gazdagságukat adják
közre.
Fedezzék fel, kedves szülők,
látogatók és pedagógusok, hogy ezen gyermekek között
még nagyítóval sem nagyon találnak olyan nárcisztikus
vonásokat, mellyel minden önmagát intenzíven magyarázó – akár egy emelettel
feljebb - bizonyíthatóan jócskán rendelkezik.
Élményszerű minden alkotáson az az intenzíven tükröződő jókedv, de legalábbis a realitás
boldogabbik oldalát kifejező helyzetábrázolás, mely jól példázza, hogy van
különbség önmagunk bátor és ártatlan megmutatása és az exhibicionizmus között.
Ha eddig csak azt mondtuk, hogy a
gyermekrajzok diagnosztikusak és terápiás pedagógiai
alkalmak, akkor most kicsit fordítsuk meg a dolgot, és merjük meg kimondani,
hogy a gyermekrajzok tanítanak is bennünket.
Felérnek több népszavazással,
amikor elmondják, hogy mit szeretnének, elmondják, hogy mit rontottunk el, hogy
mit kellene másképpen csinálnunk. Folyamatukban
elmondják azt is, hogy mennyire vagyunk képesek a felvilágosodás valódi
humanizált tartalmának megvalósítására. Arra, hogy érthetővé és élhetővé tegyük
a környezetet.
A nagyobbak, a kézművesség míves
alkotásaival – bármennyire is a fogyasztói társadalmat közelítik, ha némi
segítséggel is – jóval többre figyelmeztetnek. Számomra, aki tanúja vagyok
törekvéseiknek, próbálkozásaiknak és egyben kudarcaiknak, azt erősítik, hogy a
szocializáció nem csak termékfüggő, hanem elsősorban szociális környezet-függő.
Milyen jó lenne a száz tárgy mellé ezer civilt felsorakoztatni, akik mindezt nem
foglalkozási ártalomból és nem divatból, hanem természetes emberi magatartásból
élik.
A gyermekrajzokkal, hátrányos
helyzetű fiatalokkal foglalkozók tudják igazán, hogy ebben az őszinte explorációban nincs olyan különbség közöttünk, mint
amilyenre sokan gondolnak és nagy tévesen még büszkék is.
Itt az ideje, hogy felemelve a
fejeket ezeken a képeken keresztül távolabbra lássunk
saját árnyékunknál!
Miközben mind az alkotóknak, mind
a kiállítás szervezőinek őszintén gratulálok, ezekkel
a gondolatokkal bocsátom szárnyra a tevékeny szeretet lehetőségét, nyitom meg
ezt a kiállítást.