,,A nyugati végeken élők döntése, hogy nem
veszítették el
bizalmukat és hitüket, s hogy ezért győztek a szenvedések és
megpróbáltatások
óráiban: tanulság, amelyet nem csak a város és a vármegye közönsége,
hanem az
egész ország meríthet a soproni népszavazás tettéből.”
Tisztelt
Hölgyeim és Uraim! Kedves Egybegyűltek!
Az idézett sorok a Soproni
és Sopron környéki népszavazás
10. évfordulóján születtek, 1931-ben.
Szerzője ifjabb Krug Lajos, aki az esemény
tanújaként
társszerzője egy olyan korabeli kiadványnak, amelyben gróf Bethlen
István,
Magyarország egykori miniszterelnöke, a szintén kortanú államférfi a
következőképpen fogalmaz: ,,Sopron és környéke hűségének
megnyilatkozása – tíz
évvel ezelőtt – a magyar nemzet újabbkori történelmének egyik
legjelentősebb
fordulata volt.
Ez a vidék csak talpalatnyi visszaszerzett
föld, de szent – polgárainak
férfias tettereje és a legnagyobb hazafiúi erény által.
A lelkek
tántoríthatatlansága azonban többet jelentett abban
az időben, mint más századok fegyverrel vívott csatáiban, bármely
fényes
példája a hazaszeretetnek.
Itt testvéreink elhagyatva a veszély és
üldöztetés
pillanatában helyt állottak önmagukért és helyt állottak egy
szétszaggatott
országért, amelynek teste még ma is a trianoni béke ütötte sebektől
vérzik.”
Az egykori miniszterelnök
értékelése a Sopron és Sopron
környéki nyolc településének döntéséről nemcsak
dokumentumértékénél fogva érdekes és tanulságos.
Egyben rávilágít arra is, hogy a jelentős történelmi
események egyszerre táplálkoznak a múlt értékeiből, és egyszerre
mutatnak a
jövőbe. Így válhatnak ünneppé.
Hiszen az ünnep lényege abban van, hogy a múltból hozott
maradandóra, azaz az értékre alapozva mutat irányt a jövőre nézve.
Ezért
jövőképe, helyes jövőszemlélete csak annak lehet, aki a múlt értékeit
becsülni
tudja, és azt a jelenre, de még inkább a jövőre fogja vonatkoztatni.
A jövőt szolgálta-e, és
miképpen a népszavazás? – tehetjük
fel a kérdést. A kérdést, amely azért fogalmazódik meg, mert mi, az
1921-et
követő kor történelmének ismeretében tudjuk, hogy nehéz, embert- és
nemzetet-próbáló idők következtek még 1921 után.
A kérdés megválaszolása
ifj. Krug Lajos idézetéből mára is
érvényesen cseng ki: ,,A Gondviselés mindig megadta a szorongatott
magyaroknak
a fáklyavivő, vezető egyéniségeket, akik a szellemnek irányt, utat
mutattak,
(…), akik a szertehúzó kis érdekeket szilárd egységgé tudták
kovácsolni, és
történelmi cselekedetté edzeni.”
És tegyük hozzá: a
politikai döntés mögé kellett a kisemberek
kinyilvánított szándéka: azoké, akik az ágfalvi csatákban életüket
áldozták,
aztán mindazoké egyenként is, akik szavazatukkal felelőséggel
nyilatkoztak a
hovatartozásukról.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
A történelem alakulása egyszerre
sorsrendelés és egyszerre a
mindenkori jelenben élők döntésekben és tettekben megnyilvánuló
felelőssége.
A népszavazásban résztvett polgárok
dönthettek
különbözőképpen, és a települések úgyszintén.
De éppen az akkori felelősségérzetet, a
jövőbemutató hitet
mutatta az meg, hogy az egyéni döntések ellenére a közösség mindennél
felettébbvaló érdeke érvényesülhetett.
Az a mának is fontos üzenet, hogy igenis
összetartozunk.
Összetartozunk a bajban és gondban is, a sorscsapás ideje alatt.
Egy közösség vagyunk, közös a sorsunk, és
közösen kell
áldozatot vállalnunk, és csak a közösség szolgálata visz előbbre.
Ez a felelősség kell hogy megnyilvánuljon
mindennapi
tetteinkben, akkor is, amikor az itt álló emlékművön ábrázolt határok
rövidesen
átjárhatóvá válnak.
Igen, a több mint 80 évtizedig lezárt út
átjárhatóvá válik,
de a lehetetlen és igazságtalan helyzet minden ellentmondása és
tragédiája, a trianoni
döntés szörnyű kíméletlensége éppen attól válik ma is egyértelműen
nyilvánvalóvá és utólag sem felmenthetővé, hogy még ma is kísért.
Hogy a jogszabályok és egyezmények által
kinyilvánított
átjárhatóság ellenére a határokon való átkelés nehezítésének kísértete
még ma
is – a maga kifinomult módján – jelen van a nyugati határszéleken.
Pedig az egy tájegységhez, egy vármegyéhez
tartozó közösségeknek,
akiknek kényszerből kellett dönteniük, hogy a saját szűkebb hazájukon
belül
hova szeretnének tartozni az egész régió volt a hazájuk.
Ma a mi felelősségünk és feladatunk, hogy a
természetellenes
módon elválasztott régió egységét újra megteremtsük.
Ehhez kívánom Harka minden lakójának,
mindannyiunknak azt a
hitet és reménységet, amely a népszavazás időszakában, egy emberileg
reménytelennek tűnő helyzetben sem veszett ki a Sopron környéki emberek
lelkéből. Ez a hit és reménység az egész magyar nemzetet szolgálta.
Ennek a hitnek és reménységnek a
mindennapokra
vonatkoztatott, igazságát annyira fontosnak tekintették akkor, hogy azt
törvénybe
is foglalták. Az 1922. évi törvény 29. cikkelyében konkrét és örök
üzenetként az utódoknak hátrahagyták: a magyar haza minden fiában
erősítse meg ,,a boldogabb jövő
bekövetkezésébe és az isteni igazság örök diadalába vetett
reménységet.” – szól
a törvény.
Mert a boldog jövőt az isteni igazság
érvényesülése és a
reménység szolgálja. A mi történelmünknek, eleinknek üzenete ez a mai
ünnepen,
amelyet egyben a karácsonyvárás időszakában egy reményteljes, boldog
adventet
kívánó üzenetként is vigyünk magunkkal.
,,A magyar haza minden
fiában erősítse meg a boldogabb jövő
bekövetkezésébe és az isteni igazság örök diadalába vetett reménységet.”
Köszönöm, hogy meghallgattak, és külön köszönet, tisztelet és
megbecsülés jár Önöknek azért. hogy évről
évre rendíthetetlen hűséggel ünneplik meg a 1921. évi népszavazás
évfordulóját,
a környékbeli települések között egyedülálló kitartással és
elkötelezettséggel itt Harkán. |