Marokkó - Simon Tibor fotográfiái a Várkerület
Galériában
Simon
Tibor 1971. január 5-én Sopronban született. Az általános
iskolát Brennbergbányán, a középiskolai tanulmányait Sopronban végezte.
Első fényképezőgépét
a 90-es évek közepén vásárolta. Aztán 1999-2000 között a Kisalföld
külsős
fotósa. 2005-ben elvégezte a filmgyártás szakalkalmazott iskolát, majd
a Prizma
Fotóstúdióban képeztette magát. 2002-tól a Soproni Fotóművészeti Kör
tagja.
Tibornak
fontos a találkozás a Kör tagjaival. Hetenként
egyszer újabb és újabb ötletek, fotók kerülnek a hosszú asztalra,
kritikák,
negatívak, pozitívak, az egymáshoz való tartozás! Tibor az utóbbi
években sokat
áldoz az utazásra, főleg az arab országokat járja.
Izraelben fél évig
dolgozott. Megfogta a látvány, a
gyerekeket derekán cipelő anya, a több helyen látható szocreál, az
öltözködés,
a kultúra! A sugárút, a MECSET, de sorolhatnám. Átéli a békés,
barátságos, a
világ által oly sokszor negatívnak nevezett országot.
Horváth Endre és Simon Tibor
Engedjék
meg, hogy nagyon röviden Marokkóról szóljak. Sokan
úgy emlegetik, mint a legnyugatibb keleti országot, és nem is járunk
ekkor messze a
valóságtól, hiszen az ország korábbi neve „Maghreb el Aksza" szó
szerint
ezt is jelentette. Erre a földrajzi elhelyezkedésre utal, a sokak által
használt "lemenő nap országa kifejezés is. Marokkó tényleg az afrikai
kontinens
egyik legnyugatibb, és egyben legészakibb országa is. Az országnak
kilenc
repülőtere van, bár mi magyarok általában csak Marrakeshben és
Agadirban
található repülőteret használjuk. Az ország hivatalos nyelve az arab,
de
franciául általában mindenhol beszélnek, és többnyire az angolt is
megértik,
valamint az északi területeken sokan beszélnek spanyolul is.
Az ország
területén mindenfajta kereskedelmi szálláshelyek
megtalálhatóak, az 5 csillagos luxusszállóktól egészen a nomád
körülményeket
biztosító kempingekig. A turistáknak tekintettel kell lenni a helyiek
ruházkodási szokásaira, melyek az elmúlt időkben sokat idomultak az
európai normákhoz.
A
marokkói lakosság általánosságban két csoportra bontható.
Az egyik az arab, mely a lakósság közel 60%-át teszi ki, míg a másik a
berber,
mely kb. 40%-a. Történelme igen sokszínű. Marokkó államvallása az
iszlám. A
marokkóiak 95 százaléka szunnita, a mohamedán vallás ortodox irányzatát
követi.
Kultúra:
Népművészet- az emberi testek ábrázolását az iszlám
tiltja, ezért az iparművészet az egyetlen díszítőművészet. A
népművészet egyik
legjellegzetesebb ága a szőnyegkészítés. Házilag készítik a színes
szőttes
gyapjútakarókat is.
Vendégszeretet: A
marokkóiak általában vendégszeretők. Ha
meghívást kapunk, elfogadhatjuk akkor is, ha nem tudjuk viszonozni. Az
udvariassági
szabályok között a turistának rögtön feltűnik, hogy falun is,
városokban is
mindenki mindenkit köszönt.
Egy széles sugárúton
vaktában elindultunk. Robosztus
épülethez érünk, amelyről nem tudja eldönteni, hogy még épül-e, vagy
már
pusztul le. Egyik homlokzata pazar műalkotás, míg a másik félkésznek
tűnik, a
harmadikon, pedig már a rozsda és az enyészet jelei is megjelennek. Ez
a Királyi
Színház.
Reggeli után belevágtunk az igazi városnézésbe.
Mindenki
számára azonnal szembetűnik a város színe. Igen, itt minden
vörösessárga színben
pompázik, már szinte tradíciónak számít. Marrakesht szokás a dél
gyöngyének is
nevezni. A várost almoravidák alapították 1070-ben. A medinát járva
szinte
lépésként mecsetekbe, minaretekbe, medresszákba botlik.
Simon
Tibor alkotásait nézve különösen a monokróm képeken
érvényesül a fény és árnyék játéka. A színek hiánya jobban
rákényszeríti a
szemlélőt a kép formavilágának befogadására, továbbá előnye, hogy nem
csak a
kép nézőjét, de annak készítőjét is precízebb komponálásra készteti.
Így látom,
Tibor tudatosan rendszert, ritmust vitt képeibe. A különböző tónusok
átmenete
vagy éppen éles elhatárolódását a kontraszton keresztül érzékeljük
kellően.
Képein látszik
érzékenysége; ez abból áll, hogy különféle
látványok nagyon finom részleteit is meglátja! Elkülöníti a zavaró,
nélkülözhető,
jelentéktelen motívumoktól. Az alkotó ember képes különböző műfajokban
megmutatkozni, sőt azok között, azokon kívül valami újat teremteni.
A fotóban
a műfajokat áttekinteni sosem volt egyszerű
feladat. Addig rendben volnánk, ha az örökölt, kölcsönvett kategóriákat
használnánk (festészet, szobrászat). Amikor viszont egy alkotó, jelen
esetben
egy fotós olyat kezd alkotni, ami csak arra a területre,
alkotóterületre
jellemző, akkor bizony már egy jókora fogalmi zűrzavar kellős közepén
találjuk
magunkat. Aki a fényképezés, mint alkotótevékenységet próbálja
leltározni vagy
éppen műfaját elemezni, még akkor is, ha maga is alkotó: Mentegetőznie
kell!
Jelen esetben én is ezt teszem! De ebben az alkotói világban mi lenne,
ha
mindenki ugyanazt a véleményt, ugyanazt az érzést érezné egy alkotás
láttán!
Gondoljunk csak bele!
Simon Tibor bemutatkozó első önálló
kiállításának Marokkó címet adta. Ilyenkor általában kirándulási,
emlékképekre
gondolnak! Jelen esetünkben bizonyára észrevették, felfedezték, hogy
nem
útiképekről van szó!
Tibor magasra emelte,
szinte professzionálisan fogalmazta meg
alkotásait.
Kedves
vendégeink!
Fogadják szeretettel,
hiszen ez a tárlat jó alkalmat ad arra,
hogy bepillantást nyerjünk egy másik kultúra, egy másik ország, egy más
habitus,
és egy más vallás pillanatnyi életébe!
Horváth Endre fotóművész, a Soproni
Fotóművészeti Kör
alapítója és vezetője
(A kiállítást megnyitó beszéd a január
27-ei
megnyitó alkalmával hangzott el a Várkerület Galériában.)
***
A kiállítás megtekinthető
munkanapokon 10 és 16 óra között a
Várkerület Galériában (Sopron, Várkerület 19.)
Fotó: Tóth Zsombor
2008. január 30., szerda 10:38