Műholdas adatok a repülőgép-eltűnés vizsgálatára
Amerikai katonai mesterséges holdak adatait is átvizsgálják, hogy valamit megtudjanak az Air France hétfőn szerencsétlenül járt Rio de Janeiro-Párizs járatának sorsáról.
A tragikus balesetben az Airbus A330 típusú repülőgép fedélzetén levő 228 ember – köztük négy magyar – tűnt el. Sorsukról jelenleg semmi biztosat nem tudnak. A legújabb keddi hírek szerint brazil katonai repülőgépek az Atlanti-óceánban, a partoktól 650 km-re roncsdarabokat véltek felfedezni a vízen. A kutatást a viharos időjárás nehezítette.
Az Air France 447. számú járata június elsején, hétfőn indult Rio de Janeiróból Párizs felé (magyar idő szerint 0:03-kor). Utolsó automatikus rádióüzenetei elektromos problémákat és nyomáscsökkenést jeleztek, magyar idő szerint hétfőn 4:15-kor. Ekkor tehát már négy órája volt úton a gép, heves zivatarzónába kerülve az óceán fölött. A repülőgép a felszállás után 3 és fél órával már kikerült a dél-amerikai radarok hatóköréből, így – az ilyen útvonalakon szokásos módon – csak rádiós úton kaphattak róla helyzetjelentést a légiirányítók.
Már hétfőn közölték, hogy a francia kormány amerikai műholdas segítséget is kért a gép sorsának kiderítéséhez. De melyek azok a műholdak, amelyek esetleg információval szolgálhatnak? Elsősorban az amerikai légierő DSP (Defense Support Program) holdjairól van szó, amelyeknek elsődleges feladata a szárazföldi és tengeri rakétaindítások figyelése és ellenséges támadás esetén a haderő azonnali riasztása. Az Atlanti-óceán térségét két vagy három DSP műhold tartja szemmel geostacionáris (az Egyenlítő felett 36 ezer km-es magasságban húzódó) pályáról. Ezek infravörös tartományban érzékeny távcsöveket és detektorokat használnak, ami lehetővé teszi az intenzív hősugárzás észlelését. Amennyiben az Airbus kigyulladt volna, annak a június 1-jén gyűjtött adatokban nyoma lehet.
Űrvilág.hu
2009. jĂşnius 03., szerda 12:16