Firtl Mátyás országgyűlési képviselő ünnepi beszéde
Tisztelt Ünneplő Közösség!
A
kiválasztottság azt jelenti, hogy valaki képes egyidejűleg helytállni
az olykor, eszközöket sem válogató, napi versengésben és az
időtlenségben egyaránt. Szent István királyunk személyében az isteni
gondviselés ilyen uralkodót adott a magyar nemzetnek:
Kiválasztottat
– és kiválasztottságában szentet. Kiválasztottsága azt jelentette, hogy
a földiek érdekét az égi akarattal össze tudta egyeztetni, ezért volt
kiválasztottságából fakadóan jövőlátó király.
Tudott választani, dönteni és megvalósítani.
E
három képesség birtokában választotta végérvényesen és
visszavonhatatlanul az egyedül helyes utat: a nyugati, latin
kereszténységet.
Kiválasztottként – mai
kifejezéssel: géniuszként, – sikeres volt államférfiúi, politikusi,
honteremtői, országépítői, egyházszervezői tevékenységében, de 1000
éven túl maradandót, ma is érvényeset, csak szentsége által
alkothatott.
Olyannyira, hogy nemzetünk máig megmaradt,
az ő művének köszönhetjük.
Értjük-e és tudjuk-e, ma, hogy István király
,,szentsége” mit jelent?
Mi
magyarok, akiket Szent István öröksége tartott meg, – még akkor is, ha
nincs ennek mindenki tudatában – mi, magyarok, egyáltalán tudjuk-e
értelmezni, merjük-e használni ezt a szót?
A
,,szent” lelki és szellemi fogalomként, de leginkább tettekben azt
jelenti: legalább egy adottságomból a száz százalékot adom Istennek ÉS
embertársaimnak.
Szent István ezt megvalósította.
- Hivatásnak és szolgálatnak tekintette a
királyi feladatot, hősi
szinten gyakorolta a megbocsátást, türelemmel viselte élete tragédiáit.
Fia elvesztése ellenére, erős hittel,
Nagyboldogasszony napján felajánlotta a Boldogságos Szűz Máriának a
koronát és az országot.
Sikeresen lépett a
honfoglaló vezérek és fejedelmek nyomdokába: megfelelő időben és kellő
mértékben fel tudta becsülni, hogy mikor szükséges, mennyire célszerű,
hogyan helyes az újszerű, de a megmaradást, jelentő, új értékrendet, az
állam szervezésének alapjává tenni, a magyar jövőépítés céljából.
Felismerte:
a krisztusi eszme erőterében a nemzeti gondolat nem szakíthat ki minket
Európából, de Európából sem hiányozhat a magyar gondolat.
Az európai jogrend és kultúra a
kereszténység értékrendjével érkezett hozzánk. És ez lett a nemzet
megtartásának biztosítéka.
Mert
a haza az Árpád-házi királyok alatt is romba dőlt, de újból
felépülhetett; a török hódoltság idején 3 részre szakadt, de újra
egyesült, a 18. században az elpusztulás fenyegette, de új életre kelt.
Gyilkos
ideológiák rombolták a hazát, de az igazság és a szabadság eszméje
újraéledt; s hogy, elkezdték szellemi és anyagi kiárusításunkat, hogy a
hazugság intézményesített korát éljük jó ideje, hinnünk kell abban,
hogy Szent István művének alapjain az erős haza, a nemzet
újrateremthető.
Kedves Ünneplő Közösség!
Igen!
A mai ünnep ezt üzeni: ,,A mű” újrateremthető. Ami Szent Istvánnak a
korabeli – egyáltalán nem könnyű – közállapotok, -viszonyok és
feltételek között sikerült, az minekünk is sikerülhet.
Hiszen, nem vagyunk nála eszköztelenebbek.
Másmilyenek az eszközeink, de nem kevesebbek.
Az
utóbbi évtizedek hatalmi rendszerének bukása után hasonló feladat előtt
áll nemzetünk, mint az ezer évvel ezelőtti történelmi időben.
Gondolkozzunk
el ezen az ünnepen azon, hogy Szent István példájához képest mi
hiányzik ahhoz, hogy újrateremtsük nemzetalkotó művét, aminek alapja
több mint 1000 éve megvan?
A
helyzetismeret? A szándék? Az akarat? Az eszme? Az értelem? A
megegyezés? A vezető? A hit? Az eszközök? Az összefogás? Az értékrend?
Hiányzik-e a felsoroltak közül valami? A
felsorolt fogalmak közül melyek azok, amelyekkel nagy a baj?
A
helyzetismerettel? A szándékkal? Az akarattal? Az eszmével? Az
értelemmel? A megegyezéssel? A vezetővel? A hittel? Az eszközökkel? Az
összefogással? Az értékrenddel?
Vagy
talán, nehezebb lenne ma, 2009-ben a mi dolgunk, mint ami István
királyé volt fejedelemmé emelését, majd megkoronázását követően? Akinek
egyszerre kellett tudni bánni az eszmével és a hatalommal?
Hiszen
éppen a koronázással dőlt el, hogy a sok, korábbi vándorló nép sorsával
ellentétben a törzsekből és nemzetségekből álló magyarok az államba
szerveződő népek útjára térnek, és keresztény hitre.
István
korában a népvándorlás alatt összegyűjtött szervezői képesség
alkalmasnak bizonyult egy modern, európai állam megszervezésére. De fel
kellett vállalni és meg kellett cselekedni!
Ezer évnél hosszabb időnk tanulsága, hogy
egy nép akkor lesz erős, ha vezetői a nép adottságainak megfelelő
döntéseket hoznak.
Tisztelt Egybegyűltek!
Szent
István Királyunk napja ma próbára teszi felelősségérzetünket, lelki
életünket, érzelmeinket, hitünket, közgondolkodásunkat, és politikai
magatartásunkat.
Szent István ünnepe ma azt üzeni: el kell
kezdeni újraépítkezésünket, országunk, hazánk, nemzetközösségünk
újraépítését.
Üzeni:
nincs az a nehéz helyzet, az az ideológiai, hitbeli, eszközbeli
nehézség, nincs az a személy, az az önérdek ami, vagy aki kellő szándék
mellett, ezt megakadályozhatná.
Szent
István megteremtette a hazát, szellembe és lélekbe ágyazva, biztos
alapokkal, nekünk pedig szent kötelességünk a művet megőrizni,
helyesebben : maradékaiból újraépíteni.
Szent Istvánnal együtt hazateremtőkké
válhatunk. Szent Istvánnal együtt újból hazateremtőkké kell válnunk.
Emlékezzünk
csak: volt már a rendszerváltást követően sikeresnek indult kísérletünk
a Szent István-i mű újraépítésére, amikor megérezhettük azt, hogy
milyen érzés, ha a nemzetépítés folyamatában elődeink társalkotóivá
válhatunk, 1000 esztendővel a mű alkotását követően.
Szent
István művét folytatjuk, akkor, amikor a haza javára cselekszünk, mert
nem lehet annál nagyobb életcélja az embernek, mint a magunk egyéni és
kisközösségi életében, köreiben az égit és a földit összhangba hozni.
Ezt
a kiválasztottságot kínálja ez az ünnep mindenkinek egyénenként is, ezt
tenni, új hazát építeni ma a legszentebb kötelességünk.
Ehhez kívánom Isten segítségét és áldását
Sopronnak, Magyarországnak, a magyar nemzetnek ezen a mai ünnepen!
|